ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА
Якщо платник єдиного податку — юридична особа у 2024 році зробив дооцінку основних засобів у бухгалтерському обліку, а з 01.01.2025 переходить на загальну систему оподаткування, то податковій амортизації відповідно до положень п.п. 138.3.1 ПКУ підлягає балансова вартість цього основного засобу, визначена за правилами бухгалтерського обліку станом на 1-е число місяця переходу на загальну систему оподаткування
У цьому роз’ясненні податківці відповіли на таке питання. Платник податків у 2024 році, будучи на спрощеній системі оподаткування, провів дооцінку основних засобів. З 01.01.2025 він переходить на загальну систему оподаткування. Питання: чи можна йому амортизувати дооцінені об’єкти в податковому обліку виходячи з балансової вартості, сформованої в бухгалтерському обліку з урахуванням проведеної дооцінки?
Це питання більше тривожить високодохідників (і малодохідників-добровольців), тобто тих, хто після переходу на загальну систему при розрахунку податку на прибуток повинен визначати різниці. Малодохідники ж, які відмовилися від розрахунку різниць, повністю орієнтуються на бухгалтерський облік, тому в них така дооцінка точно враховуватиметься при розрахунку податку на прибуток.
Ми зовсім нещодавно аналізували цю ситуацію (див. «Єдинник дооцінив основні засоби перед переходом на загальну систему» // «Податки & бухоблік», 2025, № 22). Це питання не таке просте, як може здатися на перший погляд.
З одного боку, податківці традиційно не проти того, що при переході зі спрощенки на загальну систему балансова вартість ОЗ для нарахування податкової амортизації визначається на дату такого переходу за правилами бухгалтерського обліку (БЗ 102.05).
З іншого — у п.п. 138.3.1 ПКУ є така норма: для розрахунку податкової амортизації вартість основних засобів і НМА визначається без урахування їх переоцінки (уцінки, дооцінки), проведеної відповідно до положень бухгалтерського обліку. Із цього формулювання не зрозуміло, йдеться про переоцінку, проведену саме під час перебування платника на загальній системі оподаткування, чи взагалі протягом усього часу роботи платника, навіть коли він був на спрощеній системі*. Згадана ж консультація у БЗ 102.05 носила загальний характер, без урахування специфіки дооцінки.
* Аналогія з поверненням зі спецЄП на загальну систему тут навряд чи доречна, оскільки для колишніх спецЄПешників питання визначення балансової вартості обумовлені окремою нормою (п.п. 91.3.4 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ) і підхід у них зовсім інший.
Тому в обережних платників побоювання все-таки були: а не чи скажуть податківці при перевірках, що суми дооцінки ОЗ треба виключати при нарахуванні податкової амортизації? Адже проведена на спрощеній системі дооцінка якоюсь мірою дута: єдиним податком ця сума не оподатковувалася, а після переходу на сплату податку на прибуток амортизуватиметься в податковому обліку в загальному порядку, що спричинить зменшення об’єкта оподаткування.
Як виявилося, ці побоювання були марні. Податківці в цьому питанні послідовні. Раз вони традиційно радили відштовхуватися від бухгалтерської балансової вартості, то і при проведенні дооцінки також радять орієнтуватися на бухгалтерську балансову вартість, яка включає дооцінку.
Отже, для платників складається цілком хороша картина: при розрахунку податку на прибуток ви берете ту балансову вартість ОЗ, яка сформувалася в бухобліку станом на дату переходу на загальну систему, і нараховуєте від неї податкову амортизацію згідно з п. 138.3 ПКУ. Це означає, що для цілей податку на прибуток амортизація включатиме ще і суму дооцінки, яка сидить у балансовій вартості станом на дату переходу зі спрощенки.