ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА
Внесено зміни до постанови КМУ від 27.12.2017 № 1045, яка визначає перелік держав (територій), що відповідають критеріям, установленим п.п. 39.2.1.2 ПКУ (перелік «низькоподаткових» юрисдикцій).
Скорочено кількість юрисдикцій з 78 до 46. Виключено 41 юрисдикцію та додано 9 нових юрисдикцій.
Постанова набрала чинності з 01.01.2025
Оновлення Переліку № 1045 викликане тим, що Законом № 3813* були внесені зміни в п.п. 32.9.1.2 ПКУ і встановлені нові критерії для визначення переліку так званих низькоподаткових юрисдикцій (нові критерії застосовуються з 01.01.2025).
При цьому Законом № 3813 було доручено Кабміну затвердити до 01.01.2025 перелік таких юрисдикцій (який відповідає вже новим критеріям) з метою його використання з 1 січня 2025 року. Власне постановою від 27.12.2024 № 1505 Кабмін і затвердив такий оновлений Перелік, який застосовується з 01.01.2025.
Варто звернути увагу на те, що змінами, внесеними Законом № 3813, передбачено, що Кабмін щороку повинен надавати пропозиції щодо Переліку держав (територій), які відповідають критеріям «низькоподаткових» юрисдикцій. Тобто, по суті, запроваджується щорічний перегляд цього Переліку.
Які зміни відбулися в Переліку № 1045. Його скорочено з 76 до 48 країн. При цьому:
1) додано 9 нових юрисдикцій: (1) Американське Самоа; (2) Гуам; (3) Корейська Народно-Демократична Республіка; (4) Республіка Союзу М’янма; (5) Республіка Намібія; (6) Нідерландські Антильські Острови; (7) Олдерні; (8) Республіка Тринідад і Тобаго; (9) Республіка Фіджі;
2) виключено 41 юрисдикцію. Зокрема, з Переліку виключено: Республіку Кіпр, Об’єднані Арабські Емірати, Республіку Молдова, Республіку Узбекистан, Туркменистан, Ірландію.
Мета застосування Переліку № 1045. Перелік № 1045 використовується:
1) з метою застосування «трансфертної» ст. 39 ПКУ — при визнанні операції контрольованою. Зокрема, операція визнається контрольованою, якщо одночасно виконуються дві умови:
— річний бухдохід платника від будь-якої діяльності перевищує 150 млн грн (за вирахуванням непрямих податків) і
— обсяг госпоперацій з нерезидентом, включеним у Перелік № 1045, перевищив 10 млн грн.
Визнання операцій контрольованими призводить до необхідності:
— подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції;
— платникам податків, які є учасниками відповідної міжнародної групи компаній та у звітному році здійснювали контрольовані операції, подавати повідомлення про участь у міжнародній групі компаній;
— складати та зберігати документацію з трансфертного ціноутворення за кожний звітний період та надавати її на запит податківців;
— застосовувати за підсумком року податкові різниці з п. 140.5.1 і п. 140.5.2 ПКУ, якщо не дотримано принцип «витягнутої руки». Відображають такі коригування в додатку ТЦ до декларації;
2) для застосування 30 % податкової різниці (якщо операція не є контрольованою). Якщо операція з нерезидентом з Переліку № 1045 не є контрольованою, то у високодохідників та малодохідників-добровольців (які не відмовилися від різниць) виникає необхідність застосування податкових різниць з пп. 140.5.4 та 140.5.51 ПКУ. Такі різниці виникають:
— як при придбаннях товарів (у тому числі необоротних активів), робіт, послуг у таких нерезидентів — тоді на 30 %, по суті, урізуються витрати;
— так і при продажах їм товарів (у тому числі необоротних активів), робіт, послуг — тоді на 30 % збільшуються доходи.
Подробиці знайдете, зокрема, в статті «30 % різниця за операціями з «особливими» нерезидентами: як захиститися?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 58;
3) для застосування норм щодо контрольованих іноземних компаній (ст. 392 ПКУ). Зокрема, доходи і витрати КІК за операціями з нерезидентами, які включені до Переліку № 1045, визначаються з дотриманням принципу «витягнутої руки». У звіті про КІК відображається перелік операцій із такими нерезидентами (включеними до Переліку № 1045).
Що потрібно врахувати? Для визнання операції контрольованою або застосування 30 % податкових різниць, якщо операція не є контрольованою, важливим є те, чи був нерезидент включеним до Переліку № 1045 саме на момент здійснення операції.
Якщо державу (територію), в якій зареєстрований нерезидент, виключено з 01.01.2025 з Переліку № 1045 то:
1) не потрібно буде за операціями, здійсненими з таким контрагентом починаючи з 01.01.2025, застосовувати 30 % коригуючі різниці при придбанні та реалізації з пп. 140.5.4 та 140.5.51 ПКУ;
2) операції з такими нерезидентами, здійснені починаючи з 01.01.2025, не будуть визнаватися контрольованими (за умови відсутності інших підстав визнання таких операцій контрольованими).
А ось за операціями, здійсненими до 01.01.2025 (коли контрагент був включений до Переліку № 1045), застосовуються правила, як для співпраці з нерезидентами з «низькоподаткових» юрисдикцій.
І навпаки. Якщо нерезидент, з яким здійснює операцію платник, зареєстрований у державі (на території), яку додано з 01.01.2025 у Перелік № 1045, то:
1) операції, здійснені починаючи з 01.01.2025 з таким контрагентом, можуть визнаватися контрольованими (якщо операція відповідатиме критеріям за обсягом). Це спричинить усі пов’язані з цим наслідки (подання звіту про контрольовані операції, складання трансфертної документації, застосування податкових різниць при недотриманні принципу «витягнутої руки»);
2) за операціями, здійсненими починаючи з 01.01.2025, які не є контрольованими, потрібно буде застосовувати 30 % збільшуючі коригуючі різниці з пп. 140.5.4 та 140.5.51 ПКУ, як при продажу товарів (у т. ч. необоротних активів), робіт / послуг таким нерезидентам, так і при їх придбанні у таких нерезидентів.
