Візьмемо таку ситуацію. Припустимо, продавець із січня 2025 складав податкові накладні на покупця як на неплатника ПДВ. Проте пізніше з’ясувалося, що покупець із червня зареєстрований платником ПДВ і тепер вимагає від продавця зареєстрованих податкових накладних (ПН) за червень-липень. Як переоформити ПН на покупця — платника ПДВ? Чи можна відмовити покупцеві в їх переоформленні, оскільки він про свій новий ПДВ-статус нічого не повідомив і в червні-липні ПН не вимагав?
ПДВ-статус покупця
Згідно з п. 201.10 ПКУ при здійсненні операції з постачання товарів / послуг продавець (платник ПДВ) зобов’язаний у встановлені стоки скласти ПН, зареєструвати її в ЄРПН і надати покупцеві на його вимогу. Таким чином мається на увазі, що якщо покупець хоче отримати ПН, він повинен відразу повідомити про свій ПДВ-статус продавцеві. Оскільки лише тоді продавець (дотримуючись п. 201.10 ПКУ) зможе скласти ПН на покупця, своєчасно її зареєструвати і надати покупцеві. Інакше, якщо покупець не повідомить продавцеві про те, що він — платник ПДВ, і при постачанні не вимагатиме ПН, то продавець складе ПН як на неплатника.
Щоправда, перевірити ПДВ-статус покупця продавець може, зокрема, в Реєстрі платників ПДВ. Але саме такого обов’язку за продавцем у ПКУ не закріплено. Тож це, швидше, право продавця, яким він може скористатися за бажанням. Тим паче, що це не завжди здійснимо. Узяти той же роздріб, у якому покупців величезна кількість, вони знеособлені й характер діяльності передбачає, що всі вони — неплатники ПДВ. Якщо покупець при придбанні не звернеться сам до продавця за отриманням ПН, то продавцем за підсумками дня буде складена підсумкова ПН — як на постачання неплатникам. Оскільки перевірити ПДВ-статус покупця, нічого про нього не знаючи (і не маючи в розпорядженні жодних відомостей про покупця), просто не можливо.
Тому
якщо покупець є платником ПДВ, то, передусім, саме в його інтересах при придбанні повідомити про це продавцеві — щоб продавець зареєстрував на покупця ПН як на платника
Інакше без зареєстрованої ПН покупець залишається без ПК. Не кажучи вже про те, що покупець, який не попередив продавця про свій ПДВ-статус і не вимагав вчасно ПН (а вимагає її перевиписування з часом), чинить з продавцем недипломатично, оскільки підводить продавця і прирікає його на неприємності. Які?
Неприємні наслідки перевиписування ПН для продавця
Якщо покупець пізно повідомить, що він платник ПДВ, і вимагатиме нову ПН, то обнулення старою ПН через РК-103 і перевиписування ПН можуть обернутися для продавця такими проблемами.
1. Ризик блокування — зменшуючий РК на неплатника можуть заблокувати, якщо він поданий на реєстрацію пізніше 30 днів з дати ПН. Окрім «дрібних» РК до 5 тис. грн (гр. 13) — якщо платник не належить до ризикових. Такі РК не заблокують (п.п. 7 п. 3 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165). Детальніше про це див. «Критерій 6 ризиковості операцій — зменшуючий РК на неплатника ПДВ» // «Податки & бухоблік», 2024, № 65.
2. Втрата ліміту — при перевиписуванні ПН в іншому періоді ліміт не відновиться, навіть якщо стару ПН обнулити через РК-103; РК-20 у такому разі використовувати не можна, оскільки ним обнуляють тільки повторні ПН. Детальніше про це див. «Помилкові податкові накладні і ліміт постачальника» // «Податки & бухоблік», 2023, № 35.
3. Штраф за прострочення — при реєстрації нової ПН, складеної заднім числом (за першою подією), податківці нарахують штраф за несвоєчасну реєстрацію ПН (БЗ 101.27, лист ДПСУ від 23.04.2024 № 2284/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК). Відомі випадки, коли такі штрафи підтримують суди (постанова ВС від 20.12.2023 у справі № 806/1887/16).
Тому, враховуючи, що через покупця продавцеві на рівному місці світять неприємності, можна умовитися з покупцем про те, що ПН йому буде перевиписана, скажімо, тільки якщо покупець відшкодує продавцеві завданий збиток і покриє ці штрафи продавцеві. Причому таке застереження можна включити і в договір, якщо він укладається з покупцем — неплатником ПДВ (на випадок, якщо покупець оперативно не проінформує продавця про те, що став платником ПДВ). Проте всіх цих проблем можна уникнути, якщо покупець повідомить продавцеві про отримання ПДВ-статусу без зволікання.
Дані про покупця — обов’язковий реквізит ПН
Оскільки мовчання покупця про його ПДВ-статус може обернутися для продавця безліччю проблем, логічно, посилаючись на п. 201.10 ПКУ (якщо при постачанні покупцем не вимагалася ПН), просто відмовити в перевиписуванні ПН і нічого не робити.
Проте погано те, що
дані про покупця — це обов’язкові реквізити податкової накладної
Оскільки згідно з п. 201.1 ПКУ обов’язковими реквізитами ПН є:
— повна або скорочена назва, зазначена в статутних документах юрособи або П. І. Б. фізособи, зареєстрованої платником ПДВ, — покупця (одержувача) товарів / послуг (п.п. «д»);
— ІПН покупця (п.п. «г»).
І «не ті» відомості про покупця, відображені в ПН, за великим рахунком, не дають можливості ідентифікувати операцію — точніше, її сторони. Тому податківці стоять на тому, що
неправильне зазначення даних про покупця в ПН (назва покупця та ІПН) вважається помилкою, яку слід виправити
Хоча, звичайно ж, насправді жодної помилки продавцем допущено не було. А в цьому випадку переоформляти ПН доводиться через те, що покупець пізно повідомив про свій статус платника ПДВ.
Про те, що продавцеві треба перевиписати ПН, навіть якщо покупець заявив про свій ПДВ-статус із часом (і продавцем уже була складена ПН як на неплатника), говорилося в листах ДПСУ від 19.03.2025 № 1513/ІПК/99-00-21-03-01 ІПК, від 18.10.2024 № 4903/ІПК/99-00-21-03-01 ІПК, від 24.05.2024 № 2906/ІПК/99-00-21-03-01 ІПК.
Інакше, якщо нічого не робити і ПН не перевиписувати, ще є ризик, що покупець (бажаючи отримати ПК) може поскаржитися на продавця і допущені помилки в обов’язкових реквізитах ПН, подавши скаргу-додаток Д6 до декларації з ПДВ (п. 1201.3 ПКУ). Ну а тоді все одно доведеться виправляти (перевиписувати) ПН за результатами перевірки, проведеної податківцями за заявою покупця. І розплачуватися штрафом у 170 грн і додатковим штрафом (у розмірі від 10 до 100 % суми ПДВ у ПН) залежно від того, як швидко буде переоформлена ПН на покупця — платника ПДВ.
Тому, щоб до цього справа не дійшла, якщо не хочеться сваритися з покупцем (навіть після такого випадку), то простіше піти йому назустріч і перевиписати ПН.
Роздріб. Окремо треба сказати про звичайний роздріб. Адже в роздрібній торгівлі первісно передбачається, що покупці (замовники) — це кінцеві споживачі, які не є ні суб’єктами підприємницької діяльності, ні платниками ПДВ. При цьому всі документи свідчать про такий статус покупця (замовника), і складена підсумкова ПН якраз ідентифікує постачання. Тому в такому разі продавець може ігнорувати вимогу покупця перевиписати ПН.
Як виправити?
Якщо ПН була складена на неплатника ПДВ, а покупець виявився платником ПДВ — тобто в ПН зазначені «не ті» відомості про покупця (назва і ІПН) — то
таку помилку виправляють як помилку в ІПН
Для цього продавець (БЗ 101.15):
— складає зменшуючий РК-103 (датою виявлення помилки) — щоб обнулити ПН на неплатника. Такий зменшуючий РК-103 продавець реєструє самостійно;
— складає нову ПН «на покупця — платника ПДВ» датою першої події за операцією (тобто тією ж датою, що і ПН на неплатника).
А ось виправляти декларації з ПДВ за минулі періоди і подавати до них УР у такому разі не треба. Адже ПЗ за операцією постачання з покупцем уже і так були задекларовані за першою подією у своєму періоді. І повторно їх декларувати не слід. Оскільки помилкові ПН і виправляючі РК до них, не підтверджені первинними документами і складені без факту операції, в декларації з ПДВ не відображаються (БЗ 101.24, лист ДПСУ від 02.07.2025 № 3615/ІПК/99-00-21-03-01 ІПК).
Детальніше про виправлення помилки в ІПН див. статтю «Податкову накладну склали не на того покупця (помилка в ІПН): як виправити?» // «Податки & бухоблік», 2025, № 41.
Висновки
- В інтересах покупця відразу повідомити продавця про свій ПДВ-статус, щоб ПН оформили на нього як на платника ПДВ, інакше її зареєструють на неплатника.
- Якщо покупець пізно заявить про свій ПДВ-статус і вимагатиме перевиписати ПН, продавець ризикує зіткнутися з блокуванням РК-103, втратою ліміту реєстрації та штрафами за прострочення реєстрації ПН.
- Перевиписування ПН вигідне покупцеві, тому для продавця має сенс передбачити в договорі компенсацію його штрафних втрат за прострочену ПН з вини покупця.
- Дані про покупця — обов’язковий реквізит ПН. Тому неправильно зазначені дані про покупця виправляють як помилку в ІПН (через РК-103 і нову ПН).
