Така життєва ситуація сталася у нашого читача. Відповідаємо на запитання, які виникли щодо неї.
Припинення трудового договору. Смерть працівника є підставою для припинення трудового договору. Це визначено у п. 82 ч. 1 ст. 36 КЗпП.
Факт припинення трудового договору оформлюйте відповідним наказом (розпорядженням). Підставою для його видання буде копія свідоцтва про смерть, форма якого затверджена постановою КМУ від 10.10.2010 № 1025. Поки у вас на руках не буде такого документа, припинити трудовий договір не вийде.
Дата припинення трудового договору — це фактична дата смерті працівника, незалежно від того, працював він у цей день чи був на лікарняному тощо.
Безумовно, отримати копію свідоцтва про смерть безпосередньо у день смерті малоймовірно. Тому,
як правило, дата наказу (розпорядження) про припинення трудового договору не збігається з датою смерті працівника
Проте порушення тут немає й видавати наказ (розпорядження) заднім числом не треба. На цьому свого часу наголошувало Мінсоцполітики у листі від 31.12.2010 № 284/06/186-10. Тож оформлюйте наказ (розпорядження) тією датою, коли отримаєте свідоцтво.
У разі, якщо трудова книжка померлого працівника знаходиться на підприємстві, зробіть у ній відповідний запис, як того вимагає п. 4.3 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту та Мінсоцзахисту від 29.07.93 № 58 (далі — Інструкція № 58). Тобто у розділі «Відомості про роботу» після зазначення відповідного порядкового номера у графі:
— 2 вказуйте дату смерті працівника;
— 3 зробіть запис: «Роботу припинено у зв’язку зі смертю, п. 82 ч. 1 ст. 36 КЗпП України»;
— 4 зазначайте дату і номер наказу (розпорядження) про припинення трудового договору.
Оформлену належним чином трудову книжку видайте на руки найближчим родичам померлого працівника під розписку або на їх вимогу надішліть поштою. Якщо ж за трудовою ніхто не звернувся, позбавлятися її не варто. Зберігайте її у відділі кадрів протягом 2 років окремо від інших трудових книжок. Якщо і після спливу цього строку документ ніхто не забере, його потрібно зберігати в архіві підприємства протягом 50 років. І тільки після закінчення зазначеного строку трудову можна буде знищити в установленому порядку (п. 6.2 Інструкції № 58).
Щодо лікарняного. У ситуації, що розглядаємо, в е-лікарняному дата закриття не збігається з датою смерті, а припадає на наступні після неї дні. Проте, звісно, тимчасова непрацездатність працівника не може тривати після його смерті, тим паче бути оплаченою. Однак самостійно відкоригувати е-лікарняний ви, як роботодавець, не зможете.
В такому випадку можна звернутися до родичів працівника, що помер, із проханням вирішити це питання з лікарем — відкоригувати е-лікарняний або у разі неможливості замінити на паперовий. А якщо родичі (або ж лікар) відмовляються? Вважаємо, що в такому випадку слід звернутися до ПФУ з вимогою перевірити коректність оформлення лікарняного.
Зауважте, що якщо працівник помер, перебуваючи на лікарняному, то останній день хвороби, який підлягає оплаті, — це день, на який припадає дата смерті.