Що змінилося
Про організаційну реформу ДПС ми вже розповідали в статті «Як зміна структури податкової впливає на платника податків» // «Податки & бухоблік», 2025, № 3. Суть полягає в тому, що
з 1 січня 2025 року структуру ДПС в областях привели у відповідність до адміністративно-територіального устрою України
Що це означає?
Райони в областях. Дивіться: свого часу згідно з постановою ВРУ від 17.07.2020 № 807-IX відбулося укрупнення районів у всіх областях, а існуючі раніше дрібні райони було ліквідовано.
Наприклад, у Полтавській області замість 25 адмінрайонів стало всього 4. Зокрема, ліквідували Великобагачанський, Гадяцький, Лохвицький, Миргородський і Шишацький райони, а з територіальних громад (ТГ), що входили раніше до складу цих районів, утворили оновлений Миргородський район з адміністративним центром у місті Миргород.
Водночас території ліквідованих районів і далі обслуговували старі районні ДПІ — Великобагачанська, Гадяцька, Лохвицька, Миргородська і Шишацька. Тож платники з тергромад, що раніше входили до цих ліквідованих районів, продовжували звітувати до своїх старих ДПІ.
Тепер же усі ці ДПІ об’єднали в одну — Миргородську, яка обслуговуватиме всю територію оновленого Миргородського району. Аналогічна процедура відбулася у кожному з нових районів. У підсумку з початком нового року в Полтавській області діє 4 ДПІ — за кількістю адміністративних районів.
Загалом ідея, сподіваємося, зрозуміла:
після реорганізації податкових інспекцій їх кількість у кожній області чітко відповідає кількості адмінрайонів, на які поділена ця область
Детальну інформацію про попередні ДПІ обслуговування, діючі ДПІ обслуговування, їхні коди та ТГ, які обслуговуються, можна знайти на субсайтах обласних ГУ ДПС. Наприклад, для платників Полтавської області — тут, Сумської області — тут, Харківської області — тут тощо.
Міста з районним поділом. Зазвичай це обласні центри (Харків, Львів, Одеса тощо), хоча є серед них і центри районів (Кривий Ріг, Кременчук). До змін у таких містах або було кілька ДПІ, кожна з яких обслуговувала низку районів міста, або одна міська ДПІ.
З 1 січня 2025 року міста з районним поділом обслуговує одна податкова, а саме податкова того району, в якому територіально знаходиться таке місто
Наприклад, для м. Харків це буде Харківська ДПІ, що обслуговує також усіх платників Харківського району, для м. Кривий Ріг — Криворізька ДПІ, що обслуговує весь Криворізький район.
Місто Київ. Оскільки це місто зі спеціальним статусом, воно не входить до складу якоїсь області чи району, а живе, скажемо так, саме по собі. Разом з тим як місто з районним поділом Київ має 10 районів, які раніше обслуговували 10 районних ДПІ. Наразі їх ліквідовано, а на основі них створено Центральну, Лівобережну та Правобережну ДПІ. Як платників податків м. Києва розподілено між цими трьома ДПІ, див. тут.
Підсумуємо. Після реорганізації ДПС не тільки зменшилась кількість ДПІ, а й розширилась територія, підконтрольна одній конкретній ДПІ. Під її патронат потрапив розмір цілого району області. Логічно припустити, що ці зміни безпосередньо вплинуть на правила подання декларацій з таких майнових податків, як плата за землю і податок на нерухомість. Розглянемо їх по черзі.
Як звітувати з плати за землю
Згідно з п. 286.2 ПКУ декларацію на поточний рік платники плати за землю (крім фізичних осіб) подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки. Очевидно, що таке аморфне формулювання нам нічого не дасть.
На виручку мала б прийти власне форма декларації, затверджена наказом Мінфіну від 16.06.2015 № 560, зокрема примітка 8, згідно з якою подавати декларацію слід «до контролюючого органу за місцезнаходженням адміністративного центру територіальної громади, на території якої знаходяться земельні ділянки, в якому суб’єкт господарювання перебуває на обліку платником такого податку». Але це просто набір слів, незастосовний ні до 01.01.2025, ні після. Тож переповімо це по-своєму.
Насамперед зазначимо, що по кожній окремій ТГ подаються окремі декларації з плати за землю (див. примітку 1 до декларації). При цьому, за роз’ясненнями податківців (див. лист ДПСУ від 09.12.2024 № 5620/ІПК/99-00-04-01-04 ІПК), якщо платник володіє / користується кількома земельними ділянками:
— в межах однієї ТГ (один код за КАТОТТГ), то він складає одну декларацію;
— розташованими на територіях різних ТГ (кожна ТГ має свій код за КАТОТТГ), то він складає окрему декларацію по кожній окремій ТГ (за кожним кодом за КАТОТТГ). А
відповідь на запитання, куди подавати ці декларації, залежить від того, одна ДПІ обслуговує території всіх цих ТГ чи кожну ТГ обслуговує своя ДПІ
Якщо ці кілька ТГ, на території яких розташовані земельні ділянки, обслуговує:
— одна податкова інспекція, то подавати декларації слід до одного податкового органу;
— кілька різних податкових інспекцій — до кількох різних податкових органів.
Причому цей підхід однаково справедливий як для торішньої, так і для цьогорічної звітної кампанії з плати за землю. Крім того, після реорганізації кількість податкових декларацій не зменшиться, хоча з нового року й змінилися зони обслуговування реформованими податковими інспекціями. А от одержувачі декларацій іноді можуть змінитися. Покажемо це на прикладах. І почнемо з найпростішого.
Приклад 1. На території Сенчанської сільської ТГ Миргородського району Полтавської області (код ТГ UA53060290000047345) підприємство орендує три земділянки в різних адміністративно-територіальних одиницях (селах), а саме в с. Ісківці (код UA53060290090030858), с. Корсунівка (код UA53060290100043936) і с. Лучка (код UA53060290110046200).
Оскільки всі земділянки знаходяться на території однієї ТГ, слід скласти одну декларацію. Тобто в одній такій декларації можна показати всі землі на території однієї ТГ.
Торік Сенчанську ТГ ще обслуговувала Лохвицька ДПІ ГУ ДПС у Полтавській області (код 1617). Починаючи з 01.01.2025 цю ТГ обслуговує Миргородська ДПІ (код 1620). Тож декларацію з плати за землю на 2025 рік подаємо їй. При цьому:
— в полі 6 шапки ставимо назву ДПІ (Миргородська ДПІ ГУ ДПС у Полтавській області);
— в полі 7 шапки — код Сенчанської сільської ТГ;
— в графі 11 розд. ІІ — коди адміністративно-територіальних одиниць (сіл Ісківці, Корсунівка і Лучка), на території яких розташовані земельні ділянки;
— в рядках 1.1 — 1.n розд. ІІ — відповідну інформацію по кожній земділянці.
Приклад 2. Підприємство має у власності одну земельну ділянку в с. Ісківці (код UA53060290090030858) Сенчанської сільської ТГ Миргородського району Полтавської області (код ТГ UA53060290000047345), а іншу — в с. Вишеньки (код UA53060190090095838) Лохвицької міської ТГ Миргородського району Полтавської області (код ТГ UA53060190000015369).
Оскільки земельні ділянки розташовані на території різних ТГ, складаємо дві декларації. Але обидві ТГ підконтрольні одній ДПІ. Раніше це була Лохвицька ДПІ, тепер — Миргородська ДПІ.
Отже, на 2025 рік подаємо дві декларації, у полі 6 шапки кожної ставимо одну й ту ж назву ДПІ. У полі 7 шапки першої декларації ставимо код Сенчанської сільської ТГ, другої декларації — код Лохвицької міської ТГ. У графі 10 розд. І першої декларації — код адміністративно-територіальної одиниці (с. Ісківці), другої декларації — код адміністративно-територіальної одиниці (с. Вишеньки).
Приклад 3. Підприємство орендує одну земельну ділянку в с. Ісківці (код UA53060290090030858) Сенчанської сільської ТГ Миргородського району Полтавської області (код ТГ UA53060290000047345), а іншу — в с. Харківці (код UA53060090200014635) Гадяцької міської ТГ Миргородського району Полтавської області (код ТГ UA53060090000098426).
Як і в попередньому прикладі, складаємо дві декларації, оскільки земельні ділянки розташовані на території різних ТГ. Відмінність тут полягає в тому, що у 2024 році ці ТГ були підконтрольні різним ДПІ (Лохвицькій і Гадяцькій відповідно), тож торік доводилося подавати по одній декларації в кожну з податкових.
Після реорганізації ДПС обидві ТГ підконтрольні одній податковій (Миргородській). Отже, тепер обидві декларації слід подати в одну ДПІ. В полі 6 шапки кожної декларації ставимо одну й ту ж назву ДПІ. В полі 7 шапки першої декларації ставимо код Сенчанської сільської ТГ, в графі 11 розд. ІІ — код адміністративно-територіальної одиниці (с. Ісківці). В полі 7 другої декларації ставимо код Гадяцької міської ТГ, в графі 11 розд. ІІ — код адміністративно-територіальної одиниці (с. Харківці).
Міста з районним поділом. Оскільки всі райони такого міста входять до складу однієї ТГ, то за загальним правилом, яким користувалися раніше, якщо земля знаходиться в різних районах міста, декларацію слід було подавати до контролюючого органу, який обслуговує таку ТГ (БЗ 111.05).
Власне кажучи, цей підхід справедливий і після 01.01.2025. Тільки тепер такі міста обслуговує ДПІ того району, в якому територіально знаходиться таке місто. Для Харкова це Харківська ДПІ, для Кременчука — Кременчуцька ДПІ тощо. До неї й
треба подавати одну декларацію з даними щодо всіх земель міста з районним поділом
Міста Київ і Кривий Ріг. Тут правила дещо інші. Оскільки плата за землю сплачується до місцевого бюджету, то враховуючи те, що у цих містах для кожного району відкрито свої окремі рахунки місцевих бюджетів, за землі, що знаходяться на території міст Київ та Кривий Ріг, декларація подається до контролюючого органу, що обслуговує відповідний район зазначеного міста (БЗ 111.05).
Після 01.01.2025 ці правила залишились незмінними, тільки дивитись на них треба під кутом проведеної реорганізації ДПС. Тобто
все одно треба складати окремі декларації по кожному району, але подавати їх слід до тих нових ДПІ, що обслуговують такі райони
Для м. Кривий Ріг, яке наразі обслуговується Криворізькою ДПІ, це означає, що саме вона буде адресатом усіх декларацій за землі в будь-якому районі міста. При цьому об’єднувати в одну декларацію земельні ділянки, розташовані в різних районах, не можна.
Для м. Київ підхід аналогічний, але тут треба враховувати розподіл територій обслуговування між трьома сформованими новими ДПІ (див. цей розподіл тут).
Наприклад, за землі, розташовані в Печерському і Голосіївському районах м. Києва платнику все одно доведеться скласти окремі декларації, хоча й подати їх слід до Центральної ДПІ ГУ ДПС у м. Києві, що обслуговує обидва ці райони. А от якщо платник має земділянки в Печерському і Подільському районах, окремі декларації за них він має подати до різних ДПІ — Центральної і Правобережної.
Як звітувати з податку на нерухомість
Платники податку — юридичні особи подають контролюючому органу декларацію за місцезнаходженням об’єкта / об’єктів оподаткування (п.п. 266.7.5 ПКУ). На жаль, ця законодавча норма, як і у випадку з платою за землю (див. вище), детальних указівок щодо того, куди і скільки слід подавати нерухомих декларацій, теж не містить. А примітки до форми декларації, затвердженої наказом Мінфіну від 10.04.2015 № 408, грішать багатослів’ям. Тож нам не залишається нічого іншого, як самостійно сформулювати відповідне правило:
декларацію має отримати той податковий орган, що обслуговує територію, на якій знаходиться ваша нерухомість
Як цього домогтися?
Якщо об’єкти нерухомості розташовані на території різних ТГ, що обслуговуються одним податковим органом, подають одну декларацію з кількома додатками відповідного типу. Саме в додатку до декларації розраховується податок для нерухомості, розміщеної в одній ТГ. Кількість додатків повинна відповідати кількості ТГ, на території підвідомчих адміністративно-територіальних одиниць яких розташовано об’єкт(и) оподаткування. Тобто нерухома декларація буде одна, а додатків до неї може бути декілька.
Якщо ж платник має у власності об’єкти нерухомості, які розташовані на територіях ТГ, що обслуговуються різними контролюючими органами, тоді подають окремі декларації до кожного податкового органу.
Покажемо на прикладах, куди і скільки декларацій слід подавати в різних ситуаціях.
Приклад 4. Підприємство володіє трьома об’єктами нежитлової нерухомості в с. Ісківці (код UA53060290090030858), с. Корсунівка (код UA53060290100043936) і с. Лучка (код UA53060290110046200), що входять до складу Сенчанської сільської ТГ Миргородського району Полтавської області (код ТГ UA53060290000047345).
Оскільки всі об’єкти знаходяться на території однієї ТГ, складаємо одну декларацію з одним додатком 2, в якому розраховуємо податок за всю нерухомість на території цієї ТГ.
Торік Сенчанську ТГ ще обслуговувала Лохвицька ДПІ ГУ ДПС у Полтавській області (код 1617). Починаючи з 01.01.2025 цю ТГ обслуговує Миргородська ДПІ (код 1620). Тож декларацію з податку на нерухомість на 2025 рік подаємо їй. При цьому:
— в полі 4 шапки декларації ставимо назву ДПІ (Миргородська ДПІ ГУ ДПС у Полтавській області);
— в шапці додатка 2 — код Сенчанської сільської ТГ;
— в графі 3 розд. І додатка 2 — коди адміністративно-територіальних одиниць (сіл Ісківці, Корсунівка і Лучка), на території яких розташовані об’єкти нерухомості.
Приклад 5. Підприємство має у власності об’єкт нежитлової нерухомості в с. Ісківці (код UA53060290090030858) Сенчанської сільської ТГ Миргородського району Полтавської області (код ТГ UA53060290000047345) і ще один такий об’єкт у с. Вишеньки (код UA53060190090095838) Лохвицької міської ТГ Миргородського району Полтавської області (код ТГ UA53060190000015369).
Оскільки нерухомість розташована на території двох різних ТГ, які підконтрольні одній ДПІ, складаємо одну декларацію з двома додатками 2. Раніше її подавали до Лохвицької ДПІ, тепер маємо подати до Миргородської ДПІ. Тобто кількість декларацій і в цій ситуаціїї не змінилася.
У полі 4 шапки декларації ставимо назву ДПІ. У шапці першого додатка 2 ставимо код Сенчанської сільської ТГ, у графі 3 розд. І цього додатка — код адміністративно-територіальної одиниці (с. Ісківці). У шапці другого додатка 2 — код Лохвицької міської ТГ, в графі 3 розд. І цього додатка — код адміністративно-територіальної одиниці (с. Вишеньки).
Приклад 6. Підприємство має у власності об’єкт нежитлової нерухомості в с. Ісківці (код UA53060290090030858) Сенчанської сільської ТГ Миргородського району Полтавської області (код ТГ UA53060290000047345) і ще один — в с. Харківці (код UA53060090200014635) Гадяцької міської ТГ Миргородського району Полтавської області (код ТГ UA53060090000098426).
У 2024 році ці ТГ були підконтрольні різним ДПІ (Лохвицькій і Гадяцькій відповідно), тож торік доводилося подавати по одній декларації зі своїм додатком 2 в кожну з податкових.
Після реорганізації ДПС обидві ТГ підконтрольні одній податковій (Миргородській). Отже, тепер слід скласти одну декларацію з двома додатками 2 і подати її в нову ДПІ. У полі 4 шапки цієї декларації ставимо назву ДПІ. У шапці першого додатка 2 ставимо код Сенчанської сільської ТГ, у графі 3 розд. І цього додатка — код адміністративно-територіальної одиниці (с. Ісківці). У шапці другого додатка 2 ставимо код Гадяцької міської ТГ, у графі 3 розд. І цього додатка — код адміністративно-територіальної одиниці (с. Харківці).
Підсумуємо. Якщо торік у вас була нерухомість у різних ТГ, підконтрольних різним ДПІ, але в межах одного адмінрайону, доводилося подавати по кожній ТГ окрему декларацію. Після того як з 1 січня 2025 року під контроль однієї ДПІ потрапили всі ТГ одного району, то за тих же умов слід подати лише одну декларацію щодо нерухомості, яка знаходиться в різних ТГ одного району. Тобто
після реорганізації ДПС кількість декларацій з податку на нерухомість зменшилася. А от кількість додатків, які слід подавати з такою декларацією, збільшилася
Водночас якщо об’єкти нерухомості знаходяться на території ТГ у місті з районним поділом у різних районах такого міста, то декларацію подають до контролюючого органу, який уповноважений на адміністрування податку на нерухоме майно в місті з районним поділом (див. БЗ 106.07). Тепер це буде податкова того району, в якому територіально знаходиться таке місто.
При цьому порядок подання декларацій за нерухомість у м. Києві та м. Кривий Ріг має свої особливості. З урахуванням того, що в цих містах для кожного району залишились свої окремі рахунки місцевих бюджетів,
за об’єкти нерухомості, що знаходяться на території м. Києва і м. Кривий Ріг, декларація подається до контролюючого органу, який обслуговує відповідний район міста
До того ж у заголовній частині та в графі 3 додатка 1 і додатка 2 до декларації з податку на нерухоме майно слід зазначати коди за КАТОТТГ районів цих міст, що міститься у колонці «Додатковий рівень», відповідно до розташування об’єктів оподаткування (БЗ 106.07 // zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=39949).
Висновки
- Через реорганізацію ДПС з 1 січня більшість платників почали обліковуватися у новій ДПІ. Це вплинуло в тому числі на правила подання звітності з плати за землю і податку на нерухомість.
- Якщо земельні ділянки знаходяться в різних ТГ, тобто код згідно з КАТОТТГ відрізняється на третьому рівні, то в одну ДПІ доведеться подати декілька декларацій, кожна з яких міститиме дані по землях, що знаходяться на території однієї ТГ.
- Якщо об’єкти нерухомості розташовані в різних ТГ, підконтрольних різним ДПІ, але в межах одного адмінрайону, з 1 січня 2025 року слід подавати лише одну декларацію щодо нерухомості, яка знаходиться в різних ТГ одного району.