Висновок документа
Протягом двох років буде проводитися експериментальний проєкт з провадження е-ТТН у сфері внутрішніх вантажних перевезень з використанням системи електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна.
Приєднання учасників вантажних перевезень до експериментального проєкту здійснюється на добровільній основі
Кабмін затвердив Порядок реалізації експериментального проекту з впровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі у сфері внутрішніх вантажних перевезень (набув чинності 04.06.2024).
При цьому перш ніж перейти до цього документа, зазначимо, що в питанні обов’язковості е-ТТН поки що все залишається незмінним.
Наразі електронні-ТТН не є обов’язковими. Правила № 363* дозволяють зараз використовувати як паперові, так і е-ТТН.
І найближчим часом обов’язковими е-ТТН теж не стануть. Законопроєкт, яким би мали внести зміни до Закону про автомобільний транспорт** і закріпити обов’язкове використанні е-ТТН (законопроєкт від 20.01.2022 № 6534), узагалі зняли з розгляду. А отже, поки що на рівні законодавчих актів дата, з якої е-ТТН стануть обов’язковими, залишається не визначеною.
** Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-ІІІ.
Що стосується затвердженої постанови КМУ, то вона, по суті, є наступним (одним з) кроком з упровадження е-ТТН. Вона встановлює механізм реалізації експериментального проєкту з провадження е-ТТН у внутрішніх перевезеннях. А саме в постанові визначено, що і як має бути зроблено в рамках цього експериментального проєкту. Так,
1) протягом 3 місяців з дня набрання чинності цією постановою Мінінфраструктури (держатель системи е-ТТН та координатор експериментального проєкту) повинно затвердити порядок функціонування системи електронного документообігу е-ТТН. У цьому порядку, зокрема, мають бути визначені правила функціонування та ведення бази даних ТТН, правила підписання ТТН, засади функціонування платформи електронного документообігу та вимоги до такої платформи, вимоги до захисту і зберігання інформації та інші питання;
2) на Мінінфраструктури покладається обов’язок забезпечити інтеграцію системи е-ТТН з існуючими державними електронними інформаційними ресурсами та тестування їх електронної інформаційної взаємодії. А саме: системою зважування в русі (WIM), єдиним реєстром товарно-транспортних накладних на переміщення алкогольних напоїв, єдиною державною системою електронного обліку деревини, інформаційними системами Укртрансбезпеки, інформаційно-комунікаційними системами Держпродспоживслужби;
3) в часових межах цього експериментального проєкту (2 роки) ця система має бути апробована та вдосконалена;
4) апробувати цю систему будуть у т. ч. і на перевезеннях «спецтоварів» (для яких затверджені спеціалізовані форми ТТН) — молочної сировини, хліба і хлібобулочних виробів, деревини, об’єктів санітарних заходів.
Участь у цьому експериментальному проєкті учасників вантажних перевезень є добровільною
Якщо у суб’єкта господарювання є бажання приєднатися до цього проєкту і протестувати, як працює ця система, необхідно звернутися до одного з провайдерів, перелік яких розміщено на сайті е-ТТН.
Провайдери (оператори платформи електронного документообігу) повинні будуть подавати щокварталу до 10-го числа наступного місяця Мінінфраструктури інформацію про кількість учасників вантажних перевезень, які приєдналися до експериментального проєкту, та кількість сформованих електронних документів з використанням системи товарно-транспортної накладної.
Також у постанові визначено, що під час реалізації експериментального проєкту Укртрансбезпека здійснює визначені законодавством повноваження з перевірки ТТН, які створені в електронній формі, в порядку, затвердженому Мінінфраструктури (ще має бути затверджений). Тобто в межах цього експериментального проєкту планується і апробувати порядок перевірки Укртрансбезпекою е-ТТН «на дорозі».
При цьому нагадаємо, що відповідно до діючих Правил № 363 наразі обійтися тільки е-ТТН не можна. У разі її використання потрібен також і паперовий примірник такої ТТН. Так, згідно з п. 11.5 Правил № 363 у разі використання е-ТТН замовник (вантажовідправник) друкує, підписує і надає водію (експедитору перевізника) в одному примірнику паперову копію е-ТТН — для пред’явлення особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху. Водій (експедитор перевізника) ставить свій підпис на паперовій копії е-ТТН про прийняття ним вантажу для перевезення.