* tax.gov.ua/media-tsentr/novini/832902.html
Нові форми
Загальне. Ще раз нагадаємо, що нові форми звітності № 1-ВП «Звіт про обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах» (далі — Звіт 1-ВП) та № 1-ОП «Звіт про обсяги обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах» (далі — Звіт 1-ОП) і порядки їх заповнення Мінфін затвердив наказом від 18.06.2024 № 296 (далі — наказ № 296). Ці форми були видані на заміну застарілих форм (№ 1-РС, 2-РС, 3-РС та № 1-ОА і № 1-ОТ), що були затверджені наказом Мінфіну від 11.02.2016 № 49 (далі — наказ № 49).
Наш коментар до цього наказу: «Нові «алко-тютюнові» звіти № 1-ВП та № 1-ОП — з 1 жовтня?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 66.
Перші подання. До цього часу було лише кілька загальних (і не завжди коректних) роз’яснень на сайті ДПСУ щодо подання цих звітів (див., наприклад, tax.gov.ua/media-tsentr/novini/823160.html). А більш детальні відповіді на запитання, за який період вперше подаються звіти 1-ВП та 1-ОП, були лише нещодавно викладені в консультації в БЗ 113.04.
Отже, Звіт 1-ВП подається:
1) щомісяця, не пізніше 10-го числа місяця, наступного за звітним:
— виробниками спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, РЕС, які здійснюють виробництво та/або ввезення в Україну, вивезення з України зазначених товарів (продукції) — починаючи з жовтня 2024 року за вересень 2024 року;
— госпсуб’єктами, які здійснюють ферментацію тютюнової сировини — починаючи з лютого 2025 року за січень 2025 року;
2) не пізніше 20-го числа місяця, наступного за звітним роком, — починаючи з січня 2025 року за 2024 рік:
— малими виробництвами дистилятів*;
— малими виробництвами виноробної продукції;
— малими виробництвами пива;
3) не пізніше 01 лютого року, наступного за звітним, — госпсуб’єктами, які отримали ліцензію на вирощування тютюну, — починаючи з січня 2026 за 2025 рік.
* Закон № 481 передбачав для виробництв дистилятів поквартальне звітування і податківці раніше так помилково роз’яснювали, але тут вже коректно пишуть про річне звітування.
Звіт 1-ОП подається: щомісяця, не пізніше 10-го числа місяця, наступного за звітним, — починаючи з жовтня 2024 року за вересень 2024 року госпсуб’єктами, які здійснюють оптову торгівлю та/або ввезення в Україну, з України згаданих товарів (продукції). При цьому
виробники, які мають одночасно ліцензії на виробництво та на оптову торгівлю алко/тютюновими/РЕС продукцією (товарами), подають лише Звіт 1-ВП
Роз’яснення щодо заповнення. Загальні питання
Ось нарешті, лише після подання перших звітів за цими новими формами за вересень-2024, деякі питання щодо їх заповнення почали висвітлюватись податківцями в БЗ-консультаціях. Окрім того, розлогий довідковий матеріал (у формі відповідей на запитання) було викладено на сайті ДПСУ 17 жовтня цього року. Ми вам далі стисло наведемо основні тези цих відповідей, розбивши їх на розділи так само, як це зробили фіскали, додамо інформацію з БЗ-консультацій, а де-не-де й свої коментарі.
І виробництво, і опт — лише Звіт 1-ВП. На запитання, чи має виробник, який також здійснює і торгівлю алко/тютюновими/РЕС, дублювати дані у Звітах 1-ВП та 1-ОП про придбані для оптових продажів товари, фіскали нагадали, що такі виробники подають лише один Звіт 1-ВП. А інформація про придбані для оптових продажів товари зазначається в розділі ІІ цього звіту (див. також нижче).
Форми уточнюючих звітів за періоди до вересня-2024. Податківці зазначили, що
уточнені звіти за попередні періоди, в т. ч. якщо уточнюються звіти, подані за старими формами (які затверджені наказом № 49), подаються за формами 1 — ВП та 1-ОТ
Тобто — за формою Звіту № 1-ВП при уточненні звітів, поданих за формами № 1-РС, 2-РС, 3-РС. Про форму Звіту № 1-ОП фіскали у відповіді не згадали, але напевно за нею мають уточнюватися старі звіти, подані за формами № 1-ОА та № 1-ОТ. Як уточнювати показники старих звітів у нових формах — тема для окремої розмови…
Якщо є декілька ліцензій. У рядку 09 загальних частин звітів за формами № 1-ВП та 1-ОП, який має текстовий формат, госпсуб’єкт має можливість зазначити всі наявні у нього ліцензії.
Електронні форми та округлення показників. Форми звітів розміщено на вебпорталі ДПС у рубриці «Електронна звітність/Платникам податків про електронну звітність/Інформаційно-аналітичне забезпечення/Реєстр електронних форм податкових документів» розміщено електронні форми (F — для фізичних осіб, J — для юридичних осіб):
Звіту 1-ВП за ідентифікатором F/J0206409;
Звіту 1-ОП за ідентифікатором F/J0206509.
До внесення змін до цифрового поля граф для зазначення обсягів продукції (зокрема, у дал — декалітрах, 1 дал = 10 л) в електронних формах звітів 1-ВП та 1-ОП, які передбачать відображення 6 знаків після коми або цілого числа, у чинних електронних формах цифрове поле передбачає відображення 2 знаків після коми або цілого числа. Аналогічна відповідь — в консультації в БЗ 113.04 (ср. ).
Питання щодо заповнення Звіту 1-ОП
Повернення товарів (продукції). Повернення товарів в Звіті не потрібно виділяти окремим рядком. У розділі І «Обсяги придбання та реалізації (у тому числі імпорту та/або експорту) продукції/товарів» Звіту 1-ОП показник повернення зменшує обсяги придбання (гр. 5 — 8) / реалізації (гр. 9) та зазначається загальним обсягом. У разі перевищення обсягів повернення над обсягами придбання / реалізації за звітний місяць, показник зазначається зі знаком «(-)».
Зберігання товарів. При заповненні розділу ІV «Залишок продукції/товарів на кінець звітного місяця» Звіту, якщо власні товарні залишки госпсуб’єкта зберігаються на складах логістичної компанії, то у графі 2 розділу зазначається цифровий код ознаки «2» — при передачі і в графі 3 — реєстраційні дані логістичного провайдера — зберігача.
При отриманні товарів на зберігання госпсуб’єкт-отримувач відображає обсяг отриманого товару та у графі 2 розділу ІV зазначає цифровий код ознаки «1» і в графі 3 — реєстраційні дані поклажодавця.
У графі 1 розділу ІV форми звіту зазначається індивідуальний номер місця зберігання в Єдиному державному реєстрі місць зберігання та його місцезнаходження.
Щодо кодів продукції / товарів. При заповненні форм звітів слід зазначати коди продукції / товару, які наведені у графі 1 розділу І таблиці «Коди, одиниці виміру та види продукції/товару», затвердженої наказом № 296, що відповідають кодам УКТ ЗЕД (зазначеним там у гр. 2) та видам продукції (у гр. 4).
Дублювання підкодів у кодах! В одній з відповідей щодо Звіту 1-ОП
податківці роз’яснили, що підкоди («у тому числі…») продукції / товару в кодах у Звіті мають дублюватися. Коди й підкоди див. в окремій таблиці «Коди, одиниці виміру та види продукції/товару», затвердженій тим же наказом № 296
Наприклад, інформація по (під)кодах продукції 38 «у тому числі вина виноградні столові» та 39 «у тому числі вина виноградні кріплені» відображається окремо (окремими рядками), та їх обсяги також слід одночасно відображати за кодом 37 «Вина виноградні».
З Порядку заповнення форми № 1-ОП… таке дублювання інформації прямо не випливає! (Немає мови про це і в Порядку заповнення форми № 1-ВП…)
Тож формально виходить: коли у вас є товари лише за одним (під)кодом (наприклад, 38 «у тому числі вина виноградні столові»), то доведеться у Звіті дублювати ту ж саму інформацію і за основним кодом (наприклад, 37 «Вина виноградні»)?..
Все це не надто радує, бо додає зайвої роботи при складанні Звіту…☹
Обрахування показника дал б. с. Показник дал б. с. (дал безводного спирту) обраховується, виходячи з: 1) загального об’єму продукту в дал та 2) числа об’ємів чистого спирту у 100 об’ємах продукту. Фіскали наводять приклад його обчислення на горілці з концентрацією спирту за об’ємом 42 об. %:
Приклад. 100 дал горілки ділимо на 100 і множимо на число об’ємів чистого спирту у 100 об’ємах горілки — 100 дал : 100 х 42 об. % = 42 дал б. с.
Дал і дал б. с. Фіскали наголошують, якщо в таблиці «Коди, одиниці виміру та види продукції/товару» щодо конкретного коду товару (див., наприклад, коди 47 «Пиво із солоду», 59 «Горілка та горілка особлива» та низку інших) в графі «Одиниці виміру» зазначено «дал, дал б. с.», то необхідно наводити інформацію окремими рядками в обох одиницях вимірювання, вказаних у таблиці (дал і дал б. с.). Див. щодо цього консультацію в БЗ 113.04 (яка стосується також і Звіту 1-ВП).
Ох і веселенько тепер складати нові звіти…☹
Залишки та передача у власний роздріб. У розділі І зазначаються усі обсяги залишків товарів, крім тих, що передані у власну роздрібну мережу. Тепер у Звіті 1-ОП (у гр. 9.3 розділу І) відображається, зокрема, інформація про продукцію / товари передані (повернуті) у власну роздрібну мережу. (А крім того, у гр. 9.4 — про продукцію / товари передані (повернуті) іншим(и) кінцевим(и) споживачам(и), крім зазначених у гр. 9.3.)
Експорт / імпорт і гр. 12. У разі здійснення експорту чи імпорту продукції / товарів у гр. 12 «Примітки» розд. І слід зазначати вид митного режиму.
Цікаво станеться у випадках, коли за одним товарним кодом / рядком буде і імпорт, і експорт (та ще й за ними будуть різні митні режими). Приміток до одного рядка може бути багатенько…
Питання щодо заповнення Звіту 1-ВП
Відображення сировини в розд. І. Податківці на запитання, чи потрібно зазначати у відповідних графах 5 «Залишок на початок звітного періоду»*, а також у графах 7 — 9 та 16 розділу І Звіту 1-ВП сировину для виробництва, якщо для неї код виду продукції / товару у таблиці, затвердженій наказом № 296, відсутній (наприклад, ячмінь, солод, сусло, хміль, дріжджі, кава, ягоди, фрукти тощо), відповіли так.
* Вважаємо, це стосується також і заповнення гр. 20 «Залишок на кінець звітного періоду» розд. І.
У звітах як сировина для виробництва продукції зазначається сировина, яка наведена у «Кодах, одиницях виміру та видах продукції/товару», затверджених наказом № 296, та регулюється Законом № 3817 (наприклад, виробники алкогольних напоїв зазначають спирт або виноматеріали, виробники тютюнових виробів — тютюнову сировину).
Види продукції / товару, які використовуються як сировина та коди яких не наведені у «Кодах, одиницях виміру та видах продукції/товару», затверджених наказом № 296 та не регулюються Законом № 3817, у Звіті 1-ВП не відображаються
Розділи І — ІІІ, якщо виробник ще й торгує чужими товарами. Виробники продукції, які одночасно займаються оптовою торгівлею товарами, зазначають:
у розділі I — інформацію про обсяги надходження / повернення (в т. ч. як сировину), виробництва та обігу виробленої продукції;
у розділі II — інформацію про продукцію / товар, обсяг яких придбаний / отриманий в інших суб’єктів господарювання;
у розділі ІІІ — інформацію про отриману та відвантажену продукцію / товар, а саме:
— в частині «Продукція/товари гр. 7 — 15 розділу I» відвантажену власно вироблену продукцію;
— в частині «Товари гр. 5 — 9 розділу II» відвантажені товари, обсяг яких придбаний / отриманий в інших суб’єктів господарювання.
Про «спільні» відповіді. Зауважуємо, що частина відповідей щодо заповнення Звіту 1-ОП застосовна і до заповнення Звіту 1-ВП! Зокрема, на нашу думку, такими є викладені нами вище в розділі «Питання щодо заповнення Звіту 1-ОП» такі його підрозділи: «Повернення товарів (продукції)», «Щодо кодів продукції/товарів», «Обрахування показника дал б. с.», «Дал і дал б. с.» (щодо надання інформації у двох цих одиницях).
Крім того, у гр. 21 «Примітки» розд. І Звіту 1-ВП (аналогічно до гр. 12 розд. І Звіту 1-ОП) має зазначатися вид митного режиму у разі здійснення експорту чи імпорту продукції.
Втрати / відходи. Фіскали це питання не зачепили, але ми зауважимо: у гр. 19 «Втрати, відходи підтверджені документально, обсяги, використані для досліджень чи випробувань» розд. І Звіту 1-ВП необхідно зазначати інформацію окремими рядками в розрізі обставин, з яких вони виникли, утворилися (див. п. 12 розд. ІІ Порядку заповнення форми № 1-ВП…).
Підсумки і штраф: треба встигнути до кінця місяця
Підсумки. Ці «постфактум-роз’яснення» від ДПСУ по-різному відіб’ються на звітувальниках. З одного боку, непогано, що фіскали пролили світло на деякі, не надто врегульовані Порядками заповнення, питання складання цих нових звітів. Але, з іншого боку, деякі з відповідей додають головного болю / ускладнюють процес складання звітів.
Окрім того, після вивчення цих «вчасних» ДПС-роз’яснень напевно виявиться, що багато госпсуб’єктів подали за вересень-2024 нові звіти 1-ВП та 1-ОП з неточностями-«помилками» (наприклад, без дублювання підкодів у кодах тощо)… ☹
Висловимо свої думки щодо таких ситуацій.
Наскільки ці роз’яснення-вимоги відповідають Порядкам заповнення… та іншим нормативам? Чи роблять конкретно ваші відхилення в поданому Звіті 1-ВП чи 1-ОП від вимог, викладених ДПС у роз’ясненнях, цей ваш Звіт «поданим з недостовірними відомостями»? (Бо за такий Звіт фіскали можуть штрафонути — див. нижче!) Чи варто подавати уточнюючий Звіт за вересень?
Відповіді на ці запитання та вихід із таких ситуацій шукайте самі, виходячи з конкретних обставин (допущених вами у звіті за вересень-2024 видів неточностей-«помилок» тощо).
Але якщо приймете рішення не виправлятися, готуйте аргументи проти штрафування, на кшталт того, що відомості поданого вами звіту є достовірними, а ваш варіант його складання цілком відповідає нормативам, зокрема — Порядку заповнення… відповідної форми.
Штраф? Нагадуємо, що в п. 30 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817 встановлено
штраф за неподання до ДПС, або несвоєчасне подання звітів 1-ВП та 1-ОП, або подання цих звітів з недостовірними відомостями (!) — 3 розміри МЗП, установленої законом на 1 січня звітного року. У 2024 році цей штраф складає 21300 грн
(Аналогічний штраф за Законом № 481 був — 17000 грн)
У консультації і БЗ 113.04 фіскали повідомляють, що помилки, допущені при заповненні звітів 1-ВП та 1-ОП, виправляються шляхом подання уточнених звітів. Тож ліцензіат, який самостійно виявив помилки у поданому ним Звіті, зобов’язаний подати уточнений Звіт. Якщо уточнений звіт подано до кінця місяця, наступного за звітним місяцем, за який допущена помилка, штраф, установлений п. 30 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817, не застосовується. Тож якщо уточнюючий звіт за вереснень-2024 встигнете подати до кінця жовтня — не оштрафують.
Хоча фіскалам, враховуючи таку кількість «звітних» новин, варто було б за вересневі звіти не штрафувати взагалі…
Для «малих виробництв», які подають річні звіти 1-ВП, у пп. 31 — 33 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817 встановлені зменшені розміри штрафів за такі «звітні» порушення (0,2 МЗП). І їх не застосують, якщо при виправленні помилок уточнюючий звіт буде подано до кінця кварталу, наступного за звітним роком.
Висновки
- Податківці оприлюднили низку роз’яснень (у формі запитань-відповідей) щодо нюансів заповнення нових алко/тютюново/РЕС-звітів за формами № 1-ВП та № 1-ОП.
- Роз’яснення фіскали оприлюднили із запізненням, коли звіти за вересень вже було подано. Тож після вивчення цих відповідей напевно виявиться, що багато госпсуб’єктів подали за вересень-2024 нові звіти 1-ВП та 1-ОП з неточностями-«помилками» (наприклад, без дублювання підкодів у кодах продукції / товарів тощо).
- Чи подавати уточнюючий Звіт 1-ВП чи 1-ОП за вересень, якщо його заповнення не суперечить Порядку заповнення.., однак не відповідає роз’ясненням податківців, вирішуйте самостійно. Головне, щоб Звіт не могли розцінити, як «поданий з недостовірними відомостями» (бо тоді загрожує штраф).
- Штраф за неподання / несвоєчасне подання, подання з недостовірними відомостями звітів 1-ВП та 1-ОП складає 3 розміри МЗП (у 2024 році — 21300 грн). Якщо уточнюючий звіт за вереснень-2024 встигнете подати до кінця жовтня — не оштрафують.