Згідно з постановою № 894* торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари / послуги, включаючи товари / послуги, реалізація яких здійснюється дистанційно.
Дистанційна оплата і доставка. Інтернет-магазин, зазвичай, продає свої товари саме дистанційно (серед видів діяльності обов’язково наявний КВЕД 47.91 «Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет»). Тому з першого погляду може здатися, що інтернет-магазину треба неодмінно забезпечити приймання від покупців платіжних карток, придбавши відповідне обладнання або програмне забезпечення.
Але давайте поставимо питання: а чи можна класичному інтернет-магазину фізично виконати цю вимогу? Зазвичай, розрахунок за товар відбувається за допомогою інтернет-еквайрингу, інтернет-банкінгу або післяплатою, а доставка товару — за допомогою поштового оператора. В усіх цих випадках фізичного контакту для здійснення розрахунку між продавцем і покупцем немає. Іншими словами, покупець фізично не може пробити свою платіжну картку через термінал класичного інтернет-магазину. Покупець і продавець просто ніколи не зустрічаються.
Благо, що податківці розуміють цю специфіку. В одній із консультацій вони стверджують (БЗ 109.02):
«якщо розрахунок за продані товари / послуги здійснюється дистанційно, з можливістю замовлення товарів за допомогою сайту інтернет-магазину, суб’єкт господарювання позбавлений можливості отримувати готівку та може приймати оплату за товари, роботи та послуги за договором з покупцем лише в безготівковій формі, що по своїй суті і є виконанням вимог постанови № 894, в частині забезпечення можливості здійснення безготівкових розрахунків»
Тобто податківці висувають такі умови:
1) розрахунок за продані товари здійснюється дистанційно;
2) товар замовляється за допомогою сайту інтернет-магазину;
3) підприємство позбавлене можливості отримувати готівку і може приймати оплату тільки в безготівковій формі.
Тому в таких випадках вимога про обов’язкове дотримання можливості безготівкового розрахунку вами фактично вже виконана. Ба більше, якщо ви приймаєте оплату від покупця через інтернет-еквайєра, то такий спосіб оплати, по суті, не відрізняється від звичайного розрахунку платіжною карткою через РОS-термінал. Тільки термінал цей віртуальний.
Доставка кур’єром. А як бути, якщо оплачений товар доставляє кур’єр? Адже в такому разі вже можна говорити про якийсь фізичний контакт між покупцем і продавцем.
На наш погляд, у вашому випадку цей факт по суті нічого не змінює. Кур’єр зустрічається з покупцем зовсім не для того, щоб здійснити розрахунок за товар. Його місія — просто передати вже оплачений товар покупцеві. Тому й у цьому випадку вимога про безготівковий розрахунок інтернет-магазином фактично вже виконана.
Інша річ, якщо кур’єр не просто доставляє товар покупцеві, але і приймає оплату за нього. Тоді цілком логічно, що інтернет-магазин повинен забезпечити можливість покупцеві оплатити товар платіжною карткою. Тому в такого продавця має бути обладнання, яке дає змогу покупцеві розрахуватися платіжною карткою.
Судячи з усього, такої ж думки дотримуються й податківці в уже згаданій вище консультації. Єдине уточнення: у цій частині податківці трохи наплутали з повною і короткою відповідями: вони не відповідають одна одній. Якщо в повній вони саме так і відповідають, то з короткої може скластися враження, що вони розділяють дві ситуації: (1) коли кур’єр тільки доставляє товар і (2) коли кур’єр доставляє товар з розрахунком у місці доставки. І в обох ситуаціях коротка версія відповіді вимагає забезпечити розрахунок платіжною карткою.
Ми вважаємо це помилкою авторів відповіді. Орієнтуватися слід на повну версію.