Для початку зазначимо, що п. 25 Н(П(С)БО 7 передбачає, що підприємство повинно контролювати і переглядати на кінець звітного року строк корисного використання об’єкта у разі зміни очікуваних економічних вигод від його використання. Тобто, як мінімум, на кінець кожного року підприємство повинно контролювати і за необхідності переглядати строки корисного використання об’єктів, щоб не допускати ситуації, коли об’єкт замортизувався, а строк корисного використання ще залишився.
Втім, що робити, якщо все ж вже виникла ситуація, що об’єкт вже повністю замортизований, але ще продовжує використовуватися підприємством?
Якщо замортизований об’єкт ще здатен приносити економічні вигоди (відповідає критеріям активу), то підприємство може продовжувати його використовувати і далі. При цьому ніхто не зобов’язує проводити переоцінку таких замортизованих об’єктів чи переглядати строки їх корисного використання. Хоча, зрозуміло, що «активи з нульовою вартістю» не досить відповідають правилам бухобліку.
Зазначимо, що особливих питань не повинно виникати і відносно доведення господарського статусу витрат, пов’язаних з такими об’єктами. Те що об’єкт «нульовий» ще не свідчить про його негосподарський статус. Якщо це автомобіль, і у СГ є подорожні листи з «господарськими» маршрутами поїздок, то маємо і підтвердження його господарського використання. Детально облік замортизованих об’єктів основних засобів (ОЗ) розглянуто в статті «Якщо основні засоби повністю замортизовані» // «Податки & бухоблік», 2023, № 52. Тому зупинятися на цьому не будемо. Зараз нас цікавить конкретне питання — як показати витрати з ремонту об’єкта, який повністю замортизовано.
Коли маємо справу з ремонтом / поточними витратами?
Чи можна ремонт повністю замортизованого об’єкта розглядати як ремонт, витрати за яким включаються в поточні витрати? За загальними правилами для розмежування ремонтів (ремонти — це витрати звітного періоду) і поліпшень (витрати повинні збільшити первісну вартість) нам важлива не вартість, а характер робіт!
Ремонт — це витрати, що здійснюються для підтримання об’єкта в робочому стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання. Ці витрати включаються до складу витрат (п. 15 НП(С)БО 7).
Поліпшення — це роботи, що приводять до збільшення очікуваних майбутніх вигід від об’єкта ОЗ. Витрати на поліпшення збільшують первісну вартість об’єкта ОЗ (п. 14 НП(С)БО 7). При цьому, як зазначено в п. 32 Методрекомендацій № 561*, підставою для визнання капітальними інвестиціями витрат, пов’язаних з поліпшенням основних засобів, є зростання внаслідок цих витрат очікуваного терміну корисного використання об’єкта, кількості та/або якості продукції (робіт, послуг), яка виробляється (надається) цим об’єктом.
Отже, якщо роботи (витрати) просто направлені на підтримання автомобіля в робочому стані — то це відповідає визначенню ремонту, незалежно від вартості робіт. Але! Усе це добре,
якщо ремонт здійснюється до спливу строку корисного використання об’єкта
Якщо ж строк корисного використання авто сплив (а про це свідчить те, що об’єкт повністю замортизований), то з витратами на ремонт теоретично можуть бути питання.
Тому краще збільшити строк корисного використання, щоб спокійно відносити витрати, які направлені на підтримання об’єкта в робочому стані саме як ремонтні роботи (у складі поточних витрат)
Збільшити строк корисного використання?
Чи можна збільшити тільки строк корисного використання замортизованого об’єкта без збільшення його первісної вартості, щоб витрати з ремонту вважалися здійсненими в межах строку служби автомобіля?
Зазначимо, що це питання є досить неоднозначним.
Ми вважаємо, що можна. Аргументи на користь цього і як збільшити в цьому випадку строк корисного використання без збільшення первісної вартості об’єкта основних засобів, див. у статті «Якщо основні засоби повністю замортизовані» // «Податки & бухоблік», 2023, № 52 (ср. ).
Як бути в нашій ситуації?
Якщо за повністю замортизованим об’єктом основних засобів збільшили строк корисного використання об’єкта та якщо ремонт (як у нашому випадку) направлений на відновлення первісних функцій автомобіля (підтримання його в робочому стані), то відносимо витрати на поточні витрати.
Якщо ж буде проведено поліпшення об’єкта, то в такому разі за загальними правилами витрати на поліпшення збільшать первісну вартість об’єкта ОЗ (п. 14 НП(С)БО 7). З’явиться амортизована вартість, строк служби об’єкта буде переглянутий (продовжений). І з місяця, що настає за місяцем поліпшень, щодо цього об’єкта (з урахуванням нової залишкової вартості та нового строку використання) нараховуватимемо амортизацію.
Висновки
- Якщо строк корисного використання об’єкта ОЗ сплив (а про це свідчить те, що об’єкт повністю замортизований), то щоб спокійно класифікувати витрати, які направлені на підтримання об’єкта в робочому стані, саме як ремонтні роботи (у складі поточних витрат), бажано збільшити строк корисного використання об’єкта.
- Строк корисного використання об’єкта можна збільшити і без перегляду його первісної вартості.
- Якщо ж буде проведено поліпшення об’єкта, то у такому разі витрати на поліпшення збільшать первісну вартість об’єкта ОЗ і одночасно можна переглянути строки корисного використання об’єкта.