ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА
У 2025 році застосовується оновлений Перелік «низькоподаткових» юрисдикцій, тобто Перелік з постанови КМУ № 1045, з урахуванням змін з постанови КМУ від 27.12.2024 № 1505
Про внесення змін до Переліку № 1045 (далі — Перелік) постановою КМУ від 27.12.2024 № 1505 ми писали у статті «Оновлений Перелік «низькоподаткових» юрисдикцій» // «Податки & бухоблік», 2025, № 3. Цією постановою скорочено кількість юрисдикцій із 78 до 46. При цьому виключено 41 юрисдикцію та додано 9 нових. Але головне в цих змінах навіть не кількість виключених країн, а їх якість. Зокрема, серед тих, хто «покинув» нас, є такі знайомі імена, як Кіпр, Гонконг, Ірландія, Об’єднані Арабські Емірати. Крім того, виключили Туркменістан, Узбекистан, Киргизстан, Молдову та Чорногорію.
Коротко нагадаємо, для чого взагалі потрібен цей Перелік.
По-перше, він визначає, чи є операція контрольованою для цілей трансфертного ціноутворення. Звісно, це стосується тих, у кого річний дохід перевищує 150 мільйонів гривень, а обсяг операцій із нерезидентом з цього списку — 10 мільйонів. У такому разі потрібно подавати і Звіт про контрольовані операції, і готувати документацію з трансфертного ціноутворення.
Тож виключення декількох десятків юрисдикцій фактично означатиме закінчення історії трансфертного ціноутворення для тих, хто має зв’язки саме з виключеними країнами. Звичайно, це справедливо, якщо немає інших ознак контрольованості операцій. Наприклад, якщо контрагент з виключеної з Переліку країни є пов’язаною особою, то контрольованість операцій нікуди не подінеться. До речі, звертаємо увагу, що з 1 січня 2025 року змінилися критерії для визнання особи пов’язаною. Тобто зараз вже не обов’язково мати частку у статутному капіталі, нерезидент може виявитися пов’язаною особою лише завдяки суттєвій частці операцій з ним у наших загальних постачаннях чи придбаннях. Докладніше дивіться статтю «Нові критерії пов’язаності з нерезидентом» // «Податки & бухоблік», 2025, № 7.
По-друге, ми можемо працювати з нерезидентами з країн із Переліку, але не дотягувати до вартісних критеріїв трансфертного ціноутворення. Тобто дохід може бути меншим за 150 мільйонів гривень на рік або обсяг операцій із нерезидентом із таких країн — меншим за 10 мільйонів гривень. Тоді операція не є контрольованою, але у платників, які використовують податкові різниці, виникає свій головний біль. Для уникнення 30 % податкової різниці треба доводити реальність цін, причому робити це, по суті, з використанням арсеналу трансфертного ціноутворення через підготовку відповідної документації.
Тобто такі масштабні зміни Переліку для деяких платників дійсно дуже важливі.
У професійних колах одразу виникла дискусія: коли саме починати застосовувати зміни у Переліку — з 2025 чи 2026 року? Звучали деякі аргументи на користь того, що зміни мають запрацювати лише з 2026 року. Нашу позицію ви знаєте (зокрема, зі статті «Оновлений Перелік «низькоподаткових» юрисдикцій» // «Податки & бухоблік», 2025, № 3).
Ми стверджували, якщо державу (територію), в якій зареєстрований нерезидент, виключено з Переліку, то в такому випадку:
1) операції з такими нерезидентами, здійснені починаючи з 01.01.2025, не будуть визнаватися контрольованими (за умови відсутності інших підстав контрольованості);
2) не потрібно буде за операціями, здійсненими з таким контрагентом, починаючи з 01.01.2025, застосовувати 30 % податкову різницю при придбанні та реалізації (пп. 140.5.4 та 140.5.5-1 ПКУ).
Така ж логіка працює й у зворотному напрямку, тобто щодо юрисдикцій, які були додані до Переліку. Ми дивимося на дату операції: якщо операція відбувається вже у 2025 році, то настають відповідні наслідки (тобто операція за деяких умов може бути визнана контрольованою або можуть виникати відповідні податкові різниці).
ДПСУ фактично підтримує цю позицію та зазначає, що починаючи саме з 01.01.2025 року платники податків для цілей п.п. «в» п.п. 39.2.1.1 ПКУ мають використовувати оновлений Перелік, затверджений постановою КМУ від 27.12.2017 № 1045, у редакції постанови КМУ від 27.12.2024 № 1505.
Крім згаданих у податковій консультації, що коментується, аргументів, наведемо, на наш погляд, найвагоміший. Зміни до Переліку були внесені на виконання Закону від 18.06.2024 № 3813-IX, який визначив таке: «Забезпечити затвердження до 01.01.2025 переліку для цілей підпункту «в» п.п. 39.2.1.1 ПКУ з метою його використання з 1 січня звітного 2025 року».
Тобто в цьому випадку воля законодавця, яка знайшла відображення безпосередньо в тексті закону, абсолютно очевидна: зробити ці зміни такими, що мають «використовуватися з 1 січня звітного 2025 року». Якщо вважати, що зміни до Переліку повинні запрацювати з 2026 року, а не з 2025, то пряма спеціальна норма, яка стосується саме обговорюваних змін до Переліку, не виконується.
Так чи інакше, ми вже маємо пряме письмове підтвердження від ДПСУ щодо можливості застосування Переліку у 2025 році.