Теми статей
Обрати теми

Ліцензія на зберігання власного пального та зміна об’єму ємностей

Павленко Олексій, податковий експерт
До редакції звертаються читачі із такими запитаннями. Чи треба вносити зміни до ліцензії на право зберігання пального виключно для власних виробничих потреб, якщо збільшується (чи зменшується) загальна місткість / об’єм ємностей для зберігання пального? Якщо змін не було внесено, чи можливі якісь негативні наслідки? Давайте разом пошукаємо відповіді.

Співвідношення законів

Ліцензійне. Ми вже неодноразово нагадували читачам, що до 01.01.2025 ще діють норми Закону № 481*, але в частині, яка не суперечить нормам Закону № 3817**. І в першу чергу це стосується норм, які регулюють питання ліцензування, у тому числі й операцій із пальним, оскільки більшість нових ліцензійних норм із Закону № 3817 відтерміновано до 2025 року...

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

** Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 18.06.2024 № 3817-ІХ.

Тобто щодо вирішення ліцензійних питань до наступного року ще переважно звертаємося до Закону № 481, а починаючи з 2025 року сферу ліцензування операцій з пальним (а також спирто/алко/тютюновими/РЕС-товарами) вже регулюватимуть норми Закону № 3817.

Штрафне. Але що стосується питань штрафів, то з 27.07.2024 тут вже переважно працюють норми Закону № 3817 (зокрема, його ст. 73 «Відповідальність за порушення цього Закону»). Виняток — щодо «старих ліцензійних гріхів», за які ще штрафують за Законом № 481див. п. 6 розд. ХІІІ Закону № 3817, а також розділ «Старі ліцензії: оновлення, припинення, сплата боргів» статті «Новітні роз’яснення податківців на алко-тютюново-пальні теми» // «Податки & бухоблік», 2024, № 68.

Що має бути у спрощеній ліцензії

Отже, спочатку ми розглянемо питання «в призмі» все ще діючих норм Закону № 481, а наприкінці подивимось, що має змінитись із наступного року, коли запрацюють всі ліцензійні норми Закону № 3817.

Що зазначається в заяві на отримання. Як ви помітили, у питаннях читачів мова йде про ті види ліцензій, що видаються госпсуб’єктам на право зберігання пального, яке не реалізовується іншим особам і використовується виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки (тобто про так звані «спрощені» ліцензії на зберігання пального).

Спочатку давайте згадаємо, які документи й відомості надаються для отримання цих спрощених ліцензій. Госпсуб’єктом

для отримання спрощеної ліцензії відповідно до ст. 15 Закону № 481 подається тільки заява, у якій зазначається про використання пального виключно для потреб власного споживання чи переробки, загальну (!) місткість резервуарів та ємностей, що використовуються для зберігання пального, та про їх фактичне місцезнаходження

Ніяких спеціальних документів (їх копій) для отримання спрощеної ліцензії на зберігання пального подавати не потрібно.

Щодо бланка заяви. Затвердженого якимось нормативом типового бланка такої заяви не існує. Є форма такої заяви, яка була доведена листом ДФСУ від 30.05.2019 № 17014/7/99-99-12-01-01-17. Але на час виходу цього листа був тільки один вид ліцензій на зберігання пального і спрощених ліцензій ще не існувало. Нагадаємо, що відповідні зміни до ст. 15 Закону № 481 були внесені пізніше — Законом № 391*.

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування акцизного податку» від 18.12.2019 № 391-ІХ.

Тож після цих змін фіскали вигадали новий зразок заяви і обласні ДПС на своїх сайтах вже рекомендували подавати заяви на отримання ліцензій (зокрема, спрощених) для зберігання пального за цим новим, «уніфікованим» зразком**.

** Див., наприклад, тут або тут.

Водночас пізніше ДПСУ в консультації у себе на сайті щодо форми заяви повідомила, що:

чинними нормативами не затверджені форми заяв для отримання ліцензій на право виробництва, оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального. Заяви надаються платниками до органу ліцензування у довільній формі

Тож заяву податківці мають прийняти у будь-якій формі, головне, щоб вона обов’язково містила у собі відомості, які обумовлені в ст. 15 Закону № 481 (до 01.01.2025) і, зокрема, — загальну місткість резервуарів та ємностей, що використовуються для зберігання пального.

Що зазначається у спрощеній ліцензії. І якщо питання, що має зазначатися в заяві на отримання спрощеної ліцензії на зберігання пального, якось у Законі № 481 висвітлено, то питання, які відомості мають зазначатися в самій спрощеній ліцензії, не настільки прозоре. Але ж це має важливе значення для відповідей на запитання наших читачів.

Якихось чітких вимог у нормативах щодо цього ми не знайшли. Виходячи з додатка 5 до згаданого листа ДФСУ від 30.05.2019 № 17014/7/99-99-12-01-01-17 в ліцензії на право зберігання пального мали зазначатися такі відомості:

— реєстраційний номер ліцензії;

— дата реєстрації, термін дії ліцензії (з ДД.ММ.РРРР до ДД.ММ.РРРР);

— госпсуб’єкт (найменування юрособи або П. І. Б. ФОП);

— ідентифікаційний код;

— місцезнаходження;

— адреса місця зберігання.

Оце й усі відомості-реквізити, які згідно з цим (розісланим до усіх ДПС!) листом мала містити ліцензія на зберігання пального. Тож загальний обсяг резервуарів / ємностей в ліцензії на зберігання пального не мав зазначатись.

Але цей лист, хоча його дію і не скасовано, як ми вже зазначили, трохи застарів. Адже коли він вийшов, норми ПКУ ще не було змінено Законом № 391 і видавався лише один вид ліцензій на зберігання пального— спрощених ліцензій ще не було…

Яку інформацію мають містити обидва види ліцензій (і «повна», і спрощена) на зберігання пального після змін, внесених Законом № 391, ми ні в більш пізніх листах ДПСУ, ні в якихось нормативах не знайшли. Однак у тих «місцевих» видах спрощених ліцензій на зберігання пального, які нам зустрічались на практиці, податківці переважно зазначали загальний об’єм резервуарів / ємностей, який ліцензіат наводив у заяві на отримання спрощеної ліцензії. Але нам траплялися спрощені (саме «для власного споживання») ліцензії і без зазначення загального об’єму ємностей…

Зміна об’єму ємностей: чи обов’язково подавати заяву?

В яких випадках вносити зміни? Згідно зі ст. 15 Закону № 481 у разі зміни відомостей, зазначених (!) у виданій госпсуб’єкту ліцензії*, госпсуб’єкт зобов’язаний у місячний термін з дня внесення таких змін звернутися до органу, який видав ліцензію, з відповідною заявою.

* За винятком змін, пов’язаних з реорганізацією суб’єкта господарювання та/або зміною типу акціонерного товариства.

Тож в умовах такої невизначеності щодо відомостей, які має містити в собі спрощена ліцензія (зокрема щодо загального обсягу резервуарів / ємностей з пальним за адресою зберігання), було б логічно орієнтуватись на фактичний зміст спрощеної ліцензії, якою ви «володієте». І

якщо загальний об’єм саме в вашій ліцензії зазначений, то згадану вище вимогу ст. 15 Закону № 481 однозначно треба виконувати і в місячний термін з дня збільшення (зменшення) загального обсягу резервуарів / ємностей для зберігання пального подати відповідну заяву до органу ДПС, який видав ліцензію

Але якщо ви з числа обережних госпсуб’єктів, то у таких випадках напевно подасте до ДПС заяву про зміну об’єму ємностей навіть і тоді, коли загальний об’єм у вашій спрощеній ліцензії не зазначений (див. нижче щодо штрафу).

День змін. На нашу думку, днем «внесення таких змін» варто вважати день введення в експлуатацію (виведення з експлуатації) відповідних резервуарів / ємностей саме для зберігання пального. Від цього дня, вважаємо, і має відраховуватись місячний термін для подання заяви про зміну в ліцензії «об’ємних» відомостей.

«Страховка». Якщо ви раптом цей момент проґавили, то можна спробувати «підтягнути» момент введення (виведення) ємностей до такої (пізнішої) дати, щоб порушення строку внесення змін не виникало. До речі, зайві обсяги ємностей можуть у вас призначатись «не для зберігання пального», а для інших рідин (води, олив, мастил, якихось не «пальних» хімічних речовин тощо). Хоча це бажано підтвердити необхідними документами, щоб на фактичній перевірці не вляпатись у штраф. Тож якщо в «зайвих» ємностях немає пального, то на перевірці цілком є шанс викрутитися без штрафу… ☺

Можливий штраф

Якщо перевіркою фіскалів усе-таки буде виявлено, що загальний об’єм ємностей / резервуарів для зберігання пального не відповідає зазначеному у вашій спрощеній ліцензії і що ви у місячний термін з дня зміни цього об’єму не подали до відповідної ДПС заяву про внесення змін до ліцензії, то можна наразитися на штраф.

Тільки адмінштраф. Водночас у Законі № 481 та в Законі № 3817 штрафу за таке порушення не передбачено! Але КУпАП на цей рахунок не такий ліберальний і

в ст. 164 КУпАП є адмінштраф за порушення ліцензіатом установленого законом строку повідомлення органу ліцензування про зміну відомостей, зазначених у заяві (!) та документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії. Це тягне за собою накладення штрафу від 250 до 500 нмдг (від 4250 до 8500 грн)

Крім того, у разі неподання заяви про зміну загального об’єму ємностей після виявлення порушення перевіркою, не виключаємо, що фіскали спробують накласти за цією ж статтею КУпАП адмінштраф за невиконання ліцензіатом розпорядження про усунення порушень ліцензійних умов: від 500 до 1500 нмдг (від 8500 до 25500 грн)…

Притягувати до відповідальності за такі порушення за ст. 164 КУпАП мають суди на підставі протоколів уповноважених осіб органів ДПС.

У ліцензії чи в заяві? Зауважимо, що в Законі № 481 вимога стосується зміни відомостей, зазначених у виданій госпсуб’єкту ліцензії (!), а в КУпАП мова щодо штрафу йде про зміну відомостей, зазначених у заяві (та документах). Однак вважаємо, якщо в ліцензії відомості про загальний об’єм резервуарів / ємностей відсутні, то за неповідомлення зміни цього об’єму, спираючись на Закон № 481, цей адмінштраф можна відбити...

А що буде з 2025 року?

Зараз ми не будемо сильно занурюватись в майбутнє, адже ліцензійні зміни за Законом № 3817 на нас чекають доволі серйозні, і ближче до нового року ми проаналізуємо їх детально. Зараз же — доволі стисло про те, наскільки з 1 січня наступного року відрізнятимуться від тих, що діють зараз, вимоги до змісту заяв: про отримання спрощених ліцензій на зберігання пального, а також — про внесення змін щодо «об’ємних» відомостей.

Додаткове в заяві. З 2025 року в заяві на отримання спрощених ліцензій буде зазначатись набагато більше інформації щодо резервуарів / ємностей для зберігання пального для власних потреб.

Для стаціонарних резервуарів — загальна місткість і їх фактичне місцезнаходження.

Для нестаціонарних ємностей та/або споживчої тари*:

до 250 літрів кожна та загальною місткістю до 500 літрів включнопро їх наявність, без зазначення загальної кількості таких ємностей та про їх фактичне місцезнаходження;

— для ємностей місткістю понад 250 літрів кожнамісткість кожної ємності та загальна місткість ємностей, без зазначення їх фактичного місцезнаходження.

* Крім споживчої тари, тари споживача та поворотної тари (газові балони) кожна об’ємом до 60 літрів включно!

Зміна відомостей. Відповідно до ч. 9 ст. 35 Закону № 3817 у разі якщо після отримання ліцензії у ліцензіата відбулися зміни у відомостях, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального, такий ліцензіат зобов’язаний протягом 30 календарних днів (а не місяця!) з дня настання події, що спричинила відповідні зміни, подати до органу ліцензування заяву про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального.

У Законі № 3817 вже прямо зазначено, що така заява подається, зокрема, у разі зміни відомостей про наявність та ємність стаціонарних резервуарів, ємностей та/або споживчої тари, що використовуються для зберігання пального

Причому у заяві має розгорнуто зазначатися інформація щодо зміни об’єму стаціонарних резервуарів та/або нестаціонарних ємностей / тари (див. пп. 7 — 10 ч. 10 ст. 35 Закону № 3817).

Єдиний реєстр та зміни за «старими» ліцензіями. Тут додамо, що згаданий Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального з 2025 року має розпочати функціонувати в «модернізованому» форматі. А протягом першого півріччя 2025 року податківці мають наповнити його усіма необхідними відомостями за раніше виданими ліцензіями та іншими необхідними даними. Тож напевно фіскали будуть вимагати такі розгорнуті відомості щодо наявних резервуарів / ємностей і у тих, хто отримував спрощені ліцензії ще за Законом № 481. (Посилаючись для цього на п. 3 розд. ХІІІ Закону № 3817 і, зокрема, на його третій абзац, хоча він передбачає подання нової інформації лише тими ліцензіатами, які мають безстрокові ліцензії…)

А у разі зміни об’єму ємностей з 01.01.2025, у тому числі за «старими» ліцензіями, без розгорнутої інформації щодо «стаціонарних» резервуарів та «не стаціонарних» ємностей заяву на зміну загального об’єму напевно вже не приймуть

Отже, з 1 січня «пальним» (тощо) ліцензіатам стане набагато «веселіше». Деталі — згодом.

Висновки

  • До 01.01.2025 ще частково діє Закон № 481, зокрема у ліцензійних питаннях у цьому році ще орієнтуємось на старі норми. А вони вимагають у разі зміни відомостей, зазначених у ліцензії, у тому числі на зберігання пального, у місячний термін з дня внесення таких змін звернутися до ДПС із відповідною заявою.
  • Загальний об’єм ємностей для зберігання пального в заяві на отримання спрощеної ліцензії зазначається обов’язково. А от у самій ліцензії на зберігання пального його зазначали не завжди.
  • Тож у разі зміни об’єму ємностей для зберігання пального заяву про внесення таких змін у місячний строк до ДПС краще подати. А якщо загальний об’єм у вашій ліцензії зазначений, то — подати обов’язково!
  • За неподання у встановлений строк до ДПС заяви про зміну таких відомостей можна отримати адмінштраф за ст. 164 КУпАПвід 4250 до 8500 грн.
  • З 2025 року в заяві на отримання спрощених ліцензій буде зазначатись набагато більше інформації щодо резервуарів / ємностей для зберігання власного пального. А обов’язковість подання заяви про зміну відомостей щодо цих резервуарів / ємностей (вже у 30-денний строк) у Законі № 3817 прописана прямо.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі