ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА
Хоча місце роздрібної торгівлі пальним підприємства і розташовано на території бойових дій, але оскільки строк дії ліцензії на роздрібну торгівлю пальним у цьому місці закінчується після дня набрання чинності Законом № 3817*, то у підприємства виникає обов’язок щодо отримання нової ліцензії
Запитання. Підприємство, яке здійснює діяльність з реалізації на АЗК** нафтопродуктів на території Харківської міської територіальної громади, запитало у податківців: чи виникає у підприємства обов’язок отримання нової ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним у цьому АЗК у випадку закінчення строку дії попередньої ліцензії в серпні 2024 року?
** Автозаправний комплекс (АЗК) — це така собі АЗС із «наворотами» (тобто — плюс магазин та ще якісь послуги).
Гудбай, ліцензійні послаблення! Перш ніж перейти до аналізу відповіді податківців, давайте згадаємо норми, які змусили підприємство звернутись із цим запитанням до ДПСУ.
Але спочатку зазначимо, що
Закон № 3817 набрав чинності з 27.07.2024, і саме з цієї дати перестала діяти норма зі ст. 18 Закону № 481***, якою передбачалася пролонгація до закінчення воєнного стану дії тих (зокрема, й «пальних») ліцензій, строк дії яких закінчився під час воєнного стану і — аналогічне відтермінування сплати прострочених платежів за такими ліцензіями
Закон № 3817, на жаль, цю норму «поховав» і встановив 3-місячні строки: для заміни на нові ліцензій, строк за якими сплив з 24.02.2022 до 27.07.2024, а також — для сплати боргів за ліцензійними платежами, вчасно не сплаченими у згаданому періоді. Детальніше щодо цього читайте в розділі «Старі ліцензії: оновлення, припинення, сплата боргів» статті «Новітні роз’яснення податківців на алко-тютюново-пальні теми» // «Податки & бухоблік», 2024, № 68.
Ліберальна норма Закону № 3817 (причина звернення). Водночас законодавці пожаліли тих госпсуб’єктів, які працюють на «бойових» територіях, і в п. 6 розд. ХІІІ Закону № 3817 зробили для них такі своєрідні послаблення.
Вони стосуються госпсуб’єктів, у яких з 24.02.2022 до 27.07.2024 (!) закінчився строк дії ліцензій на право оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним (1), на право роздрібної торгівлі пальним (2), на право зберігання пального (3), та у яких, за даними бухгалтерського обліку, на 27.07.2024 обліковуються залишки пального (!) в місцях провадження діяльності, розташованих на територіях активних (!) бойових дій або на тимчасово окупованих рф територіях України, що включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією* (далі — Перелік). У таких госпсуб’єктів до завершення активних бойових дій або тимчасової окупації та протягом трьох місяців після дати їх завершення не виникає обов’язок щодо отримання нової ліцензії на відповідний вид госпдіяльності за такими місцями провадження діяльності**! Дати початку та завершення активних бойових дій та тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку.
* Затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309.
** При цьому госпдіяльність із зберігання пального, що провадилася такими госпсуб’єктами у період, починаючи з дати завершення строку дії відповідної ліцензії, не визнається такою, що провадилася без наявності ліцензії.
Оскільки АЗК підприємства розташований на території Харківської міської територіальної громади, яка згадується у Переліку, то підприємство і звернулося до ДПСУ із запитанням, чи необхідно йому отримувати нову ліцензію.
Фіскальна відповідь. Звісно, податківці відповіли, що підприємству необхідно отримати нову ліцензію на роздрібну торгівлю пальним за адресою, де розташований АЗК. Аргументували вони це так. Оскільки у період, визначений абзацом першим п. 6 розд. ХІІІ Закону № 3817 (тобто з 24.02.2022 до 27.07.2024), строк дії ліцензії підприємства не закінчився, то положення цього пункту щодо терміну (протягом трьох місяців після дати завершення активних бойових дій або тимчасової окупації відповідної території) отримання госпсуб’єктами нової ліцензії на право провадження відповідного виду госпдіяльності за місцями провадження діяльності, розташованими на цій території, не застосовуються.
Отже, оскільки строк дії ліцензії підприємства сплив у серпні-2024, тобто після згаданого періоду, то така формально-фіскальна відповідь ДПСУ є обґрунтованою.
Яка територія в Переліку? Водночас податківці не звернули уваги (а ми звертаємо!) ще й на той факт, що згідно з Переліком датою закінчення активних бойових дій у Харківській міській територіальній громаді, на території якої знаходиться АЗК (у частині Переліку: Території активних бойових дій) зазначено 15.09.2022. Тобто зараз Харківська міська територіальна громада фактично перебуває в Переліку серед Територій можливих бойових дій. А це вже виключає застосування до об’єктів, розташованих на території цієї громади, згаданої ліберальної норми п. 6 розд. ХІІІ Закону № 3817.
Тож будьте уважні! І
якщо у вас є бажання скористатися цією нормою з п. 6 розд. ХІІІ Закону № 3817, то, окрім дати закінчення дії вашої «пальної» ліцензії, обов’язково перевірте в Переліку: чи знаходиться ваше місце провадження діяльності на території активних (!) бойових дій або на тимчасово окупованій рф території України. А також — чи обліковувались у таких місцях за даними вашого бухобліку станом на 27.07.2024 залишки пального
Доводиться із сумом констатувати, що цим послабленням навряд чи зможе скористатися багато госпсуб’єктів. Адже операції із пальним на територіях активних бойових дій — доволі небезпечна справа… А щодо окупованих рф територій, то вимагати оновлення ліцензій, отриманих на такі території, взагалі виглядало б дикувато (і —незалежно від того, обліковувались там якісь залишки пального на 27.07.2024 чи ні)…
Коли звертатись за новою ліцензією. Податківці в цьому листі написали, що оскільки строк дії цієї ліцензії підприємства закінчується в серпні 2024 року (після дня набрання чинності Законом № 3817), у нього виникає обов’язок щодо отримання у порядку, визначеному Законом № 481, нової ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за таким місцем провадження діяльності з дня, наступного за останнім днем дії попередньої ліцензії. Нагадуємо, що в частині отримання ліцензій до 01.01.2025 все ще діють норми Закону № 481 (ср. ).
Так от, хоч «обов’язок виникає» і з цього наступного дня, але щодо отримання нової ліцензії треба поквапитись завчасно! Щоб у цей день, наступний за останнім днем дії попередньої ліцензії, нова ліцензія вже була вами отримана! Інакше доведеться призупинити діяльність до отримання нової ліцензії. А от якщо зупинки не зробити, то можна і на штрафи наразитися (див. нижче).
Висновок документа
У випадку несплати у період з 24.02.2022 до 27.07.2024 чергових платежів за ліцензію обов’язок щодо їх сплати може бути виконаний протягом трьох місяців, наступних за місяцем, в якому набрав чинності Закон № 3817
Наприкінці про «чайну ложку меду» у цій бочці «дьогтю». Фіскали нагадали, що видані згідно із Законом № 481 ліцензії продовжують свою дію. А потім у фіналі листа нагадали-підсолодили: якщо у згаданий період чергові платежі за стару ліцензію не сплачувались, то їх можна сплатити протягом трьох місяців, наступних за місяцем, в якому набрав чинності Закон № 3817. А точніше — не пізніше 30 жовтня!
Це послаблення стосується взагалі усіх видів «пальних» (а також алко-, тютюнових/РЕС) ліцензій, які підпадають під дію законів № 481 та № 3817, а не тільки тих, строк дії яких закінчився у період з 24.02.2022 до 27.07.2024.
Тож, наприклад, якщо наше підприємство у згаданому періоді не сплатило якісь платежі за стару ліцензію, то воно має право сплатити ці платежі аж по 30 жовтня (включно) цього року. Це при тому, що отримати нову ліцензію на роздрібну торгівлю пальним і сплатити (!) за нею ¼ річної плати підприємство мало до закінчення дії старої ліцензії…
Можливий штраф. Якщо у такій ситуації (коли ліцензія закінчилася вже під час дії Закону № 3817 і необхідно отримати нову ліцензію) підприємство якийсь час буде працювати без діючої ліцензії, є шанс отримати штраф за п. 22 ст. 73 Закону № 3817 у розмірі 45 МЗП, встановленої на 1 січня звітного року. У 2024 році — 319500 грн (порівняно із старим підріс майже на 70 тис. грн)! І хоча порядок застосування штрафів із Закону № 3817 ще відсутній, але ця формальність може і не зупинити фіскалів…
Не забуваймо і про адмінштраф за діяльність без ліцензії за ст. 164 КУпАП: від 17000 до 34000 грн із конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, отриманих від безліцензійної діяльності, або без такої.