08.07.2024
Зазвичай бонуси нараховують покупцям за виконання зазначених умов. Наприклад:
— за досягнення певних показників (виконання обсягу закупівель / обсягу продажів);
— за своєчасну і повну оплату;
— за придбання певного товару (здійснення купівлі на певну суму) протягом періоду та ін.
Найчастіше нараховують бонуси в якомусь відсотку від продажів / придбань.
Як можна отримати / використати такі бонуси — залежить від домовленостей. Адже тут можливі варіанти.
Бонуси можуть виплачуватися у вигляді грошової винагороди (премії, мотиваційних виплат) за досягнення певних показників. Наприклад, виробники можуть платити грошові бонуси (премії) дистриб’юторам за дистриб’юторськими договорами (за виконання обсягів закупівель / продажів або інших умов).
У такому разі повинні звернути увагу на позицію фіскалів, оскільки
податківці вважають, що будь-які виплачувані грошові бонуси (премії, винагороди) спрямовані на стимулювання збуту продукції і тому є оплатою маркетингових послуг (п.п. 14.1.108 ПКУ)
Тому якщо немає бажання сперечатися з контролерами і йти їх шляхом, то грошові бонуси:
— у бухгалтерському обліку обліковують як маркетингові послуги, тобто: одержувач бонусів (дистриб’ютор) — як плату за надані маркетингові послуги (Кт 703), а платник бонусів (виробник) — як витрати на збут товарів (Дт 93, п. 19 НП(С)БО 16 «Витрати»);
— у ПДВ-обліку (з урахуванням роз’яснень контролерів): одержувач бонусів (дистриб’ютор) з такої винагороди за надані маркетингові послуги повинен нарахувати ПДВ (БЗ 101.04). При цьому платник бонусів (виробник) на підставі отриманої від дистриб’ютора зареєстрованої ПН може відобразити податковий кредит (лист ДПСУ від 27.01.2023 № 192/ІПК/99-00-21-03-02-06);
— у податковоприбутковому обліку операції відобразяться за бухобліковими правилами. Податкових різниць у такому разі не передбачено.
Причому в такому разі послужний (маркетинговий) характер бонусів треба належним чином підкріпити документально: щоб про надання маркетингових послуг ішлося і в договорі, і в первинці (акті) (див. постанову Сьомого апеляційного адмінсуду від 23.05.2023 у справі № 560/9912/22).
Приклад. За стимулювання продажів виробник виплачує дистриб’юторові грошові бонуси в розмірі 60000 грн (у тому числі ПДВ — 10000 грн).
В обліку операції відобразяться такими записами.
Таблиця 1. Грошові бонуси (плата за маркетингові послуги)
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція рахунків | Сума, грн | |
Дт | Кт | |||
У продавця (виробника — платника бонусів) | ||||
1 | Отримано маркетингові послуги (підписано акт) | 93 | 631 | 50000 |
2 | Відображено ПК з ПДВ (на підставі зареєстрованої ПН) | 644/1 | 631 | 10000 |
641/ПДВ | 644/1 | 10000 | ||
3 | Сплачено бонуси за маркетингові послуги покупцеві | 631 | 311 | 60000 |
У покупця (дистриб’ютора — одержувача бонусів) | ||||
1 | Надано маркетингові послуги (відображено дохід) | 361 | 703 | 60000 |
2 | Нараховано ПЗ з ПДВ з маркетингових послуг | 703 | 641/ПДВ | 10000 |
3 | Отримано бонуси за маркетингові послуги від продавця | 311 | 361 | 60000 |
Проте слід звернути увагу на позицію Верховного Суду, який висловився за неоподаткування бонусів ПДВ (див. постанову ВС від 10.11.2022 у справі № 160/3806/20). Розглядалася ситуація, коли виплачувалися бонуси за чітке дотримання графіка замовлень. Верховний Суд зазначив, що, по-перше, надання маркетингових послуг повинне підкріплюватися відповідними діями виконавця послуг. А по-друге, надання будь-яких послуг (у тому числі маркетингових) передбачає наявність двостороннього зобов’язання між сторонами (коли одна сторона має зобов’язання надати послуги, а друга сторона — зустрічне зобов’язання їх оплатити). А бонуси і знижки передбачають виключно одностороннє зобов’язання однієї сторони здійснити конкретну дію при належному виконанні основного зобов’язання іншою стороною договору. Тому додаткова бонусна винагорода, що не передбачає виконання будь-яких зобов’язань, не може вважатися оплатою маркетингових послуг. І отримання бонусів за чітке дотримання графіка замовлень не є об’єктом ПДВ.
А при такому підході бонуси відображатимуться в бухобліку як грошова премія (винагорода), тобто в одержувача бонусів: Дт 311 — Кт 718, у платника бонусів: Дт 949 — Кт 685. Детальніше про це див. «Отримуємо бонуси (мотиваційні виплати): чи оподатковувати ПДВ?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 22.
При цьому варіанті накопичену суму бонусів можна використати як знижку при наступних придбаннях. У результаті при наступному придбанні покупець заплатить суму менше — з урахуванням знижки.
Використання бонусів у такому разі в обліку оформляють як надання знижки покупцеві
Тому доходи і ПЗ з ПДВ у продавця визначатимуться виходячи зі зниженої ціни (зменшеної на суму знижки, див. лист ДПСУ від 05.04.2024 № 1855/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК і наш коментар до нього «Як нараховувати ПДВ при оплаті товару / послуги покупцем бонусами» // «Податки & бухоблік», 2024, № 50). Щоправда, якщо знижка занадто велика, то треба пам’ятати про правило мінбази (абзац другий п. 188.1 ПКУ). Адже база оподаткування ПДВ не має бути нижча мінімального порога: для покупних товарів — не нижче ціни придбання, для самостійно виготовлених товарів — не нижче звичайної ціни. Інакше доведеться донарахувати мінбазні ПЗ.
Приклад. У покупця за минулі періоди є нараховані бонуси в розмірі 600 грн При придбанні товару вартістю 8400 грн (у тому числі ПДВ — 1400 грн) покупцеві надано знижку на суму бонусів (600 грн). Покупець вніс плату за товар з урахуванням знижки в сумі 7800 грн (у тому числі ПДВ — 1300 грн).
В обліку операції відобразяться так.
Таблиця 2. Бонус — знижка
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція рахунків | Сума, грн | |
Дт | Кт | |||
У продавця | ||||
1 | Реалізовано товар покупцеві з урахуванням знижки | 361 | 702 | 7800 |
2 | Нараховано ПЗ з ПДВ | 702 | 641/ПДВ | 1300 |
3 | Списано собівартість реалізованого товару | 902 | 281 | 5000 (умовно) |
4 | Отримано оплату за товар від покупця | 311 | 361 | 7800 |
У покупця | ||||
1 | Отримано товар від продавця | 281 | 631 | 6500 |
2 | Відображено ПК з ПДВ (за наявності зареєстрованої ПН) | 644/1 | 631 | 1300 |
641/ПДВ | 644/1 | 1300 | ||
3 | Перераховано оплату за товар | 631 | 311 | 7800 |
Бонуси можуть надаватися покупцям у вигляді ретрознижки. Тобто надаватися продавцем після відвантаження товарів покупцеві (щодо таких уже поставлених товарів) — якщо надалі покупцем будуть виконані умови для отримання цієї знижки. Наприклад, ретрознижка може надаватися покупцеві за виконання ним плану продажів за товарами, закупленими у продавця. Інакше якщо покупець план продажів не виконає, то знижка йому надана не буде.
Особливість такого варіанта в тому, що в момент продажу товарів покупцеві продавець іще не знає, отримає покупець знижку чи ні (тобто чи виконає надалі покупець умови для знижки). Тому в такому разі спочатку в документах на відвантаження зазначають первісну ціну товарів, установлену договором (без знижки). І
якщо надалі покупець виконає умови для отримання знижки, то ціна товару зменшується
При цьому зниження ціни оформляють додатковою угодою до договору й актом про встановлення (погодження) нової ціни (актом коригування ціни) або бухдовідкою. Детальніше див. «Змінили ціну? Готуйте документ» // «Податки & бухоблік», 2017, № 39.
У зв’язку з наданням ретрознижки в обліку:
— продавцеві — треба відкоригувати дохід (Дт 704 — Кт 361) і суму ПЗ з ПДВ (методом «червоне сторно»: Дт 704 — Кт 643/2 і Дт 643/2 — Кт 641/ПДВ). Нагадаємо, що в разі зміни ціни після відвантаження податківці говорять складати РК на дату проведення розрахунків — тобто на дату доплати коштів покупцем / повернення покупцеві коштів (БЗ 101.15 );
— покупцеві — слід відкоригувати вартість товарів записами: методом «червоне сторно» Дт 281 — Кт 631 (якщо товар ще на складі); методом «червоне сторно» Дт 902 — Кт 631 (якщо товар реалізований у цьому році); записом Дт 631 — Кт 719 (якщо товар реалізований у минулому році). А також відкоригувати ПК з ПДВ.
Детальніше про облік ретрознижок див. «Ретрознижки в обліку продавця» // «Податки & бухоблік», 2020, № 104; «Ретрознижки в обліку покупця» // «Податки & бухоблік», 2020, № 104 (ср. ).
Приклад. Оптове підприємство (покупець) закупило у виробника товар на суму 120000 грн (у тому числі ПДВ — 20000 грн). Закуплений товар протягом місяця був повністю реалізований покупцем. Виробник надав покупцеві знижку в розмірі 10 %, тобто в сумі 12000 грн (у тому числі ПДВ — 2000 грн). Покупець перерахував оплату продавцеві (з урахуванням знижки) в сумі 108000 грн
В обліку операції відобразяться так.
Таблиця 3. Бонус — ретрознижка
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція рахунків | Сума, грн | |
Дт | Кт | |||
У продавця | ||||
1 | Відвантажено товар покупцеві | 361 | 702 | 120000 |
2 | Нараховано ПЗ з ПДВ | 702 | 641/ПДВ | 20000 |
3 | Списано собівартість реалізованого товару | 902 | 281 | 70000 (умовно) |
4 | Надано ретрознижку покупцеві (зменшено дохід) | 704 | 361 | 12000 |
5 | Відкориговано ПЗ з ПДВ методом «червоне сторно» (після реєстрації зменшуючого РК) | 704 | 643/2* | 2000 |
643/2 | 641/ПДВ | 2000 | ||
6 | Отримано оплату за товар від покупця | 311 | 361 | 108000 |
* Використано додатковий субрахунок 643/2 для обліку розриву в часі між виписуванням РК і моментом його реєстрації в ЄРПН. | ||||
У покупця | ||||
1 | Отримано товар від продавця | 281 | 631 | 100000 |
2 | Відображено ПК з ПДВ (за наявності зареєстрованої ПН) | 644/1 | 631 | 20000 |
641/ПДВ | 644/1 | 20000 | ||
У прикладі реалізацію товарів покупцем не показуємо. | ||||
3 | Відкориговано собівартість реалізованого товару методом «червоне сторно» | 902 | 631 | 10000 |
4 | Відкориговано ПК з ПДВ методом «червоне сторно» | 641/ПДВ | 631 | 2000 |
5 | Перераховано продавцеві оплату за товар (з урахуванням знижки) | 631 | 311 | 108000 |