На сьогодні нікого не здивуєш тимчасовим відключенням електроенергії. У таких випадках свідомі покупці і перевіряючі розуміють, що забезпечити безготівковий розрахунок платіжною карткою не завжди вийде. І вина тут зовсім не на торговцеві, адже не він запускає ракету або безпілотник по енергетичних об’єктах України.
Відключення електроенергії. Спеціальної норми, яка б звільняла від відповідальності в таких випадках, у законодавстві немає. Втім, податківці передбачили можливість незастосування штрафу. Так, у консультації БЗ 109.18 вони стверджують, що торговці не нестимуть відповідальності за недотримання встановлених законодавством вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів у зв’язку з аварійним відключенням електроенергії*. Обґрунтовують такий висновок вони нормами п.п. 112.8.9 ПКУ. Але торговцеві необхідно підтвердити факт існування таких форс-мажорних обставин належними доказами.
* Суворо кажучи, в цій консультації податківці нічого не говорять про планове відключення електроенергії.
Що це за докази? Вважаємо, що відштовхуватися тут можна від аналогічної ситуації щодо неможливості використовувати РРО/ПРРО при потенційному / аварійному відключенні електроенергії в період воєнного стану. Податківці сформулювали ці докази в іншій консультації (БЗ 109.18).
По суті, це докази відсутності вини
Адже саме вина є обов’язковим елементом адмінвідповідальності (нагадаємо, що за порушення порядку розрахунків з використанням платіжних карток передбачений адмінштраф згідно зі ст. 16315 КУпАП). А відсутність вини особи повинна означати і відсутність адмінштрафу (ст. 9 КУпАП). Наприклад, при відключенні світла доказом відсутності вини буде інформація, розміщена на вебпорталах енергопостачальних компаній про відключення електроенергії у відповідній місцевості або неможливість її постачання через пошкодження енергетичних мереж тощо*.
Що стосується штрафу, який може накласти Держпродспоживслужба (а він згідно з п. 12 ч. 1 ст. 23 Закону про захист прав споживачів* становить 8500 грн), то, на наш погляд, тут ситуація схожа. Але незастосування штрафу можна спробувати аргументувати нормами інших законів.
* Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 № 1023-XII.
Річ у тому, що цей штраф належить до так званих адміністративно-господарських санкцій (ст. 239, 241 ГКУ). Важливо, що такі санкції застосовуються, тільки якщо ви не доведете, що вами вжиті всі залежні від вас заходи щодо недопущення господарського правопорушення. А належне виконання зобов’язання виявилося неможливим унаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за цих умов здійснення госпдіяльності.
Іншими словами, при належному документальному підтвердженні до вас не повинні застосовувати штраф згідно з п. 12 ч. 1 ст. 23 Закону про захист прав споживачів.
Поломка POS-термінала. А ось із поломкою ситуація посилюється тим, що таких хороших консультацій від податківців знайти не вдалося. Проте зазначеними вище аргументами можна спробувати скористатися й у такому разі. У загальному випадку поломку POS-термінала не можна вважати форс-мажорною обставиною (хоча поломка приладу внаслідок, наприклад, стрибка напруги цілком може піти як форс-мажор).
Проте в тому, що електронний гаджет зламався, вини торговця немає (точно так, як і у відключенні електроенергії)
Тому треба запастися документальним підтвердженням факту поломки і ремонту POS-термінала, яке доведе відсутність вашої вини протягом періоду його ремонту, тобто неможливість застосування зазначених вище штрафів.
На жаль, гарантувати успіх складно. Відомі судові прецеденти, коли спір про поломку POS-термінала закінчився негативно для СПД (див. ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 03.08.2016 у справі № 808/8359/15). У загальному вигляді основний аргумент суду можна сформулювати так: законодавство не містить винятків або застережень щодо якості кінцевого обладнання споживача (POS-термінала), а отже, обов’язок надати можливість розрахуватися карткою є імперативною нормою. Мабуть, СПД має бути завжди готовим до такого роду подій і запастися ще одним терміналом.
Інша річ, що іноді деякі підприємці під виглядом поломки POS-термінала навмисно відмовляють покупцям у розрахунку платіжною карткою. Тому можна припустити, що в цьому випадку контролюючі органи суворо ставитимуться до торговця, а принцип відсутності вини, швидше за все, доведеться доводити вже під час оскарження застосованих штрафів.
У будь-якому разі, про такі непередбачені випадки краще подбати заздалегідь. По-перше, можна мати запасний POS-термінал, який можна використовувати в разі поломки основного гаджета, а по-друге, краще придбавати такі апарати, які вміють працювати автономно. Тоді ви будете хоч якоюсь мірою застраховані від штрафів.
