Податківці надали відповіді на низку запитань, якими вже давно переймаються багато землекористувачів і власників нерухомості (див. роз’яснення ДПСУ від 24.05.2024). Проаналізуємо по черзі кожне зі звільнень, про які йдеться в цьому роз’ясненні. Але перед цим зауважимо, що згідно з п. 12.3 ПКУ
на період дії воєнного стану (ВС) на територіях, де органи місцевого самоврядування тимчасово не здійснюють свої повноваження, рішення щодо надання податкових пільг зі сплати місцевих податків / зборів мають право приймати відповідні військові адміністрації (ВА) / військово-цивільні адміністрації (ВЦА)
Для скорочення називатимемо далі всі перелічені органи місцевою владою.
Земподаток та орендна плата за заміновані землі
Загальна характеристика. Цьому звільненню пішов уже другий рік — воно було запроваджено Законом № 3050*, який набрав чинності 06.05.2023. Свого часу ми розповідали про нього в статті «Уточнюємо плату за землю з урахуванням воєнних пільг» // «Податки & бухоблік», 2023, № 38, тож нагадаємо тут лише головне.
* Закон України від 11.04.2023 № 3050-ІХ.
Звільнення для земельних ділянок, забруднених вибухонебезпечними предметами (для спрощення — заміновані земельні ділянки), від земподатку прописано в п.п. 283.1.9 і п. 2831.2 ПКУ, а від орендної плати за держкомунземлю — в абзацах третьому та четвертому п. 288.8 ПКУ. Причому для звільнення від оподаткування замінованих земель, які не були визнані Переліком № 309* територіями активних бойових дій (АБД) або тимчасової окупації, жодних рішень місцевої влади не потрібно. Для них тими ж пунктами ПКУ передбачено свої правила, про які ми тут не говоритимемо.
Якщо ж заміновані землі знаходяться на територіях, де згідно з Переліком № 309* завершено АБД або їх тимчасову окупацію, звільнення від плати за землю (земельного податку та орендної плати) можна отримати тільки тоді, коли
місцева влада прийме рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків / зборів на підставі заяви платника податків
А для ненарахування земельного податку за такі ділянки, крім того, інформація про їх замінування має бути в Державному земельному кадастрі (ДЗК).
Отже, якщо місцева влада прийняла рішення щодо конкретної земельної ділянки, яка була зазначена у заяві платника, але в ДЗК щодо такої ділянки відсутня інформація про її замінування, то в такому разі підстав для застосування цього звільнення немає. На цьому наголошують головні податківці в роз’ясненні від 24.05.2024.
Строк дії звільнення. За приписами п. 2831.2 ПКУ звільнення від оподаткування починається з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому завершено АБД або тимчасову окупацію на відповідній території, тобто після закінчення воєнного звільнення за п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.
Інакше кажучи, за задумом законодавця,
звільнення від оподаткування мало б тривати безперервно, але його продовження після припинення АБД чи тимчасової окупації відбувається не автоматично, а за умови наявності рішення місцевої влади про встановлення податкових пільг щодо замінованої земельної ділянки
Проте податківці підходять до цього інакше. Вам уже знайома їхня теза (див. БЗ 106.07) про те, що на період дії ВС усі прийняті місцевою владою рішення набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
На жаль, те саме вони повторили і в роз’ясненні від 24.05.2024. За такого підходу безперервність у наданні звільнення від оподаткування замінованих земель, про яку потурбувався законодавець, очевидно, буде порушена. Погоджуватися з цим чи оспорювати фіскальну позицію ДПСУ, кожен платник має вирішити сам...
Нарахування плати за землю за вказані земельні ділянки відновлюється починаючи з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому такі земділянки визнані придатними для використання.
Земподаток та орендна плата за потенційно заміновані землі
Загальна характеристика. Звільнення таких земель від оподаткування також ініційовано Законом № 3050, отже, формально може застосовуватися другий рік поспіль.
Земельні ділянки, непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (далі — потенційно заміновані земельні ділянки),
теж можуть бути звільнені від плати за землю тільки в разі прийняття місцевою владою рішень про встановлення відповідної податкової пільги
Аби отримати таке звільнення, платники мають звернутися до місцевої влади із заявою про надання зазначеної пільги. Про це прямо сказано в пп. 283.2 та 2831.3 ПКУ щодо земподатку, а також у абзаці п’ятому п. 288.8 ПКУ щодо орендної плати за держкомунземлю.
Причому для звільнення від земельного податку використовується інформація, що надається місцевою владою до контролюючих органів про прийняті рішення. Тобто в цьому разі додатково вимагати внесення інформації по потенційне замінування земділянки до ДЗК податківці не мають права.
Строк дії звільнення. За приписами п. 2831.3 ПКУ для потенційно замінованих земельних ділянок ненарахування плати за землю починається з першого числа місяця, на який припадає дата прийняття місцевою владою рішення про пільгу за заявою платника. В роз’ясненні від 24.05.2024 головні податківці не заперечують цю норму. Однак, як і в попередньому випадку, все псує їхнє твердження про те, на період дії ВС усі прийняті місцевою владою рішення набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення. Щоправда,
втрати для платника в цьому випадку не такі суттєві, оскільки вони вимірюються сумою плати за землю за кількість днів, що не перевищує один місяць
Закінчується період, протягом якого не нараховується плата за землю, в останнє число місяця, на який припадає дата, що наступає раніше:
— або останній день строку, на який надано пільгу зі сплати (в тому числі з урахуванням змін, унесених до рішення про надання пільги);
— або дата скасування відповідного рішення;
— або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності;
— або визнання земельної ділянки придатною для використання.
Вимоги до рішень про пільги щодо замінованих земель
Вони визначені п.п. 12.3.7 ПКУ. Як приклад можна назвати рішення Білопільської міської ради Сумського району Сумської області від 27.12.2023 № 1084.
По-перше, на рішення місцевої влади про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків / зборів за заявами платників про визнання земельних ділянок замінованими, а також про внесення змін до таких рішень
не поширюється заборона щодо встановлення індивідуальних пільгових ставок місцевих податків для окремих юросіб, ФОП і фізосіб або звільнення їх від сплати таких податків
Тобто в цих рішеннях якраз і має бути перелік тих платників, що звернулися за пільгою та отримали її. При цьому варто мати на увазі, що надання пільги — не обов’язок, а право місцевої влади. Тож цілком може статися, що вам відмовлять у наданні бажаної пільги. Як приклад такого рішення можна назвати розпорядження Кіндрашівської сільської ВА Куп’янського району Харківської області від 31.10.2023 № 212 (ср. ).
По-друге, в рішенні обов’язково мають зазначатися кадастрові номери всіх земельних ділянок, щодо яких воно прийнято.
І нарешті, по-третє,
рішення може прийматися на період не більше ніж до кінця поточного календарного року, в якому було подано заяву платника податків
Як дізнатися, чи задовольнила місцева влада вашу заяву? За загальним правилом нормативно-правові акти органів місцевої влади, в тому числі з питань оподаткування місцевими податками / зборами мають оприлюднюватися на офіційному вебсайті (в разі наявності такого інформаційного ресурсу). Про це свого часу зазначав Верховний Суд (див. постанову від 10.12.2021 у справі № 0940/2301/18).
На жаль, багато сайтів місцевих рад на сьогодні актуалізуються вкрай незадовільно. Тож є сенс отримувати відповідну інформацію через безпосереднє спілкування з місцевими чиновниками. Ну або ж більш офіційно — через подання запиту на отримання публічної інформації.
Декларування замінованих та потенційно замінованих земель
Головне тут таке:
по замінованих / потенційно замінованих земельних ділянках платника, що знаходяться на території певної територіальної громади (ТГ), за наявності відповідних рішень місцевої влади надавати податкові декларації не потрібно
Втім, це для вас, упевнені, не новина. Адже ці категорії земельних ділянок законодавець визнав такими, що не підлягають оподаткуванню земельним податком (див. п.п. 283.1.9 і п. 283.2, що входять до ст. 283 ПКУ).
Податківці ж, у свою чергу, заявили (див. БЗ 111.04), що земельні ділянки, визначені ст. 283 ПКУ, не є об’єктом оподаткування, тож декларувати їх не треба (подробиці — в статті «Земельний податок: необ’єкт ≠ пільга!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 90).
Якщо земельну пільгу від місцевої влади ви отримали посеред року, вам доведеться відкоригувати в бік зменшення подану раніше річну звітність із плати за землю шляхом подання уточнюючої декларації (УД). У роз’ясненні від 24.05.2024 ДПСУ наполягає на тому, що в УД у рядку 8 «Доповнення до Податкової декларації» має зазначатися інформація щодо рішення / рішень місцевої влади про надання пільг. При цьому, ще раз повторимо,
відображати в УД зменшення податкових зобов’язань через заповнення пільгових граф не потрібно. Для обчислення суми податку за ті місяці, що не потрапили під звільнення, кількість таких місяців слід проставити в графі 8 розд. І / графі 9 розд. ІІ УД
У підсумку маємо цілковиту плутанину. Адже місцева влада надає платнику саме податкову пільгу і саме як про пільгу повідомляє про це контролерів (див. п.п. 12.4.6 ПКУ). Однак на етапі декларування платником такої пільги земельна ділянка, на яку цю пільгу надано, трансформується в необ’єктну, а сума наданої пільги у звітності як власне пільга не показується...
Нерухомий податок за пошкоджену нерухомість
Загальна характеристика. Це звільнення від оподаткування також з’явилося ще торік у зв’язку з прийняттям Закону № 3050 (докладніше див. у статті «Нові воєнні пільги з податку на нерухомість: нумо уточнюватись!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 38). Претендувати на нього мають право власники об’єктів нерухомості, що внаслідок війни зазнали незначних пошкоджень, але залишились придатними для проживання / використання за цільовим призначенням та підлягають відновленню шляхом поточного ремонту.
Причому звільнення пошкодженого війною майна не залежить від уключення відповідної території до Переліку № 309. Для таких об’єктів установлені окремі правила звільнення від оподаткування (п.п. 3 п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ; див. також БЗ 106.07).
Місцева влада має право встановлювати власні пільги у вигляді4 (1) зниження ставки податку або (2) повного звільнення від оподаткування
Як приклад можна назвати рішення Дніпровської міської ради від 21.06.2023 № 4/38.
Строк дії звільнення. Скористатися ним можна протягом дії ВС по 31 грудня року, в якому його припинено або скасовано (БЗ 106.07).
До того ж на рішення місцевої влади щодо пошкодженого майна не поширюються регуляторні норми ПКУ і, зокрема, п. 4.5, згідно з яким при встановленні або розширенні існуючих податкових пільг такі пільги мали б застосовуватися з наступного бюджетного року. У зв’язку з цим на таке звільнення можна розраховувати з моменту його встановлення, не чекаючи наступного бюджетного періоду.
Додатково фіскали зазначають (БЗ 106.07), що таке рішення також повинно застосовуватися з дня його офіційного оприлюднення, а якщо у рішенні визначений пізніший строк введення його в дію, — то з визначеної у рішенні дати. Цю ж саму незмінну позицію зустрічаємо і в роз’ясненні від 24.05.2024.
Відображення в декларації. У роз’ясненні від 24.05.2024 чи не вперше чітко прозвучало таке:
якщо всі об’єкти нерухомого майна платника, що знаходяться на території певної ТГ, рішенням місцевої влади звільнено від сплати податку або встановлена нульова ставка податку, то по таких об’єктах декларацію з податку на нерухомість надавати не потрібно
Якщо ж рішенням змінено ставки податку або звільнено від його справляння вже після надання річної звітності на поточний рік, то в графах 24 — 27 додатка 1 або графах 23 — 26 додатка 2 до УД зазначається розмір квартального авансового внеску за відповідний квартал, обрахований з урахуванням зміни ставки (пропорційно кількості днів дії старої та нової ставок податку).
При цьому інформація щодо пільг у графах 18 — 22 розд. І додатка 1 (для об’єктів житлової нерухомості) до УД та графах 17 — 21 розд. І додатка 2 (для об’єктів нежитлової нерухомості) до УД не зазначається (БЗ 106.05). Бо тимчасовий порядок справляння податку на нерухоме майно в умовах дії ВС, на думку податківців, не є податковими пільгами.
Обов’язковим до заповнення в такому разі є рядок 8 УД із зазначенням інформації щодо рішення / рішень як підстави для зменшення податкових зобов’язань.
Евакуаційна пільга з плати за землю і податку на нерухомість
Це звільнення найсвіжіше. Воно було запроваджене з 16.03.2024 у зв’язку з прийняттям Закону України від 23.02.2024 № 3603-ІХ (див. статтю «Земельно-нерухомі зміни: що приніс Закон № 3603» // «Податки & бухоблік», 2024, № 24).
Згідно з чинною редакцією п. 12.3 ПКУ,
якщо приймається рішення про обов’язкову евакуацію населення, воно стає підставою для обов’язкового прийняття місцевою владою рішень про встановлення податкових пільг
Такі пільги встановлюються:
— для фізичних та юридичних осіб;
— з плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) та податку на нерухоме майно;
— в межах територій, щодо яких прийнято рішення про обов’язкову евакуацію населення.
Разом з тим законодавець, установивши обов’язок запровадження евакуаційних пільг, не встановив строк прийняття місцевою владою відповідного рішення. Чи не тому обов’язкову евакуацію населення на території Кіндрашівської сільської ТГ Куп’янського району Харківської області було оголошено ще на початку року (див. повідомлення Харківської ОВА від 16.01.2024), а відповідне рішення про встановлення евакуаційних пільг Кіндрашівська сільська ВА не прийняла й досі?..
На жаль, ця частина роз’яснення від 24.05.2024 податківцям не вдалася. Наступне роз’яснення ДПСУ від 04.06.2024 теж не внесло ясності. Зокрема, головні податківці так і не відповіли на запитання,
чи потрібно декларувати ту землю / нерухомість, на яку згідно з рішенням місцевої влади поширюватимуться евакуаційні пільги?
На нашу думку, таке декларування має бути хоча б тому, що норма, якою запроваджено евакуаційні пільги (п. 12.3 ПКУ), не є тимчасовою і жодним чином не обмежується періодом, коли діятиме ВС. Однак у податківців щодо цього може бути інший підхід. Тож якщо ваша місцева влада таки прийняла рішення щодо евакуаційних пільг, є сенс отримати індивідуальну податкову консультацію з питань заповнення звітності.
Висновки
- Необхідною умовою для звільнення від оподаткування замінованих (у тому числі потенційно замінованих) земельних ділянок і пошкодженої нерухомості є прийняття рішення місцевою владою про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків / зборів.
- Відображати в податковій звітності заміновані (в тому числі потенційно заміновані) земельні ділянки та пошкоджену нерухомість не потрібно. Якщо ж у річній звітності на поточний рік такі об’єкти було відображено з нарахуванням податкових зобов’язань, її слід уточнити в бік зменшення.
- На територіях, де оголошено обов’язкову евакуацію населення, місцева влада зобов’язана прийняти рішення про встановлення податкових пільг із плати за землю та податку на нерухоме майно. Однак питання, як у такому разі заповнити податкову звітність, податківці не роз’яснили.