Бухгалтерський облік
Підприємство вирішило прорекламувати свій товар шляхом розповсюдження між покупцями рекламних матеріалів (каталоги, листівки, брошури), які містять тільки рекламну інформацію (характеристику товару та контактні дані підприємства). Передусім треба виготовити цей рекламний матеріал або власними силами, або замовити у сторонньої організації.
Якщо виготовляти рекламні матеріали (каталоги, листівки, брошури) буде підприємство самостійно, то йому потрібно зібрати всі витрати на субрахунку 23 «Виробництво» і потім отриманий матеріал оприбуткувати як окремий актив на баланс, а саме на рахунок 26 «Готова продукція».
Якщо ж виготовленням рекламних матеріалів (каталогів, листівок, брошур) займається стороння організація (саме так відбувається зазвичай, адже не в кожного підприємства є обладнання для створення листівок, каталогів, брошур), то в обліку потрібно показати звичайне придбання відповідних рекламних матеріалів.
Оприбутковувати замовлений рекламний матеріал слід за первісною вартістю на субрахунку 209 «Інші матеріали».
Незалежно від того, як підприємство отримало рекламні матеріали, їх роздача в бухобліку відображається однаково.
А саме
підприємство має списати їх собівартість до складу витрат на збут (п. 19 НП(С)БО 16)
Для цього слід у бухобліку відобразити проводку Дт 93 — Кт 209, 26. Робити таку проводку слід у момент вибуття (безпосередньої роздачі) рекламних матеріалів.
А ось доходи від роздачі рекламних матеріалів підприємство не відображає, адже не дотримуються критерії їх визнання (п. 5 НП(С)БО 15).
Якщо підприємство роздає рекламні матеріали через сторонню організацію, то вартість послуг також слід включати до витрат на збут.
При цьому, щоб підприємство-замовник могло зрозуміти, який обсяг рекламних матеріалів було розповсюджено сторонньою організацією, остання має подати звіт виконавця про здійснену роздачу рекламних матеріалів. На дату формування такого звіту підприємство-рекламодавець має віднести до витрат на збут вартість безоплатно розданих рекламних матеріалів, а вартість послуг із розповсюдження цих рекламних матеріалів сторонньою організацією потрапить до витрат на дату формування акта надання послуг.
Податок на прибуток
Коли йдеться про безоплатну роздачу, то високодохідників і малодохідників-добровольців турбують різниці з пп. 140.5.9, 140.5.10 та 140.5.14 ПКУ.
Але при роздачі саме рекламних матеріалів (таких як каталоги, листівки, брошури, тобто матеріалів, які виконують одну лише інформаційно-рекламну функцію) такі різниці застосовувати не слід. Адже ці матеріали не мають іншої цінності. А тому таку роздачу не можна вважати постачанням товарів. А коли немає постачання, то і немає податкових різниць. Це підтверджують і суди (див. розділ із ПДВ-обліком).
Що стосується витрат на послуги з розповсюдження сторонньою організацією, то тут без різниць, усе за правилами бухобліку.
ПДВ-облік
Без компенсуючих ПЗ. Коли підприємство самостійно виготовляє рекламний матеріал у вигляді каталогу, листівки, брошури або придбає його у сторонньої організації, то воно має справу з вхідним ПДВ. Якщо у підприємства буде на руках належним чином складена і зареєстрована ПН, то таке підприємство має право на податковий кредит на загальних підставах (п. 198.3 ПКУ).
Коли мова заходить про безоплатне розповсюдження, то відразу виникає запитання щодо того, чи не треба нараховувати компенсуючі податкові зобов’язання з ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ? Відповідь очевидна: не потрібно.
Рекламну роздачу не можна вважати негосподарською діяльністю, адже вона спрямована на збільшення обсягу продажів, тобто безпосередньо пов’язана з господарською діяльністю підприємства.
Інший випадок, коли йдеться про роздачу матеріалів, які рекламують пільговий чи необ’єктний товар. Тоді від нарахування компенсуючих податкових зобов’язань не відкрутитися. Адже нараховувати компенсуючі податкові зобов’язання згідно з п. 198.5 ПКУ слід також у випадку безПДВшної або звільненої від ПДВ діяльності. Хоча і з цього правила є винятки. А саме коли прямо в ПКУ прописано, що безоплатна передача необ’єктних або звільнених від ПДВ товарів звільняється від компенсуючих ПЗ за п. 198.5 ПКУ.
Без дотягування до мінбази. На думку фіскалів, коли відбувається безоплатна передача будь-яких активів, у тому числі і в рекламних цілях, то в гру вступає п. 188.1 ПКУ, який вимагає при безоплатних постачаннях нараховувати ПДВ виходячи з мінбази.
Фіскали дозволяють не нараховувати ПДВ з мінбази при безоплатній передачі товарів / послуг (у т. ч. для проведення маркетингових / рекламних заходів) тільки тоді, коли вартість безоплатно переданих товарів / послуг навіть у рекламних цілях потрапляє до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) товарів / послуг та компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ (БЗ 101.04).
Але нас ця консультація не стосується. Річ у тім, що операції з безоплатної роздачі рекламних матеріалів, які можна використати виключно як носії інформації, не можна вважати постачанням товару.
Адже рекламні матеріали, які виконують одну лише інформаційно-рекламну функцію, самостійної цінності не мають і використовуються тільки як (!) форма поширення реклами. Відтак
розповсюдження таких носіїв інформації не вписується у визначення постачання товарів (п.п. 14.1.191 ПКУ)
А отже, немає й об’єкта оподаткування ПДВ (ст. 185 ПКУ) і, відповідно, не виникає база оподаткування ПДВ (п. 188.1 ПКУ). Такого висновку дійшов і Верховний Суд у постанові від 10.04.2020 у справі № 813/165/16 (деталі шукайте у статті «Рекламний «мотлох» роздаємо без ПДВ-«жалю» // «Податки & бухоблік», 2020, № 57).
Що стосується ПДВ, який пов’язаний з наймом сторонньої організації для роздачі рекламних матеріалів, то з ним проблем бути не повинно. Адже такі послуги пов’язані з господарською діяльністю: направлені на збільшення обсягу продажів, а тому нараховувати компенсуючі зобов’язання згідно з п. 198.5 ПКУ не слід. Про дотягування до мінбази в цьому випадку говорити не варто, адже такі послуги нікому не даруються. Їх споживає саме підприємство при організації рекламної акції.
Приклад. Підприємство замовило виготовлення 1000 брошур з рекламою своєї нової продукції. Вартість виробництва склала 6000 грн з ПДВ. Для розповсюдження цих брошур було найнято ФОП — платника ЄП групи 3 — неплатника ПДВ. Вартість послуг з розповсюдження становила 3000 грн.
Облік розповсюдження рекламних брошур
№ | Зміст господарської операції | Кореспондуючі рахунки | Сума, грн | |
дебет | кредит | |||
1 | Перераховано аванс за рекламні брошури | 371 | 311 | 6000 |
2 | Відображено податковий кредит з ПДВ | 644/1 | 644 | 1000 |
641/ПДВ | 644/1 | 1000 | ||
3 | Отримано рекламні брошури | 209 | 631 | 5000 |
4 | Відображено суму ПДВ | 644 | 631 | 1000 |
5 | Здійснено залік заборгованостей | 631 | 371 | 6000 |
6 | Передано брошури ФОП для розповсюдження | 209/на розповсюдження | 209 | 5000 |
7 | ФОП надав звіт про розповсюдження брошур | 93 | 209/на розповсюдження | 5000 |
8 | Підписано з ФОП акт наданих послуг з розповсюдження брошур | 93 | 685 | 3000 |
9 | Перераховано ФОП за розповсюдження брошур | 685 | 311 | 3000 |
Висновки
- Вартість замовлених рекламних матеріалів у вигляді листівок, брошур, каталогів слід обліковувати на субрахунку 209.
- При роздачі рекламних матеріалів їх вартість включають до витрат на збут.
- У податково-прибутковому обліку при роздачі рекламних брошур високодохідники відображають такі операції за правилами бухобліку, тобто без податкових різниць.
- При безоплатній роздачі рекламних матеріалів, які містять тільки рекламну інформацію, не потрібно робити дотягування ціни продажу до мінбази, адже для цілей податкового обліку такі рекламні матеріали не є товарами.