«Карткові» обмеження НБУ
Спочатку нагадуємо, що зараз діють обмеження, встановлені постановою Правління НБУ від 27.08.2024 № 102. А саме:
з 1 жовтня 2024 року до 31 березня 2025 року банкам заборонено здійснювати перекази в межах України з усіх рахунків фізосіб на карткові рахунки інших фізосіб (person-to-person або P2P), що в сумі перевищують 150 тис. грн на місяць
Цей ліміт діє в межах конкретного банку, тобто якщо у фізособи рахунки в різних банках, то ліміт 150 тис. грн можна використати за кожним банком. Є винятки для волонтерів. Також при оплаті на IBAN-реквізити банківського рахунку обмеження застосовуватися не повинно. А більше деталей щодо цього обмеження див. у нашому коментарі: «Ліміт для фізосіб на перекази з картки на картку: 150 тис. грн» // «Податки & бухоблік», 2024, № 70.
Новітні додаткові обмеження за Меморандумом
Меморандум та його цілі. Нові (додаткові) обмеження на перекази з карток фізичних осіб, про які нас питають, низка банків та фінкомпаній почала застосовувати з 1 лютого цього року.
Нагадуємо, що у грудні 2024 року дві банківські асоціації (НАБУ й АУБ) та чотири основні банки — ПриватБанк, Ощадбанк, Райффайзен Банк і Банк Універсал (monobank) підписали Меморандум про забезпечення прозорості функціонування ринку платіжних послуг (далі — Меморандум). Зараз до нього приєдналися ще близько 30 банків та фінансових компаній.
Меморандум стосується взаємодії фінустанов із клієнтами — фізособами та ФОП. Цей документ має на меті узагальнити / удосконалити підходи банків щодо моніторингу операцій ризикових клієнтів для виключення недобросовісної конкуренції, зменшення тіньового сектора економіки, а також протидії терористичній і диверсійній діяльності росії, що фінансується через використання «дропів»*. Тобто — унеможливити використання карток і платіжної інфраструктури шахраями та іншими зловмисниками.
* «Дропи» (або «грошові мули» чи «фінансові мули») — це клієнти банків, які надають доступ до своїх карток / рахунків третім особам з метою здійснення незаконних транзакцій.
Новітні ліміти. Банки та інші фінустанови, що приєдналися до Меморандуму, зобов’язуються здійснювати перекази клієнтів, використовуючи власний ризик-орієнтований підхід, із використанням таких обмежень.
Якщо немає документального підтвердження доходів:
1) для клієнтів «високого» рівня ризику встановлювати ліміт у сумі до 50 тис. грн/міс.;
2) для клієнтів «середнього» та «низького» рівня ризику — відповідно до лімітів і строків поетапної реалізації:
з 01.02.2025 — в сумі до 150 тис. грн/міс.;
з 01.06.2025 — в сумі до 100 тис. грн/міс.
Ліміти не мають враховувати операції з переказу коштів між двома рахунками, відкритими фізособою в одному банку.
Тобто відбулося, порівняно з НБУ, ще «ризиково-диференційне» зменшення лімітів платежів фізосіб. Також акцентуємо, що
на відміну від НБУ-обмеження, яке поширюється лише на перекази з картки на картку, ці ліміти Меморандуму поширюються також на перекази фізосіб за реквізитами IBAN
Коли ліміти не діють / збільшуються. Ліміти за Меморандумом не поширюються на операції клієнтів із підтвердженими джерелами доходів, а також — волонтерів, ідентифікованих надавачем платіжних послуг згідно з вимогами постанови Правління НБУ від 24.02.2022 № 18, та ФОП!
За наявності документально підтверджених доходів клієнта, що перевищують установлений на дату ліміт, банки здійснюватимуть перекази в межах підтвердженого доходу. Крім того, клієнт під час обслуговування має право звернутися до фінустанови — учасника Меморандуму із запитом для підвищення встановленого ліміту з обов’язковим наданням документального підтвердження коштів.
Документальне підтвердження доходів. Щодо документального підтвердження в Меморандумі зазначено, що воно передбачає, в тому числі, отримання документів / інформації в електронній формі, зокрема сформовані клієнтом довідки ОК-5 та ОК-7, або податкову декларацію, або зарплатні відомості, або підтвердження зарахувань від державних органів, підтверджені аналогічними документами доходи членів родин, підтвердження волонтерської діяльності, або інші документи, що можуть підтвердити законність отриманих доходів.
Додаткові заходи. Фінустанови — учасники Меморандуму також:
— запроваджують посилений автоматизований моніторинг операцій клієнтів, особливо в нічний час (24:00 — 6:00);
— вводять
обмеження на кількість рахунків, відкритих в одній валюті для одного клієнта, крім депозитних, кредитних рахунків та рахунків, відкритих для використання клієнтами програм держпідтримки (єВідновлення, Нацкешбек тощо):
не більше 3 рахунків (!) для клієнтів без документально підтверджених джерел доходів;
— співпрацюють з НБУ та держорганами в частині обміну інформацією про клієнтів та їх діяльність, яка має ознаки підозрілої, зокрема в частині створення централізованого реєстру сумнівних клієнтів тощо.
Меморандум та ФОП
Меморандум стосується не тільки взаємодії фінустанов із клієнтами — звичайними фізособами, але також і з ФОП.
Щодо сум переказів ФОП, як ми вже зазначили, Меморандум лімітів не встановлює, але щодо ФОП (та фізосіб, які провадять незалежну професійну діяльність) учасники Меморандуму застосовують ризик-орієнтований підхід:
— поглиблене вивчення діяльності новостворених (створених менше ніж пів року тому) ФОП групи 1 ЄП;
— вивчення клієнта відповідно до власного ризик-орієнтованого підходу — щодо загальносистемних ФОП, а також тих, що працюють у гр. 2 та 3 ЄП.
Під фінмоніторингові заходи потраплять клієнти, зокрема, якщо:
— спостерігається різке збільшення операцій за рахунком ФОП від різних контрагентів (фізосіб, ФОП);
— залишок за рахунком ФОП — «0» станом на початок та на кінець дня;
— спостерігається нетипове збільшення кількості вхідних операцій на поточний рахунок ФОП від фізосіб у день у два рази і більше, що не відповідає особливостям ведення бізнесу;
— спостерігається дроблення переказів, у тому числі круглими сумами, від або на одного контрагента протягом місяця (якщо інше не передбачено бізнес-моделлю бізнесу).
Зазначимо, що тут ще багато залежатиме від суб’єктивної оцінки операцій конкретними фінустановами та їхніми працівниками, які здійснюватимуть контроль за операціями клієнтів…
Тож будьте уважними.
Окремий розділ Меморандуму присвячений вивченню ФОП як частини групи пов’язаних компаній. Але в цих питаннях Меморандум повністю спирається на лист НБУ від 01.11.2024 № 25-0005/82615. А ми його детально коментували тут: «Як банки шукають ФОП-схеми дроблення бізнесу» // «Податки & бухоблік», 2024, № 92 (ср. ). Охочі можуть згадати / ознайомитись.
Тож працюйте чесно, і платіжних (та інших) проблем не буде.