Теми статей
Обрати теми

Новітні роз’яснення податківців на алко-тютюново-пальні теми

Павленко Олексій, податковий експерт
З 27 липня цього року набрав чинності новий алко-тютюново-пальний Закон № 3817*, покликаний замінити старий аналогічний Закон № 481**. Однак деякі норми останнього, зокрема присвячені питанням ліцензування, ще діятимуть до 01.01.2025 (у частині, що не суперечить Закону № 3817). Тож останнім часом посипались роз’яснення ДПСУ з питань, пов’язаних із цими новинами. І ми сьогодні зробимо бліцогляд низки цих роз’яснень.

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 18.06.2024 № 3817-IX.

** Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Спочатку нагадаємо, що про низку основних змін, які були внесені Законом № 3817 в алкогольну, тютюнову та пальну сфери, ми вже розповіли нашим читачам у матеріалі «Новий алко-тютюново-пальний Закон!» («ч. І. Доля Закону № 481, зміни щодо основних товарів» та «ч. ІІ. Ліцензування, реєстри, звітність, штрафи») // «Податки & бухоблік», 2024, № 62). Сподіваємось, ви вже їх прочитали…

Сьогодні ж проаналізуємо найбільш цікаві з останніх роз’яснень фіскалів щодо тих питань, які ми розглянули (та не розглянули) у згаданих публікаціях. І зокрема — що буде в періоді дії (до кінця 2024 року) відповідних норм обох цих законів.

Старі ліцензії: оновлення, припинення, сплата боргів

Діяльність продовжується. У ч. ІІ згаданого вище матеріалу ми вже писали про перехідний механізм, який передбачений п. 6 розд. ХІІІ «Перехідні положення» Закону № 3817 щодо оновлення дій старих ліцензій та «розплати» за ліцензійними боргами, які виникли під час воєнного стану. Тож нагадаємо.

Якщо строк дії ліцензії в період з 24.02.2022 і до 27.07.2024 закінчився та/або не сплачені чергові ліцензійні платежі за цей період, то госпсуб’єкт має до 31 жовтня ц. р. подати до ДПС заяву про отримання нової ліцензії та/або сплатити несплачені платежі

Оскільки в нормі буквально зазначено «до 31», то краще виконати згадані дії не пізніше 30 жовтня!

Саме цьому механізму присвячена консультація податківців у БЗ 113.04. Якихось одкровень там немає, а просто цитуються або згадуються відповідні норми цього п. 6 розд. ХІІІ Закону № 3817.

Діяльність припинено. Якщо діяльність за ліцензією у згаданому періоді було припинено, то госпсуб’єкт не пізніше 30 вересня (!) ц. р. зобов’язаний подати до ДПС заяву про припинення дії ліцензії та сплатити (за необхідності) не сплачені за період до дня припинення ліцензованої госпдіяльності чергові платежі за ліцензію на таку діяльність. У такому випадку дія ліцензії припиняється у порядку, визначеному Законом № 481, «з дня припинення провадження відповідного виду господарської діяльності» (п. 6 розд. ХІІІ Закону № 3817).

Ситуаціям з припиненою діяльністю присвячена консультація податківців у БЗ 113.04. У консультації теж продубльовано норми згаданого п. 6 розд. ХІІІ Закону № 3817, зокрема викладено і деталі складання зазначеної заяви про припинення дії ліцензії, яку необхідно до 1 жовтня подати до ДПС.

Довідково: розрахунок ліцензійних сум до сплати. Для ліцензіатів-боржників довідково наведемо стисло викладений у п. 6 розд. ХІІІ Закону № 3817 порядок розрахунку сум несплачених ліцензійних платежів.

Суми несплачених чергових платежів, які треба погасити до 31 жовтня, розраховуються виходячи з розміру річної (квартальної) плати, визначеної Законом № 481 пропорційно до кількості календарних днів періоду, за який не сплачено чергові платежі, починаючи з першого дня такого періоду та закінчуючи:

31 жовтня цього року або днем отримання нової ліцензії (для ліцензій, строк дії яких закінчився у періоді з 24.02.2022 до 27.07.2024, але госпсуб’єкт у цьому періоді продовжував здійснювати діяльність, що підлягає ліцензуванню, і не подав до 1 жовтня ц. р. заяву про припинення дії ліцензії у зв’язку з припиненням такої діяльності);

останнім днем припинення провадження* виду ліцензованої діяльності, зазначеним у заяві про припинення дії ліцензії у зв’язку з припиненням провадження цієї діяльності, поданій госпсуб’єктом до ДПС не пізніше 30 вересня цього року (для ліцензій, дія яких припиняється за заявою суб’єкта господарювання).

* Так дослівно і зазначено в нормі, хоча слово «припинення» тут явно зайве, і мається на увазі останній день провадження…

Для ліцензій на право провадження відповідного виду госпдіяльності, строк дії яких не закінчився у період з 24.02.2022 і до 27.07.2024, борг визначається за кількістю несплачених чергових платежів до 27.07.2024 (дня набрання чинності Законом № 3817).

У п. 6 розд. ХІІІ Закону № 3817 також передбачено право госпсуб’єкта звернутися до ДПС із заявою у довільній (паперовій або електронній) формі щодо уточнення суми несплачених чергових платежів, яка підлягає сплаті відповідно до цього пункту. ДПС зобов’язана протягом 20 календарних днів з дня отримання такої заяви обчислити таку суму і надати госпсуб’єкту відповідну інформацію.

Тому коли є сумніви щодо розрахованої суми несплачених платежів за ліцензіями, краще звернутись до ДПС за цим уточненням завчасно. Особливо — коли ліцензовану діяльність вже було припинено: тоді і розрахунок суми боргу складніший, і граничний строк сплати коротший на місяць — не пізніше 30 вересня ц. р.

Наслідки невиконання. Нагадаємо, що згідно з п. 6 розд. ХІІІ Закону № 3817

у разі несплати згаданих боргів за ліцензійними платежами:

— ліцензія, строк дії якої закінчився в період з 24.02.2022 до 27.07.2024, визнається недійсною з дати закінчення строку її дії, а госпдіяльність після закінчення строку дії ліцензії визнається такою, що провадилася без ліцензії, із застосуванням до госпсуб’єкта фінсанкцій за ст. 17 Закону № 481;

— дія ліцензії, строк якої не закінчився в цей період, припиняється ДПС у порядку, визначеному Законом № 481, з дня несплати першого чергового платежу

Звісно, й у другому випадку — у періоді, починаючи з дня несплати першого чергового платежу, діяльність такого госпсуб’єкта фіскали напевно визнають «безліцензійною» і «вліплять» йому згадані фінсанкції…

Інші ліцензійні нюанси

Контроль за сплатою. Ми вже вам повідомляли (див. ч. ІІ згаданого матеріалу) про новий механізм контролю ДПС за сплатою річної плати або щоквартальної її частини за ліцензію, який установлено ч. 7 ст. 72 Закону № 3817. Для здійснення контролю ліцензіат подає до відповідного органу (ДПС) ліцензування заяву про внесення чергового платежу за ліцензію в паперовій або електронній формі в порядку, встановленому ст. 42 ПКУ, в якій зазначає код класифікації доходів бюджету, суму внесеного платежу, номер і дату платіжної інструкції, що підтверджує внесення річної плати або щоквартальної її частини за відповідну ліцензію.

Цьому новому механізму присвячена консультація ДПС в БЗ 113.04.

Там податківці підтвердили можливість подання згаданої заяви і в електронній формі, а також зазначили, що

проставлення відмітки про внесення сплати на оригіналі ліцензії тепер не передбачено

Документи для роздрібної алко/тютюнової ліцензії. Оскільки до 2025 року ще застосовуються деякі норми Закону № 481, які регулюють, зокрема, ліцензійні питання, фіскали в консультації в БЗ 113.03 роз’яснили, які документи цього року подавати на отримання ліцензій на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та/або тютюновими виробами.

Схрестивши норми двох згаданих законів, вони роз’яснили, що для отримання ліцензій на роздрібну торгівлю алко-напоями та/або тютюновими виробами госпсуб’єктам необхідно подати ДПС (нарочно, поштою або в електронному вигляді) заяву на видачу відповідної ліцензії та документ, що підтверджує сплату квартальної суми за таку ліцензію. Як було вже зазначено вище, таким документом тепер має бути заява про внесення відповідного платежу за ліцензію (в якій зазначається код класифікації доходів бюджету, сума внесеного платежу, номер і дата платіжної інструкції, що підтверджує внесення квартальної частини річної суми плати).

Зміна відомостей у ліцензії. Механізм зміни відомостей у ліцензіях до 2025 року ще діє старий, передбачений у ст. 15 Закону № 481.

Щодо зміни відомостей у ліцензіях на право зберігання, оптової чи роздрібної торгівлі пальним податківці роз’яснили в консультації з БЗ 113.02. Вони наголосили: якщо зміни відомостей, зазначених у виданій госпсуб’єкту ліцензії (найменування юрособи або прізвища фізособи, місцезнаходження або місця проживання, адреси місця торгівлі у зв’язку з перейменуванням населеного пункту, вулиці тощо) відбуваються до 1 січня 2025 року, госпсуб’єкт у місячний термін з дня внесення таких змін надає органу ДПС, що видав ліцензію, заяву у довільній формі про переоформлення ліцензії та документи, що підтверджують зміну таких відомостей.

Інші роз’яснення

Розрахунки за опт: безготівкою! Ми вже вас попереджали (див. у ч. І згаданого матеріалу), що відповідними нормами Закону № 3817 передбачено проводити розрахунки за оптові постачання товарів, які підпадають під дію цього Закону, виключно в безготівковій формі, в тому числі у випадках, якщо розрахунки проводяться з іншою особою після заміни сторони у зобов’язанні чи при виконанні обов’язку боржника третьою особою.

У той же час не вважається порушенням цих вимог непроведення розрахунків у зв’язку з припиненням зобов’язання з підстав, передбачених законом або договором між суб’єктами господарювання.

Саме про це нагадують і фіскали (щодо форми розрахунків при оптовій торгівлі алко-напоями) в консультації в БЗ 113.02.

Тож із розрахунками за оптові постачання цих підакцизних товарів будьте особливо обережні! Адже п. 40 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817 передбачає

за порушення форми розрахунків при здійсненні операцій з оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, тютюновою сировиною, РЕС, пальним — штраф у розмірі 200 % вартості реалізованих товарів (продукції), але не менше 25 розмірів МЗП, установленої законом на 1 січня звітного року (у 2024 році — 177500 грн!)

Роздрібний продаж тютюну, сировини для РЕС, нікотину заборонено! Нерідко й зараз зустрічається на ринках продаж на вагу тютюну тощо…

Водночас уже з 27.07.2024 (!) відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону № 3817

роздрібна торгівля на території України тютюновою сировиною, сировиною для РЕС, та/або нікотином (токсичним алкалоїдом, екстрагованим з тютюну або отриманим шляхом хімічного синтезу, який відповідає товарній позиції 2939 згідно з УКТ ЗЕД) окремо або в наборах забороняється

Фіскали нагадали про це в консультації в БЗ 113.03.

А ми тут додамо, що за п. 21 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817 роздрібна торгівля тютюновою сировиною, сировиною для РЕС та/або нікотином окремо чи в наборах каратиметься штрафом 200 % вартості реалізованих товарів (продукції), але не менше 3 розмірів МЗП, установленої на 1 січня звітного року (у 2024 році — 21300 грн)!

Нова звітність «1-ВП» і «1-ОП»

У себе на сайті фіскали виклали інформацію щодо запровадження з 1 жовтня нових форм спирто-алко-тютюнової та РЕС-звітності за формами № 1-ВП та 1-ОП.

Ось наш коментар щодо цих нових звітів: «Нові «алко-тютюнові» звіти № 1-ВП та № 1-ОП — з 1 жовтня?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 66. Тож можете порівняти інформацію від ДПСУ та наш коментар щодо цих нових форм і того, що з ними пов’язане.

У викладеній фіскалами інформації нас здивувала некомпетентність її авторів. Бо їх роз’яснення, у тому числі щодо строків подання цих звітів, спираються на норми вже не діючої ст. 16 Закону 481?!

Однак з 27 липня вже застосовується ст. 72 Закону № 3817, якою інакше врегульовані питання такої звітності. Зокрема, встановлено інший граничний строк подання цих звітів: не «до», а не пізніше 10-го числа! Крім того, за Законом № 3817 малі виробництва дистилятів мають звітувати раз на рік, а не щоквартально, як це зазначили фіскали... І те, що у «застарілому» наказі Мінфіну і затверджених ним документах зроблені відсилання до недіючої ст. 16 Закону № 481, а не до Закону № 3817, податківців ніяк не виправдовує.

Але згідно з ч. 1 розд. XIII «Перехідні положення» Закону № 3817 нормативно-правові акти, що стосуються виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, РЕС та пального, діють у частині, що не суперечить цьому Закону?.. До речі, у п. 2 розд. XII «Прикінцеві положення» Закону № 3817 взагалі прямо написано, що

положення Закону № 481 до дня втрати ним чинності застосовуються в частині, що не суперечить положенням Закону № 3817

Тож фіскальні органи, здається, не звернули уваги на те, що положення ст. 16 Закону № 481 у низці деталей суперечать положенням ст. 72 Закону № 3817?!

Поки все. Звісно, далі буде!

А поки що читайте також наш коментар до свіжої консультації в БЗ 113.04: «Зберігаємо пальне для генераторів: обсяг у баку не враховується у 2000 л» // «Податки & бухоблік», 2024, № 66.

Висновки

  • Податківці роз’яснили встановлений Законом № 3817 механізм оновлення чи анулювання старих алко-тютюново-пальних ліцензій, а також сплати ліцензійних боргів за ними. Якщо діяльність продовжується, подання заяви та/або сплату боргів треба здійснити до 31 жовтня. Якщо діяльність було припинено — не пізніше 30 вересня.
  • ДПСУ роз’яснила новий механізм контролю за сплатою ліцензійних платежів: ліцензіат подає в паперовій або електронній формі заяву про внесення чергового платежу, в якій зазначає код класифікації доходів бюджету, суму платежу, номер і дату платіжної інструкції. Відмітка на ліцензії про сплату тепер не передбачена!
  • Фіскали повідомили: які документи до кінця цього року подавати на отримання ліцензій на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, а також — як і в який строк зараз вносити до ліцензій зміни обов’язкових відомостей.
  • Нормами Закону № 3817 передбачено проводити розрахунки за оптові постачання товарів, які підпадають під дію цього Закону, виключно в безготівковій формі. Про це нагадали фіскали у свіжій консультації в БЗ 113.02 (а ми нагадали й чималий розмір штрафу за порушення цих вимог — див. у статті).
  • Податківці наголосили-попередили: з 27.07.2024 забороняється роздрібна торгівля тютюновою сировиною, сировиною для РЕС та/або нікотином окремо або в наборах! (Штраф за це теж непоганий — див. у статті).
  • У себе на сайті фіскали виклали інформацію щодо запровадження з 1 жовтня звітності за формами № 1-ВП та 1-ОП. Частина з викладеного фіскалами не відповідає нормам ст. 72 Закону № 3817!
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі