Теми статей
Обрати теми

Кредити «5-7-9»: чи використовувати «грантові» податкові різниці?

Казанова Марина, податковий експерт
За матеріалами БЗ 102.12

zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41668

Висновок документа

Компенсація Фондом розвитку підприємництва відсотків за Державною програмою «Доступні кредити 5-7-9» не є бюджетним грантом, оскільки ця державна підтримка не пов’язана з реалізацією проєкту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах.

ПКУ не передбачено податкових різниць для операцій отримання компенсації на сплату відсотків за кредитом «5-7-9». Тому така компенсація відображається за правилами бухобліку

У роз’ясненні податківці відповіли на запитання: чи є компенсація Фондом розвитку підприємництва відсотків за Державною програмою «Доступні кредити 5-7-9» бюджетним грантом і, відповідно, чи потрібно за отриманою компенсацію платникам, які застосовують податкові різниці, застосовувати «грантові» податкові різниці з пп. 140.4.8 та 140.5.16 ПКУ?

Зазначимо, що з 18.01.2024* Фонд розвитку підприємництва (який є надавачем державної підтримки за кредитом «5-7-9») був уключений до Переліку надавачів бюджетних грантів**.

* Відповідно до постанови КМУ від 16.01.2024 № 42.

** Перелік надавачів бюджетних грантів, затверджений постановою КМУ від 18.08.2021 № 867.

Втім, все одно компенсація Фондом розвитку підприємництва відсотків за кредитом «5-7-9», як пояснюють податківці, не є бюджетним грантом у розумінні п.п. 14.1.2771 ПКУ.

Пояснення криються в самому податковому визначенні бюджетного гранта. Так, відповідно до п.п. 14.1.2771 ПКУ:

«бюджетний грант — цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України».

Отже, для того, щоб грант для податкових цілей визнався бюджетним, повинні виконуватися одночасно наступні умови:

1) це повинна бути цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній або безповоротній основі;

2) така допомога має надаватися за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги;

3) надавач коштів має бути включений до Переліку надавачів бюджетних грантів;

4) цілі надання допомоги — для реалізації проєкту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом.

Як раз із невиконанням останньої умови податківці і пов’язують те, що компенсація відсотків за кредитом «5-7-9» не є бюджетним грантом. Адже ця програма не пов’язана з реалізацією проєкту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах. Податківці посилаються на те, що відповідно до п. 9 Порядку № 28* та інформації, розміщеної на вебсайті Фонду, кредити «5-7-9» надаються за такими пріоритетними напрямами, як:

* Постанова КМУ «Про надання фінансової державної підтримки» від 24.01.2020 № 28.

1) фінансування сільськогосподарських товаровиробників для провадження сільськогосподарської діяльності;

2) фінансування суб’єктів підприємництва, що провадять діяльність у сфері переробної промисловості за всіма видами економічної діяльності (основний КВЕД) секції С Національного класифікатора України;

3) відбудова зруйнованих внаслідок військової агресії основних засобів;

4) підтримка суб’єктів господарювання, які провадять господарську діяльність та/або виробничі потужності яких розміщено (було розміщено) на територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих РФ;

5) фінансування суб’єктів підприємництва, які здійснюють енергосервіс для підвищення енергетичної ефективності об’єктів державної та комунальної власності, експлуатацію генеруючих установок, що виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії без застосування «зеленого» тарифу та механізму ринкової премії, установок зберігання енергії, електрозарядної інфраструктури та малих систем розподілу індустріальних парків.

Виходячи з цього, податківці доходять висновків, що Державна програма «Доступні кредити 5-7-9» не направлена на реалізацію проєктів або програм у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах.

А отже, це не бюджетний грант, а

тому «грантові різниці» з пп. 140.4.8 та 140.5.16 ПКУ у цьому випадку не застосовуються. Спеціальних окремих податкових різниць на отриману компенсацію відсотків за кредитами «5-7-9» теж не передбачено

Отже, все буде за правилами бухобліку.

Детальніше про порядок відображення в бухобліку кредитів «5-7-9» див. у статті «Доступні кредити за програмою «5-7-9»: що в обліку?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 6.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі