Якщо склали податкову накладну на неплатника ПДВ, який виявився платником Тема ПДВ — велика. Тому бухгалтерові тут часто доводиться розбиратися в складних ситуаціях і знаходити рішення для найзаплутаніших завдань. Особливо, коли справа стосується складання податкових накладних (ПН) і розрахунків коригування (РК). Тому в цьому тематичному номері ми розберемо популярні непрості ситуації, пов’язані зі складанням ПН/РК. Поговоримо про заповнення підсумкових ПН, гарантійні платежі, еквайрингові оплати, оплати за рахунок третіх осіб, відшкодування збитків, придбання товарів партіями, сплив строків давності, повернення покупцем, що став неплатником ПДВ. А розпочнемо з досить поширеної ситуації — коли ПН склали на неплатника ПДВ, а виявилось, покупець — платник ПДВ.
Податкові накладні: за рахунками чи за договором у цілому? За договором (згідно з виставленим рахунком) покупець сплатив частковий аванс за товари А і В — склали за ними авансову податкову накладну (ПН). Проте далі покупець фактично забрав товари С і Д (за які йому був виставлений другий рахунок за тим же договором). Як складати податкові накладні? Чи треба на постачання товарів С і Д (тобто під кожен рахунок) складати нову ПН? Чи раз товари С і Д відвантажені в межах того самого договору і вписуються в отриманий аванс, то у складанні другої ПН немає необхідності? А скласти другу ПН доведеться, тільки коли відвантаження за договором вийдуть за отриманий аванс?
Третя особа перерахувала кошти за покупця, але сума перевищує вартість постачання Між покупцем і продавцем укладено договір постачання, який передбачає, що оплату за товар здійснює третя особа. На кого потрібно реєструвати податкову накладну (ПН)? Якщо третя особа перерахувала коштів більше, ніж передбачає операція постачання: чи потрібно на суму перевищення складати ПН?
Відшкодування шкоди за знищений товар: чи складати ПН? Підприємство відправило посилку (товар). Проте відділення «Нової пошти» розбомбили. «Нова пошта» відшкодувала підприємству шкоду (збитки). У банківській виписці зазначено «Відшкодування шкоди, без ПДВ». Чи нараховувати ПДВ і чи складати податкову накладну (ПН) на суму отриманого відшкодування?
Оплата за каршеринг через інтернет-еквайєра: як складати податкову накладну Підприємство надає послуги каршерингу, які оплачуються через інтернет-еквайєра. Кошти заходять на поточний рахунок підприємства наступного дня. Користувачі — фізособи, укладають публічний договір оферти. Чи можна на ці послуги складати одну зведену ПН у кінці місяця? Чи можна на ці послуги складати одну ПН за щоденними підсумками?
Чи може туроператор складати податкову накладну за щоденними підсумками? Компанія — туроператор при нарахуванні податкових зобов’язань з ПДВ керується спецнормою ст. 207 ПКУ. Чи можна складати податкову накладну за щоденними підсумками операцій, якщо туристичний продукт (туристична послуга) постачається звичайним фізособам?
Код послуг у податковій накладній: як визначити? Якщо платник надає послуги, то в податковій накладній (ПН), окрім усього іншого, треба зазначати і код послуг. Проте, враховуючи різноманітність послуг, визначити його часом не так-то просто. Тому поговоримо про код послуг детальніше.
При поверненні авансу покупець втратив ПДВ-статус: чи можна відкоригувати податкові зобов’язання? Покупець перерахував постачальнику аванс за товар. Обидві сторони були платниками ПДВ. Постачання так і не відбулося і аванс повертається покупцю. Але на момент повернення авансу покупець перейшов на єдиний податок без сплати ПДВ (ЄП 5 %). Чи може постачальник відкоригувати податкові зобов’язання?
Повернення товару, який постачався частинами: скільки складати РК та накладних на повернення? Покупцю було відвантажено товар двома партіями (у різні дні). Під кожне відвантаження складено податкову накладну (ПН). Зараз покупець повертає весь цей товар. Причому оформлює таке повернення однією накладною на повернення. Чи можна скласти два розрахунки коригування (РК), якщо накладна на повернення тільки одна?