Що таке літній майданчик?
Що таке літній майданчик? Загалом, законодавство не містить визначення такого об’єкта. Однак ми можемо зрозуміти, що ж таке літній майданчик, з нормативки органів місцевого самоврядування. Наприклад, у Положенні про тимчасове користування окремими елементами благоустрою комунальної власності для розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного та іншого призначення на території міста Харкова, затвердженому рішенням Харківської міськради від 21.06.2017 № 688/17 (далі — Положення № 688) знаходимо таке.
Відкритий літній майданчик — об’єкт із полегшених конструкцій, що може бути стаціонарним або тимчасовим (щоденного демонтажу), встановлений з урахуванням основних вимог до споруд, визначених техрегламентом виробів, будівель і споруд, тимчасово без влаштування фундаменту, який не має закритого приміщення для перебування людей, функціонування якого здійснюється у теплий період року для надання послуг з харчування біля стаціонарного закладу ресторанного господарства на відкритому повітрі та відповідає вимогам до відкритих літніх майданчиків, наведених у додатку 2 до Положення № 688.
Також зауважимо, що майданчики можуть бути тимчасовими та постійними. Від виду цієї споруди залежатиме оформлення. У статті ми поговоримо саме про тимчасові майданчики, які встановлюються, наприклад, на весняно-літній сезон.
Серед вимог до літніх майданчиків Положення № 688, наприклад, висуває те, що у межах такого майданчика можуть бути встановлені лише:
— столики;
— крісла, лавки;
— світильники;
— декоративні елементи;
— парасольки;
— урни для сміття;
— квіткові та ландшафтні композиції;
— спеціальне обладнання для регулювання температурного режиму та холодильне обладнання.
Приблизно такі ж вимоги встановлюються й для інших регіонів. Проте завжди варто перевіряти, чи немає конкретно для вашого міста чи іншого населеного пункту своїх вимог. Наприклад, киянам слід керуватися Порядком розміщення майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства у місті Києві, затвердженим розпорядженням КМДА від 07.11.2013 № 2027 (далі — Порядок № 2027).
Також слід ураховувати:
— Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 № 2807-IV;
— Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI;
— Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом Мінрегіонбуду від 21.10.2011 № 244 (далі — Порядок № 244).
Звісно, це не виключний перелік документів.
Хто може встановлювати майданчики?
Певні обмеження встановлені, зокрема, у таблиці 2 «Номенклатура додаткових послуг, які надають заклади ресторанного господарства» Державного стандарту України ДСТУ 4281:2004 «Заклади ресторанного господарства. Класифікація», затвердженого наказом Держспоживстандарту від 31.03.2004 № 59 (ср. ).
Виходячи з положень ДСТУ 4281:2004 літні майданчики не можна встановлювати їдальням та кафетеріям
Такі можливості є у ресторанів, барів, кафе, закусочних та буфетів. Однак гадаємо, що якщо, наприклад, їдальня встановить літній майданчик, який відповідатиме усім нормам і правилам, то відповідальність навряд загрожуватиме. Проте слід бути обережними.
Для того щоб розмістити літній майданчик, потрібно отримати дозвіл в уповноважених органів влади. Йдеться про органи місцевого самоврядування, які встановлюють свої правила отримання дозволів. Тобто залежно від регіону процедура їх отримання може трошки відрізнятися.
Хоча свого часу Держрегуляторна служба вважала, що органи місцевого самоврядування взагалі не мають права врегульовувати питання розміщення літніх майданчиків (див. лист Держрегуляторної служби від 08.01.2014 № 47/0/20-14). Усе через те, що у п. 1.7 Порядку № 244 зазначено, що органи місцевого самоврядування можуть регулювати питання щодо розміщення тимчасових споруд лише під час проведення ярмарок, державних та місцевих святкових, урочистих масових заходів на строк проведення таких заходів.
Проте на практиці правила, встановлені місцевою владою, все ж враховуються (див., наприклад, постанову П’ятого апеляційного адмінсуду від 02.12.2021 у справі 420/10493/21).
Узгоджуємо встановлення майданчика з компетентними органами
Органи місцевого самоврядування. Як ми казали вище, залежно від регіону оформлення може бути різноманітне. Варіанти:
— укладення договору щодо пайової участі в утримані об’єктів благоустрою на розміщення літнього майданчика для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства;
— оформлення паспорта прив’язки;
— сервітут;
— договір тимчасового платного користування тощо.
Розглянемо процедуру на прикладі м. Київ. Зауважимо, що кияни саме для відкритих (літніх) майданчиків отримують довідку про функціональне призначення та укладають договір щодо пайової участі в утриманні об’єктів благоустрою на розміщення літнього майданчика. Врахуйте, відкритий (літній) майданчик відповідно до п. 1.3 Порядку № 2027 — це така споруда, яка діє щорічно з 1 травня до 31 жовтня відповідного року.
Якщо ж йдеться про сезонний літній майданчик (тобто не йдеться про щорічне функціонування), то він діє у період, зазначений у паспорті прив’язки. Відповідно для нього слід отримати паспорт прив’язки.
У будь-якому випадку для отримання цих документів кияни можуть звернутися до Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради. Також пакет необхідних документів можна подати через спеціальний портал Центру надання адмінпослуг м. Києва.
У результаті всієї цієї процедури ви отримаєте інформаційний талон.
Зверніть увагу: це точковий опис процедури для м. Києва.
Для того щоб узгодити встановлення літнього майданчика у вашому регіоні, зверніться до своїх органів місцевого самоврядування
Податкова. Одне із запитань, що виникає: чи потрібно подавати повідомлення за ф. № 20-ОПП? Майданчик, вважаємо, є окремим об’єктом, щодо якого слід подати таке повідомлення. На подання цього документа у вас буде 10 робочих днів з дня створення об’єкта. У повідомленні за ф. № 20-ОПП обираємо код типу об’єкта оподаткування — 323 «майданчик». Це, на нашу думку, особливо актуально тоді, коли майданчик може мати свою, окрему адресу. Однак якщо літній майданчик є невід’ємною частиною самого ресторану, кафе тощо, то можна піти через принцип укрупнення. Тобто якщо ви показували у повідомленні за ф. № 20-ОПП свій заклад, то у цьому випадку можна обійтися і без цього повідомлення.
Також якщо раптом літній майданчик має окрему адресу (це може відбуватися за оформлення паспорта прив’язки), то єдиноподатникам цю адресу слід внести до Реєстру платників єдиного податку (слід подати заяву про спрощену систему оподаткування із внесенням відповідних змін у графу «місце провадження господарської діяльності»).
Куточок покупця, режим роботи, ліцензії
Куточок покупця. Оскільки ми говоримо про літній майданчик, який установлюється при стаціонарному закладі харчування, то один куточок покупця вже є. Його має бути достатньо. Окремо для літнього майданчика його встановлювати не потрібно.
Нагадаємо, що куточок покупця повинен містити (згідно з п. 10 Порядку № 833*):
1) інформацію про найменування власника або уповноваженого ним органу;
2) адреси та номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів (її можна почерпнути у розділі «Контакти» на сайті Держпродспоживслужби (dpss.gov.ua/) або її головних управлінь в областях чи м. Києві).
* Порядок провадження торговельної діяльності.., затверджений постановою КМУ від 15.06.2006 № 833.
Режим роботи. Тут слід урахувати умови воєнного стану. Зокрема:
— комендантську годину. Зрозуміло, що під час комендантської години про роботу літніх майданчиків не може бути й мови;
— заходи, щоб забезпечити можливість максимально швидко покинути літній майданчик у випадку оголошення повітряної тривоги. Зокрема, заздалегідь попередити про таку імовірність відвідувачів закладу та повідомити їм адресу найближчого бомбосховища.
Ліцензії. Зокрема, говоримо про продаж алкогольних напоїв та тютюнових виробів. Тут керуємося Законом № 481. Не забуваємо, що ліцензуванню підлягає роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин), тютюновими виробами (включаючи паління кальяну), рідинами, які використовуються в електронних сигаретах.
При цьому на роздрібну торгівлю алкогольними напоями потрібна окрема ліцензія, а на роздрібну торгівлю тютюновими виробами — окрема.
Проте
якщо алкоголь і тютюн споживаються на літньому майданчику, який є продовженням закладу, то отримувати на нього окрему (додаткову) ліцензію не потрібно, якщо ліцензія вже отримана таким закладом
Усе тому, що розрахунки за алкогольні напої та тютюнові вироби проводять через РРО/ПРРО самого закладу, біля якого відкритий такий майданчик.
Детальніше про розрахунки через РРО/ПРРО та ліцензії читайте у статті «Продаж алкоголю на літньому майданчику» // «Податки & бухоблік», 2024, № 45.
Висновки
- У кожного регіону своя окрема процедура отримання дозволу на розміщення літнього майданчика.
- Щодо літнього майданчика слід подати повідомлення за ф. № 20-ОПП. Якщо літній майданчик має іншу адресу, ніж сам ваш заклад, — вносимо зміни ще й до Реєстру платників єдиного податку.
- Якщо алкоголь і тютюн споживаються на літньому майданчику, який є продовженням закладу, то отримувати на нього окрему (додаткову) ліцензію не потрібно, якщо ліцензія вже отримана таким закладом.