zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42030
Висновок документа
Роздрібну торгівлю через інтернет-магазин алко-напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах (далі — РЕС), можна здійснювати за наявності відповідних ліцензій, місця здійснення роздрібної торгівлі, яке обладнане РРО/ПРРО (або де є КОРО), а також у разі дотримання вимог ст. 71 Закону № 3817*
Поява цієї консультації в першу чергу пов’язана із набуттям з 27.07.2024 чинності Законом № 3817 і деякою зміною правил гри у торгівлі згаданими товарами, зокрема через інтернет.
Торговельна площа не менше 20 кв. м. Зазначимо, що за терміном «місце торгівлі» розмір площі (не менше 20 кв. м) місця реалізації алко-напоїв формально має значення і при торгівлі алко-напоями (окрім пива), яка здійснюється і через інтернет-магазин! Адже якихось винятків нормативи не передбачають. На цьому фіскали наполягали раніше і зараз — так само. І це на практиці зазвичай — доволі серйозна проблема для тих, хто бажає торгувати алко-напоями через інтернет... ☹
А от для торгівлі тютюновими виробами та РЕС, зокрема через інтернет, розмір площі торговельного місця значення не мав і за Законом № 3817 теж не має.
Роздрібна ліцензія. Далі фіскали, спираючись на ч. 7 ст. 16 Закону № 3817, зазначили, що роздрібна торгівля алко-напоями, у тому числі через мережу «Інтернет», може здійснюватися госпсуб’єктами, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензії на право роздрібної торгівлі алко-напоями. А також — що
роздрібна торгівля тютюновими виробами та/або РЕС може здійснюватися за наявності однієї (!) з таких ліцензій: на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, на право роздрібної торгівлі РЕС (ч. 1 ст. 23 Закону № 3817)
Тобто з 27.07.2024, хто має роздрібну ліцензію на торгівлю РЕС, може торгувати також і тютюновими виробами!
Дотримання вимог ст. 71. Потім фіскали в консультації наголошують на необхідності і при торгівлі через інтернет забезпечення вимог ст. 71 Закону № 3817.
Нагадаємо, що ця стаття містить норми, схожі на викладені в ст. 152 та 153 Закону № 481. І ми нещодавно в матеріалі «Старі-нові обмеження щодо продажу алкоголю, тютюнових та РЕС» // «Податки & бухоблік», 2024, № 82 аналізували ці оновлені ст. 71 Закону № 3817 обмеження щодо продажу (і споживання) алко-напоїв, тютюнових виробів та РЕС порівняно зі старими.
Тут фіскали особливий акцент роблять на забороні продажу згаданих товарів особам, які не досягли 18-річного віку (ч. 1 ст. 71) і згадують про способи підтвердження віку покупця (ч. 5 ст. 71). Водночас на практиці поки це зводиться до того, що для допуску на «алкогольно-тютюнові» сторінки потенційні покупці мають зазначити, чи є їм 18 років. А от з 26.01.2026 інтернет-торговці вже мають обов’язково перевіряти вік кожного замовника таких товарів з використанням електронних ресурсів та інших засобів ідентифікації (п. 1 ч. 9 ст. 71)...
Розрахунки. З невідомих нам причин фіскали в цій консультації не згадали останній абзац ч. 10 ст. 71 Закону № 3817, який діє з 27.07.2024 (!). Але ж він містить іще обмеження щодо форми розрахунків:
«Особи, які здійснюють продаж алкогольних напоїв, тютюнових виробів, електронних сигарет, заправних контейнерів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння шляхом електронної торгівлі, зобов’язані забезпечити здійснення розрахунків за такими операціями виключно через рахунки, відкриті у надавачів платіжних послуг в Україні.»
Тож розрахунки не через згадані рахунки, а, наприклад, напряму готівкою формально виключаються. Хіба що покупець вноситиме готівку на рахунок інтернет-магазину через касу банку… На неможливості тепер розрахунків готівкою наголошують і фіскали — див. лист ДПСУ від 23.09.2024 № 4560/ІПК/99-00-09-04-03 ІПК.
За порушення форми розрахунків при інтернет-торгівлі окремого штрафу немає, але буде загальний штраф за порушення ст. 71 (3 розміри МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року — у 2024 році ця сума складає 21300 грн).
Підсумок. Наприкінці податківці роблять загальний висновок, що здійснювати роздрібну торгівлю такими товарами через інтернет-магазин можливо: за наявності місця здійснення роздрібної торгівлі (для алко-напоїв додаткова вимога — приміщення торговельною площею не менше 20 кв. м*), яке обладнане РРО та/або ПРРО (незалежно від їх кількості) або де є КОРО, ліцензій на відповідні види діяльності та забезпечення дотримання вимог ст. 71 Закону № 3817.
* Тут вони знов «забули» згадати, що це не стосується тих, хто торгує через інет з алко-напоїв лише: пивом, а також/або — столовим вином.
Майбутнє. Щодо змін, які чекають торгівлю згаданими вище товарами через інтернет в не надто близькому майбутньому (з 26.01.2026), ми вже писали в розділі «Електронна торгівля (через інтернет)» у згаданому матеріалі «Старі-нові обмеження щодо продажу алкоголю, тютюнових та РЕС» // «Податки & бухоблік», 2024, № 82.
Тож у 2025 року особливих «торговельних» змін тут не очікується. Переважно зміни стосуватимуться ліцензування, оскільки запрацюють норми розд. VІІ «Ліцензування» Закону № 3817. Але вони суттєво не вплинуть на можливість торгувати через інтернет.
З’являться окремі, дешеві, ліцензії на продаж сидру і перрі. Але в кого є старі (чи будуть нові) «загальні» ліцензії на продаж алко-напоїв, то за ними можна й далі торгувати сидром, перрі тощо. Тож якщо ви торгуєте лише сидром та перрі тощо, то з нового року варто замислитись про заміну старої «загальної» ліцензії на дешеву «сидро-перрієву»…
А от у сфері «адміністрування» фіскалами торгівлі такими товарами через інтернет наближаються серйозні зміни! Тому рекомендуємо звернути особливу увагу на ч. 10 ст. 71 Закону № 3817, яка формально є діючою
Ці норми стосуються моніторингу й контролю фіскалів за вебсайтами, через які здійснюється продаж таких (алко/тютюново/РЕС) товарів. Зокрема, у фіскалів з’являться важелі для обмеження доступу до вебсайтів при порушенні вимог Закону № 3817. А щодо «підґрунтя» до цих змін, нагадуємо, що згідно з п. 7 розд. ХІІ Закону № 3817 десь до кінця січня 2025 року:
— Мінфін має видати порядок подання ліцензіатами, що торгують згаданими товарами (продукцією) шляхом електронної торгівлі (з використанням засобів дистанційного зв’язку або через інтернет-магазини), інформації про адреси вебсайтів, на яких здійснюється пропонування їх до продажу;
— ДПСУ має забезпечити формування та ведення реєстру адрес вебсайтів продавців згаданих товарів (продукції) через інтернет та розмістити його у вільному доступі на своєму офіційному вебсайті!
Тож, гадаємо, з наступного року торгувати згаданими алко/тютюново/РЕС-товарами через інтернет стане «веселіше», а з 27.01.2026 — і зовсім «весело»…