Теми статей
Обрати теми

Ремонтні послуги: чи вказувати запчастини в первинці і податковій накладній?

Казанова Марина, податковий експерт
Підрядник виконав послугу з ремонту основного засобу — замінив стару запчастину на нову. Якщо підрядник самостійно закуповує запчастини, чи буде тут операція продажу такої запчастини замовнику? Чи повинні складатися видаткова і податкова накладні на такі запчастини? Якщо зняту запчастину підрядник залишає в себе: як показати це в обліку?

Отже, ремонт основного засобу здійснено з використанням запчастин підрядника. Чи буде тут окрема операція продажу таких запчастин замовнику?

Тут усе залежить від того, як сформульовано предмет договору.

Вартість запчастин включена у вартість робіт

У загальному випадку заміна запчастин є різновидом ремонтних робіт. Договір на виконання ремонтних робіт належить до договору підряду (ч. 2 ст. 837 ЦКУ). При цьому головним тут є те, що предметом договору підряду є саме робота (ч. 1 ст. 837 ЦКУ), а не її складові (у тому числі матеріальні).

А отже,

з юридичної точки зору, виконання роботи є самостійною операцією, а не сукупністю різних операцій

Крім того, відповідно до ст. 839 ЦКУ підрядник зобов’язаний виконати роботу, визначену договором підряду, зі свого матеріалу та своїми засобами, якщо інше не встановлено договором. Отже, в загальному випадку обов’язок щодо закупівлі необхідних матеріалів для проведення ремонтних робіт лежить саме на виконавці ремонтних робіт. І їх вартість у загальному випадку включається до загальної вартості роботи.

А тому якщо договір укладено саме на ремонт (предметом договору є саме результат певної роботи) і вартість запчастин включено в ціну ремонтних робіт, то в такому випадку

окремої операції продажу запчастин замовнику тут не буде

А отже, в цьому випадку:

1) видаткова накладна на запчастини підрядником не складається, а складається тільки акт виконаних робіт, і в ньому може бути визначено перелік використаних під час виконання робіт матеріалів / запчастин. Або їх перелік та вартість може бути визначено в кошторисі, який додається до акта;

2) замовник у себе в обліку не оприбутковує встановлені підрядником нові запчастини. Він лише відображає вартість ремонтних робіт. Залежно від виду ремонту (підтримання об’єкта основного засобу в робочому стані або поліпшення) вартість ремонтних робіт або відноситиметься на витрати, або збільшуватиме первісну вартість об’єкта основних засобів;

3) податкова накладна складається тільки на роботи. Тобто наводити в гр. 2 ПН використані запчастини не потрібно. З цим погоджуються і податківці. Так, наприклад, у листі ДПСУ від 05.01.2024 № 51/ІПК/99-00-21-03-02 зазначено:

«якщо договір підряду укладений на виконання робіт / надання послуг і за його умовами підрядник товарно-матеріальні цінності не постачає окремо, а використовує у процесі виконання робіт / надання послуг, то при складанні податкової накладної платник ПДВ повинен у графі 2 податкової накладної зазначити безпосередньо опис робіт / послуг у межах договору підряду у відповідності з первинними документами, якими супроводжується така операція, а у графі 3.3 податкової накладної вказати код послуги згідно з ДКПП, за яким класифікується така послуга».

Вартість запчастин відшкодовується окремо

Ще можливий варіант — коли предметом договору є ремонтні роботи, але договором передбачено

відшкодування вартості запчастин окремо від плати за виконану роботу (ч. 3 ст. 843 ЦКУ)

У цьому випадку, оскільки договір укладається не на постачання запчастин, а саме на роботи, то:

1) видаткова накладна на запчастини підрядником не складається (адже продажу запчастин немає, а є лише відшкодування їх вартості). Відповідно замовник і не оприбутковує ці запчастини в себе в обліку;

2) в акті виконаних робіт слід окремо виділити вартість матеріалів, що підлягає відшкодуванню;

3) у податковій накладній слід:

— окремим рядком указати вид виконаних робіт з ремонту (використовуємо назву ремонтних робіт, які обумовлені в договорі і первинці (актах));

— окремим рядком вписати вартість запчастин, яка компенсується замовником, під формулюванням «відшкодування вартості…». При цьому

відшкодування витрат на матеріали і запчастини повинно проходити під тим же кодом, що й послуги з ремонту, а не з кодами УКТ ЗЕД на використані матеріали

Але тут варто звернути увагу на наслідки для ПДВ. Будь-які додаткові суми компенсацій за договором податківці підводять під ПДВ. Як обґрунтування цього, вони, зазвичай, посилаються на п. 188.1 ПКУ, в якому сказано, що в базу ПДВ включаються будь-які суми коштів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв’язку з компенсацією вартості товарів / послуг. Тобто на суму отриманого відшкодування вартості запчастин підряднику потрібно буде нарахувати ПДВ (наслідки для ПДВ будуть такі, як і при продажу цих запчастин).

Передбачено постачання запчастин

Інша справа, якщо договір передбачає окремо як надання робіт, так і постачання товарів (запчастин), тобто він є змішаним. Наприклад, у договорі зазначено «Підрядник зобов’язується поставити «назва запчастин» і виконати роботи з їх заміни..». Тоді дійсно має місце і постачання товарів, і постачання послуг. У такому випадку

тут ще буде додатково операція продажу запчастин

Тож:

— підрядник складає окрему видаткову накладну на такі запчастини, а замовник їх оприбутковує і списує на ремонт. Залежно від виду ремонтних витрат (підтримання в робочому стані об’єкта або поліпшення), вартість запчастин у замовника буде списана на витрати або збільшить первісну вартість об’єкта основних засобів;

— акт виконаних робіт складається на самі роботи;

— у табличному розділі Б податкової накладної, окрім ремонтних робіт, у номенклатурній графі 2 окремими позиціями слід обов’язково навести номенклатуру товару, що поставляється, і позначити кожну товарну позицію в графі 3.1 кодом товару згідно з УКТ ЗЕД.

Про це говорять і податківці в листі ДПСУ від 05.01.2024 № 51/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК:

«якщо договір підряду передбачає як постачання товарів, так і надання робіт / послуг, то у податковій накладній у графі 2 окремими позиціями вказується окремо опис (номенклатура) товарів, що постачається, та окремо робіт / послуг підряду у відповідності з первинними документами, якими супроводжується така операція, а у графах 3.1 і 3.3 податкової накладної вказується код товару згідно з УКТ ЗЕД і код послуги згідно з ДКПП, за яким класифікуються такі роботи/послуги».

Зношені (замінені) запчастини

Зняті старі запчастини, як і раніше, є власністю замовника (тут не розглядаємо ситуацію безкоштовної гарантійної заміни). А отже, підрядник має їх повернути замовнику (складається відповідний акт повернення).

А далі замовник має оцінити, чи відповідають такі запчастини визначенню активу. Тобто:

— чи можна їх ще використовувати (можливо, вони підлягають відновленню — у такому разі їх оприбутковують на субрахунку 207, до якого можна відкрити субрахунок «Запчастини, що підлягають відновленню») або

чи можна їх продати або здати на металобрухт.

Якщо можна — такі зношені запчастини оприбутковують на баланс (Дт 209 — Кт 746):

— або за чистою вартістю реалізації (якщо їх планується продати або здати на металобрухт);

— або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів за наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації.

А якщо зняту запчастину підрядник залишає у себе? Тут варто пам’ятати про те, що оскільки зношені запчастини продовжують бути власністю замовника, то

для обліку в такому випадку тут буде ніщо інше, як операція постачання (безкоштовна або за плату) цих запчастин підряднику

Тому в цьому випадку:

— замовник спочатку повинен показати оприбуткування цих зношених запчастин в обліку (за чистою вартістю реалізації) — Дт 209 — Кт 746;

— потім показати передачу цих запчастин підряднику (за видатковою накладною) — Дт 36 — Кт 712; Дт 943 — Кт 209.

При цьому навіть якщо матеріали передаватимуться безкоштовно, треба пам’ятати про те, що для ПДВ це буде все одно ПДВ-оподатковувана операція, на яку складається податкова накладна. При цьому база ПДВ — договірна вартість, але не нижче мінімальної бази, встановленої п. 188.1 ПКУ. За мінбазу слід брати вартість запчастин, за якою вони зараховані на субрахунок 209.

Висновки

  • Якщо предметом договору є ремонтні роботи і вартість запчастин включена у вартість робіт, то окремої операції продажу запчастин замовнику тут не буде. Видаткова накладна на такі запчастини не складається. У податковій накладній в цьому випадку окремо запчастини виділяти не потрібно.
  • Якщо предмет договору сформульований так, що він передбачає як надання робіт, так і постачання запчастин (у договорі зазначено, що підрядник зобов’язується поставити запчастини і виконати роботи з їх заміни), в такому випадку тут буде окрема операція продажу запчастин. А отже, на продаж таких запчастин потрібно скласти додаткову видаткову накладну. Такі запчастини мають бути зазначені і окремою позицією в податковій накладній.
  • Якщо зняту стару запчастину підрядник залишає в себе, то варто пам’ятати, що оскільки власником такої запчастини є замовник, то для обліку тут буде операція постачання такої запчастини від замовника до підрядника.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі