Висновок документа
Визначено механізм отримання з державного бюджету агротоваровиробниками компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення
На сьогодні значна частина сільгоспугідь забруднена вибухонебезпечними предметами. Тому аграріям, щоб виростити на такій землі сільгосппродукцію, спочатку потрібно провести її розмінування. Вартість таких операцій доволі значна, враховуючи обсяг угідь, які слід розмінувати.
Тому Кабмін постановою, що коментується, визначив Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення (далі — Порядок № 284). Далі поговоримо про те, хто може розраховувати на фінансову допомогу для розмінування сільгоспугідь і як її отримати.
Отримувачі компенсації. Розраховувати на отримання компенсації за розмінування можуть юрособи та ФОП, які виробляють товарну сільгосппродукцію на власних та/або орендованих земділянках сільгосппризначення (п. 3 Порядку № 284).
Претенденти на компенсацію повинні дотримуватися таких вимог (п. 6 Порядку № 284):
— не бути банкрутом, на стадії банкрутства, припинення та/або ліквідації;
— не мати податковий борг на 1-ше число місяця, що передує місяцю, в якому надійшов запит від бюджетної установи «Центр гуманітарного розмінування» (далі — Центр)*;
— не бути «під санкціями», введеними згідно з рішеннями РНБО;
— не повинні мати кінцевим бенефіціаром громадянина держави-агресора-окупанта або особи, яка має відношення до терористичних організацій.
* Центр — це розпорядник бюджетних коштів нижчого рівня. Головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінекономіки.
Крім всього іншого,
отримати таку компенсацію можна тільки для розмінування земділянок, які розташовані поза межами територій, на яких ведуться бойові дії або які тимчасово окуповані (п. 4 Порядку № 284)
Щоб визначити таку територію, слід спиратися на дані Переліку № 309**.
Так, скажімо, якщо за даними Переліку № 309 сільгоспугіддя, які має намір розмінувати аграрій, знаходяться на території, наприклад, можливих бойових дій, то, допоки за даними цього Переліку такі бойові дії не закінчаться на цій території, розраховувати на компенсацію витрат на розмінування не варто.
Розмір допомоги. Суть допомоги полягає в тому, що аграрію буде компенсуватися певна частина вартості послуг з розмінування сільгоспугідь, а саме: 80 % вартості розмінування бере на себе держбюджет, а 20 % — сам аграрій.
Причому така компенсація надається одноразово за розмінування кожної земельної ділянки. Тому якщо аграрій уже раз отримав кошти на розмінування певної ділянки, то отримати цю допомогу на її розмінування вдруге (якщо ця ділянка знову буде забруднена вибухонебезпечними предметами) не вдасться (пп. 7 та 8 Порядку № 284).
Правила отримання допомоги. Щоб отримати таку допомогу, аграрію слід зробити декілька дій:
1) подати заявку на отримання компенсації до Центру через Державний аграрний реєстр (ДАР).
Така заявка подається до 15 листопада. Але краще не затягувати з її поданням. Адже подані заявки розглядають у порядку черговості та й розмір бюджетних коштів, виділених на фінансування такого виду допомоги, не безмежний. Тому як тільки виділені кошти у бюджеті на таку допомогу будуть використані — так відразу прийняття заявок буде припинятися;
2) дочекатися, доки Центр перевірить достовірність даних, наведених аграрієм у заявці, за допомогою ДПС;
3) після перевірки заявки Центр від імені аграрія проводить закупівлю послуг з розмінування. Така закупівля відбувається за процедурою, встановленою для проведення публічних закупівель. Тобто шукати оператора розмінування будуть на тендері через майданчик Prozorro;
За результатами закупівлі між Центром та переможцем процедури закупівлі укладається договір на надання послуг з розмінування
4) Центр надсилає завірену копію договору аграрію та інформує його про це шляхом надсилання електронного повідомлення в особистий кабінет ДАР. Після цього у аграрія є 5 днів, щоб:
— відкрити в уповноваженому банку спеціальний ескроу-рахунок для отримання компенсації;
— перерахувати на нього 20 % вартості послуг з розмінування.
Якщо аграрій не вкладеться у визначений строк, то Центр розриває договір про розмінування. Після цього аграрій може спробувати ще раз подати заявку і отримати кошти на розмінування. Але у разі повторного невиконання умов щодо відкриття рахунку і перерахування на нього у 5-денний строк 20 % вартості розмінування аграрій остаточно втрачає шанс отримати такий вид допомоги.
Якщо аграрій у відведений строк перерахував на ескроу-рахунок кошти, то після цього Центр має перерахувати на нього свою частку (80 % від суми договору);
5) на основі укладеного договору сертифікований оператор протимінної діяльності здійснює розмінування вказаної у договорі землі (п. 13 Порядку № 284). Проведене розмінування підтверджується бухгалтерським документом, що підтверджує факт наданих таких послуг (п. 14 Порядку № 284). За ідеєю, це може бути акт. Він складається у двох примірниках і погоджується з аграрієм.
Цей документ і акт проведення інспектування очищеної/розмінованої території або сертифікат про передавання відповідальності щодо очищеної території направляється для підписання до Центру;
6) Центр перевіряє отримані документи і після їх підписання надсилає завірені копії таких документів банку та аграрію. На основі цих завірених копій банк протягом одного робочого дня перераховує кошти сертифікованому оператору протимінної діяльності, а аграрій відображає вартість отриманих послуг з розмінування у бухобліку.
Якщо вартість наданих послуг з розмінування за первинними документами буде меншою, ніж вказана у договорі, то решта коштів, що лишиться після сплати таких сум оператору протимінної діяльності, повертається з ескроу-рахунку до бюджету і на рахунок підприємства у сплаченій пропорції (20 % — підприємству, а 80 % — бюджету).
Відображення в бухобліку. У бухобліку аграрій спочатку має показати перерахування 20 % вартості договору з розмінування на ескроу-рахунок (Дт 315 — Кт 311). Після цього потрібно буде показати отримання цільового фінансування (80 % вартості розмінування) в момент, коли з бюджету надійдуть кошти на ескроу-рахунок аграрія (Дт 315 — Кт 482).
УК тому періоді, в якому будуть визнані витрати по розмінуванню, слід визнати дохід від цільового фінансування на 80 % вартості наданих послуг з розмінування (Дт 482 — Кт 718).
До витрат аграрій має віднести всю фактичну вартість послуг (без ПДВ), які оператор протимінної діяльності надав під час розмінування землі, як оплачену за рахунок коштів аграрія, так і оплачену за рахунок бюджетних коштів (Дт 977 — Кт 631). Перерахування коштів оператору за послуги розмінування відобразимо проводкою Дт 631 — Кт 315.
Податковий облік. У аграрія — платника податку на прибуток отримана компенсація на розмінування буде відображена за правилами бухобліку. Причому це стосується як малодохідників, так і високодохідників. Адже податкових різниць для таких операцій не передбачено.
Для аграрія — платника ЄП групи 3 отримана компенсація на розмінування омине оподаткований дохід на основі п.п. 4 п. 292.11 ПКУ.
Що стосується аграріїв — платників сільгоспЄП, то на сьогодні податківці почали вважати, що допомога, отримана від держави, має виключатися з загального доходу аграрія при розрахунку сільгоспчастки через ряд. 3.1 Розрахунку сільгоспчастки (див. «Дохід за програмою «5-7-9» не впливає на розмір сільгоспчастки!» // «Податки & бухоблік», 2024, № 24). А тому вважаємо, що і вартість отриманої компенсації за розмінування, яка надходить з держбюджету, також не впливатиме на розмір сільгоспчастки аграрія в бік зменшення.