Теми статей
Обрати теми

Субсидія на 1 га зменшує розмір сільгоспчастки: фіскальна позиція податківців!

Децюра Сергій, податковий експерт
Лист ДПСУ від 12.02.2025 № 691/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК

ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА

Сума бюджетної субсидії на 1 га оброблюваних сільгоспугідь не відповідає визначенню бюджетної дотації, тому такі суми не можуть відображатися в ряд. 3.1 Розрахунку сільгоспчастки

В останні дні звітної компанії в податківців завжди загострення. Вони, як востаннє, починають похапцем роз’яснювати різні проблемні питання. І що найголовніше — ці роз’яснення завжди не на користь платників податку. Сьогодні коментуємо одне з таких роз’яснень (на цю тему і з таким самим висновком див. також лист ДПСУ від 07.02.2025 № 577/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК). Було б добре, щоб про це було сказано ще минулого року — і всі вже змирилися з цим та приготувалися. Але, на жаль, ця сенсація від податківців з’явилася в останній момент річної звітної компанії.

Субсидія на 1 га. Протягом 2024 року багато аграріїв, у тому числі й платники сільгоспЄП, отримували з бюджету відповідно до Порядку № 918* різного роду допомоги. Найбільше було виплачено субсидій на 1 га оброблюваних угідь. Розмір такої субсидії щодо земель, розташованих на територіях бойових дій, становив 8000 грн на 1 га, а на іншій території — 4000 грн на 1 га.

* Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам та іншим виробникам сільськогосподарської продукції, затверджений постановою Кабміну від 16.08.2022 № 918.

Отримати таку субсидію можна було тільки через ДАР. Детально про це ми розповідали у статті «Підтримка аграріїв: як отримати та обліковувати» // «Податки & бухоблік» 2024, № 99.

До відома! Хто не отримав таку субсидію у 2024 році, той може її отримати у 2025 році. Тому слідкуйте за оновленнями в ДАР. А ми поговоримо про наслідки її отримання в минулому році.

Субсидія = дохід. Ні для кого не секрет, що отримання допомоги від держави, в тому числі й у вигляді субсидії, в бухобліку розцінюється як цільова допомога. Така допомога

за правилами бухобліку відображається на рахунку 48 «Цільове фінансування i цільові нaдходження» з подальшим визнанням доходу

Така субсидія надається для покриття вже понесених витрат, тому дохід у бухобліку визнають у момент, коли стало відомо, що аграрію буде виплачено субсидію. Зазвичай про це аграрій довідується, тільки коли отримає кошти від Укрдержфонду. Адже до цього моменту йому невідомо, чи вистачить на нього коштів для надання підтримки і чи держава не передумає взагалі видавати її через брак коштів і війну.

Тому у всіх аграріїв, які у 2024 році отримали з держбюджету субсидію на 1 га (в момент її отримання), виник у бухобліку дохід (Дт 482 — Кт 718).

Ураховуючи це, виникає запитання:

(?) чи включається субсидія на 1 га до розрахунку сільгоспчастки платника сільгоспЄП?

Допомога і сільгоспчастка. На наш погляд, така субсидія не повинна вплинути на розмір сільгоспчастки. На це вказує Розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (форма, затверджена наказом Мінагрополітики від 26.12.2011 № 772). Адже в ньому є ряд. 3, через який виключаються з показника загального доходу (ряд. 2) певні доходи (які не повинні зменшити сільгоспчастку).

Серед переліку таких «зменшуючих» доходів згадується дохід у вигляді одержаних із державного бюджету коштів фінансової підтримки (ряд. 3.1 Розрахунку сільгоспчастки).

Ураховуючи це і той факт, що субсидія на 1 га є фінпідтримкою, одержаною з державного бюджету, вважаємо, що

суми отриманої субсидії мають потрапити в ряд. 3.1 і зменшити показник загального доходу, який використовується при розрахунку сільгоспчастки, і тим самим збільшити розмір сільгоспчастки аграрія

Думки податківців. Із листа, що коментується, видно, що в податківців із цього приводу інша думка. Вони вважають, що в ряд. 3.1 розмір отриманої субсидії на 1 га обробленої площі включати не можна.

Аргументують вони це поясненнями щодо заповнення ряд. 3.1, які наведені в Розрахунку сільгоспчастки. А саме тим, що в ньому згадано в тому числі й про суми бюджетної дотації для розвитку сільгосптоваровиробників та стимулювання виробництва сільгосппродукції відповідно до ст. 161 розд. V1 Закону № 1877* (її не виплачують уже років 8). Опираючись на це, податківці наголошують: через ряд. 3.1 із загального доходу можна виключати тільки конкретну дотацію, яка надається згідно із ст. 161 розд. V1 Закону № 1877. Субсидія на 1 га обробленої площі надається не згідно із ст. 161 розд. V1 Закону № 1877, тому в ряд. 3.1 їй не місце.

* Закон України «Про державну підтримку сільського господарства України» від 24.06.2004 № 1877-IV.

Цей висновок фіскалів дуже негативно впливає на сільгоспчастку. Адже

через потрапляння її тільки в загальний дохід (ряд. 2) і непотрапляння в ряд. 3.1 розмір сільгоспчастки має зменшитися

Аргументи проти. На наш погляд, такі висновки фіскалів помилкові. Адже в поясненні до ряд. 3.1 йдеться не лише про бюджетну дотацію відповідно до ст. 161 розд. VI Закону № 1877, а й згадуються кредитові обороти за рахунком 48 «Цільове фінансування і цільові надходження». Чомусь про цей нюанс у листі податківці забули сказати.

Субсидія на 1 га обробленої площі, як ми сказали вище, проходить через кредит рахунка 48, і що найголовніше — є підтримкою, яка надається з держбюджету, а тому є чим крити позицію фіскалів.

Крім того, раніше податківці щодо інших видів держпідтримки (наприклад, коли йшлося про компенсацію відсотків за програмою «5-7-9» та компенсацію вартості сільгосптехніки) говорили інакше. І дозволяли включати в ряд. 3.1 інші види держпідтримки, а не тільки скасовану дотацію (див. лист ДПСУ від 09.02.2024 № 679/ІПК/99-00-04-03-03ІПК та статтю «Дохід за програмою «5-7-9» не впливає на розмір сільгоспчастки!» // «Податки & бухоблік» 2024, № 24).

Маючи протилежні висновки фіскалів у цьому питанні (наявність як фіскальних, так і лояльних роз’яснень), можна говорити про те, що однозначної думки контролери і досі не мають. А отже, у спорі з фіскалами можна використовувати презумпцію правомірності: при двоякому трактуванні норм перевага має надаватися позиції платника (п. 56.21 ПКУ).

Наслідки для аграріїв. Такий фіскальний висновок податківців може зіграти злий жарт з аграріями, в яких через це розмір сільгоспчастки впаде до рівня, меншого за 75 %. Адже через це аграрій, який:

мав надію бути у 2025 році бути платником сільгоспЄП, не зможе її реалізувати, бо сума отриманої з бюджету допомоги понизила йому частку до непрохідної межі;

— був у 2024 році на загальній системі чи на ЄП групи 3, буде змушений враховувати у виконання МПЗ деякі дозволені податки (наприклад, податок на прибуток та ЄП, а також ПДФО і ВЗ із доходів фізосіб, які перебувають із підприємством у трудових та цивільно-правових відносинах, рентну плату за спецводокористування) не в повному обсязі, а пропорційно розміру сільгоспчастки.

Річ у тім, що розраховувати розмір сільгоспчастки аграрії — платники податку на прибуток і платники ЄП групи 3 для цілей визначення МПЗ мають за правилами, визначеними для платників сільгоспЄП (п.п. 14.1.262 ПКУ). А якщо платнику сільгоспЄП заборонено при розрахунку сільгоспчастки зменшувати загальний дохід на суму отриманої субсидії на 1 га, то це також заборонено і платникам податку на прибуток, і ЄП групи 3.

З огляду на це і той факт, що у 2024 році рахувати МПЗ слід з урахуванням мінмежі МПЗ за 1 га (1400/700 грн), податкове навантаження на таких аграріїв може вирости в рази.

Отже, після такого роз’яснення фіскалів можна констатувати, що

для деяких аграріїв отримання субсидії на 1 га є не благом, а покаранням

А декому, можливо, через такий фіскальний підхід доведеться сплатити в бюджет (через МПЗ і втрату чи неможливість обрати сільгоспЄП) суму, рівнозначну тій, яку він отримав у вигляді субсидії.

Подальші дії аграріїв. Аграріїв, які вже подали звітність і при розрахунку сільгоспчастки в ряд. 3.1 включили суму отриманої субсидії на 1 га, звісно, цікавить питання: що їм робити в цьому випадку?

Якщо це питає платник сільгоспЄП, у якого навіть без включення субсидії на 1 га в ряд. 3.1 розмір частки буде не меншим за 75 %, то йому можна нічого не робити (таким аграріям навіть із такою помилкою статус платника сільгоспЄП не скасують). Ну, або, щоб не було взагалі питань, можна зробити виправлення шляхом подання нового звітного Розрахунку сільгоспчастки (якщо є час) чи уточнюючого.

А ось у кого з платників сільгоспЄП чи тих, хто претендує вперше стати таким платником, розмір сільгоспчастки через непотрапляння субсидії в ряд. 3.1 буде меншим за граничну 75 % межу, тим просто слід готуватися до суперечок із фіскалами у випадку відмови у статусі платника сільгоспЄП. Аргументи щодо цього ми наведи вище.

Що ж стосується платників податку на прибуток і ЄП групи 3, то для тих, у кого й без субсидії в ряд. 3.1 частка буде не меншою за 75 %, робити нічого не слід. Для них нічого не змінюється.

А ось у кого частка стане меншою за 75 %, слід:

1) або нічого не робити і готуватися відстоювати свою правоту;

2) або перерахувати МПЗ виходячи з нового розміру сільгоспчастки (без урахування в ряд. 3.1 субсидії на 1 га) і виправити суму розрахованого МПЗ. Якщо після виправлення частки і, відповідно, непотрапляння певного розміру «дозволених» податків у виконання МПЗ від’ємне значення МПЗ стане позитивне чи збільшиться позитивне значення МПЗ, то слід:

— або готуватися до суперечок з контролерами;

— або робити уточнення розрахованого МПЗ. Якщо ще не сплив граничний строк звітування за 2024 рік (на сьогодні це стосується тільки платників податку на прибуток), то слід подати нову звітну декларацію з оновленим розміром МПЗ, а якщо сплив, то доведеться виправити позитивну суму МПЗ через подання уточнюючої декларації. Добре, що на час дії ВС виправлення помилок, які призвели до заниження податкових зобов’язань, самоштраф не застосовується (п.п. 69.38 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі