ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА
Члени правління ОСББ та керівники громадських об’єднань можуть здійснювати свої повноваження як на підставі трудових договорів, так і на громадських засадах
У листі, що коментується, Мінекономіки викладає свою думку щодо можливості керівництва ОСББ та громадських об’єднань виконувати управлінські функції без укладення трудового договору та отримання заробітної плати.
Нагадаємо: ОСББ — це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
У свою чергу, громадськими об’єднаннями (громадськими організаціями чи спілками) вважаються добровільні об’єднання фізичних та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема, економічних, соціальних, культурних, екологічних та інших інтересів.
На думку фахівців Мінекономіки, чинне законодавство не передбачає обов’язку оформлювати трудові відносини між ОСББ (громадським об’єднанням) та їхніми керівниками. Тобто правління ОСББ та керівники громадських об’єднань можуть працювати на громадських засадах.
При цьому у листі, що коментується, виділено такі ознаки роботи на громадських засадах:
1) така робота не підпадає під дію норм трудового законодавства;
2) вона виконується безоплатно, у вільний від оплачуваної роботи час;
3) робота виконується не на підставі трудового договору, а на основі спеціальних повноважень.
Але майте на увазі! Робота керівництва ОСББ чи громадського об’єднання не має містити ознак трудових відносин. До них Мінекономіки відносить:
— систематичний характер роботи;
— підпорядкування правилам внутрішнього трудового розпорядку;
— виконання роботи, аналогічної за кваліфікацією та професією тій, яку виконують штатні працівники;
— встановлення роботодавцем тривалості робочого часу та часу відпочинку;
— забезпечення роботодавцем умов праці, зокрема, надання засобів виробництва (обладнання, інструментів, матеріалів, сировини, робочого місця) тощо.
Якщо хоч якусь із цих ознак буде виявлено, є ризик, що перевіряючі перекваліфікують такі відносини на трудові. А це, у свою чергу, може призвести до накладення санкцій як на ОСББ (громадське об’єднання), так і на його посадових осіб.
Зокрема, згідно з абзацом другим ч. 2 ст. 265 КЗпП за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту) роботодавцю загрожує штраф у 10-кратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої на момент виявлення порушення, за кожного неоформленого працівника (з 01.04.2024 — 80000 грн).
Розмір санкцій можна зменшити, якщо сплатити 50 % штрафу протягом 10 банківських днів з дня вручення постанови про його накладення. Тоді 50 % роботодавцю пробачать.
Накладає ці штрафи Держпраці. При цьому застосовують їх незалежно від факту усунення виявлених порушень.
Щоправда, у період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів, штрафи, передбачені ст. 265 КЗпП, не застосовуються. Таку норму містить ч. 3 ст. 16 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-ІХ.
Проте воєнний стан не допоможе посадовим особам роботодавця. За фактичний допуск до роботи без оформлення трудового договору вони ризикують отримати адмінштраф від 8500 до 17000 грн (ч. 3 ст. 41 КУпАП). Адмінштрафи накладаються судами на підставі протоколів, складених органами Держпраці.
Як можна переконатися, санкції досить суттєві. Тому у разі виконання керівниками своїх повноважень на громадських засадах необхідно бути максимально уважними, щоб відносини між ними та ОСББ (громадським об’єднанням) не містили ознак трудових.
Текст листа, що коментується, наводимо нижче.