tax.gov.ua/media-tsentr/novini/815835.html
Висновок документа
Податківці прокоментували нововведення в правилах нарахування прискореної амортизації з 01.08.2024 для платників податку на прибуток (звичайних і оборонних підприємств)
Нагадаємо, що з 01.08.2024 Законом України від 18.06.2024 № 3813-IX були підкориговані правила нарахування податкової прискореної амортизації (встановлені п. 431 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ — для основних засобів (ОЗ) груп 3 (передавальні пристрої), 4 (машини та обладнання), 5 і 9). Про них ішлося в статті «Прискорена амортизація під час воєнного стану: що нового?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 66. Податківці прокоментували ці зміни.
Прискорена амортизація для ненових об’єктів ОЗ. По-перше, контролери звернули увагу на те, що після змін (до кінця календарного року, в якому буде припинено воєнний стан (ВС)) амортизувати прискорено в податковому обліку також дозволено і не нові (вживані) об’єкти ОЗ, введені в експлуатацію після 01.08.2024. Тоді як раніше прискореній амортизації підлягали тільки нові об’єкти ОЗ (які не були у використанні — не були у вжитку і не використовувалися постачальником у своїй госпдіяльності). Тому тепер прискорену амортизацію можна нараховувати на будь-які ОЗ — як нові, так і вживані.
Прискорена амортизація для оборонних підприємств. А по-друге, фіскали пояснили нововведення в прискореній амортизації для оборонних підприємств. Тобто встановлені для виробників / постачальників товарів оборонного призначення за державними контрактами (договорами) за оборонними закупівлями, виконавців робіт і послуг оборонного призначення або підприємств-співвиконавців таких контрактів у розумінні Закону України «Про оборонні закупівлі» від 17.07.2020 № 808-IX.
Таким платникам дозволено амортизувати прискорено ненові (вживані) ОЗ груп 3, 4, 5, 9, введені в експлуатацію взагалі з початку дії ВС! Тобто ті ненові об’єкти, які були введені в експлуатацію починаючи з 24.02.2022.
Прискорена амортизація таких об’єктів ОЗ можлива за умови:
— прийняття рішення про нарахування щодо них прискореної амортизації;
— проведення інвентаризації таких ОЗ станом на 1-е число податкового (звітного) періоду, в якому прийнято це рішення;
— визначення балансової (залишкової) вартості таких ОЗ на 1-е число податкового (звітного) періоду — що підлягають прискореній амортизації протягом «прискорених» строків амортизації, встановлених п. 431 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ (тобто для ОЗ груп 4, 5 — протягом 2 років, для ОЗ груп 3, 9 — протягом 5 років).
Та все ж через нечіткі формулювання виникало питання — «з коли» оборонним підприємствам можна застосовувати прискорену амортизацію? Адже якщо рішення про нарахування прискореної амортизації прийняти за гарячими слідами, наприклад, у серпні, то п. 431 вимагає проведення інвентаризації на 1-е число податкового періоду, в якому прийнято це рішення (а не періоду, що настає після нього), — тобто, по суті, проведення інвентаризації ще до прийняття цього рішення («заднім числом»).
Щоправда, якщо врахувати, що початком будь-якого податкового (звітного) періоду для платників податку на прибуток завжди є початок року — 1 січня, то, якщо рішення прийнято в серпні, виходить, що на 1 січня у платника вже є дані проведеної річної інвентаризації. Чи можна використовувати її дані оборонним підприємствам для старту прискореної амортизації з 01.01.2024? У статті «Прискорена амортизація під час воєнного стану: що нового?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 66 ми висловлювалися за таку версію, хоча не виключали і фіскальні трактування.
Радує, що контролери вирішили не фіскалити і
для оборонних підприємств щодо ненових ОЗ, введених в експлуатацію з початку дії ВС, податківці підтримали можливість нарахування прискореної амортизації з 01.01.2024
Податківці навели такий приклад. Припустимо, що неновий об’єкт ОЗ був уведений в експлуатацію протягом ВС — наприклад, у 2023-му. У серпні (01.08.2024) щодо нього прийнято рішення про нарахування прискореної амортизації. Тоді — як пояснили контролери — для нарахування прискореної амортизації треба відштовхуватися від балансової (залишкової) вартості такого об’єкта, визначеної на 1-е число податкового (звітного) періоду, — тобто визначеної станом на 01.01.2024 (за даними проведеної річної інвентаризації). Причому таку балансову вартість цього об’єкта (визначену станом на 01.01.2024) необхідно далі амортизувати прискорено протягом прискорених строків амортизації 2 (5) років. А ось колишній період експлуатації (коли ОЗ експлуатувався протягом 2023 року й амортизувався «неприскорено») для нарахування прискореної амортизації не важливий (ніяк не враховується). І на нього прискорені строки амортизації 2 (5) років не зменшуються.
А ось у тому випадку, якщо неновий об’єкт ОЗ був уведений в експлуатацію протягом 2024 року (навіть до цих змін, що запрацювали з 01.08.2024, — коли дані інвентаризації на 01.01.2024 щодо нього взагалі відсутні), податківці визнають можливість нарахування за таким об’єктом прискореної амортизації вже з початку експлуатації (точніше, за обліковими правилами — починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому такий об’єкт уведений в експлуатацію). Тож такий об’єкт вдасться відразу амортизувати прискорено (протягом 2 (5) років).
А це означає, що при такому підході оборонні підприємства (високодохідники-квартальники) суму прискореної податкової амортизації за неновими об’єктами ОЗ (пораховану за період з 01.01.2024 по 30.09.2024) зможуть показати вже в декларації з податку на прибуток за три квартали 2024 року (у додатку АМ і в ряд. 1.2.1 додатка РІ). Вважаємо, що декларації за I квартал і півріччя 2024 року при цьому уточнювати не треба.