Окремий об’єкт чи поліпшення: як класифікувати придбання основних засобів? Загальний порядок обліку основних засобів ми висвітлювали не один раз. Але на практиці виникають ситуації (стандартні й нестандартні), які викликають додаткові запитання. Ось сьогодні ми й розглянемо їх. А почнемо з найбільш поширеного, над яким замислювався, мабуть, кожен бухгалтер — якщо придбаний об’єкт чи пристрій буде монтуватися в будівлю (тобто його використання без будівлі неможливе), то в яких випадках це буде окремий об’єкт ОЗ, в яких ремонт, а в яких поліпшення?
Вклад до статутного капіталу ТОВ: ліпше коштами чи майном? Підприємство планує придбати дороговартісний обʼєкт і оприбуткувати його на баланс як основні засоби. В цілях оподаткування як краще вчинити: внести кошти в статутний капітал (СК), а потім придбавати такий об’єкт від імені ТОВ, чи придбати його спочатку на фізособу — учасника і після цього внести в СК? Чи впливає порядок придбання на процес оприбуткування об’єкта на баланс та нарахування амортизації?
Придбання ОЗ за загальною сумою: визначаємо справедливу вартість об’єктів Підприємство придбало основні засоби (ОЗ) — нерухоме майно та устаткування. Але в договорі вказана єдина загальна сума без деталізації вартості кожного об’єкта. Чи може комісія, створена на підприємстві, самостійно визначити справедливу вартість кожного об’єкта ОЗ і на підставі чого? Що прописати у наказі та хто має входити до складу комісії? Розберемося з усіма нюансами.
Амортизація однотипних ОЗ: одним методом чи різними? Підприємство на загальній системі оподаткування придбало основні засоби (ОЗ), що були у використанні. Обліковою політикою передбачено амортизувати такі ОЗ прямолінійним методом. Чи можна внести зміни до облікової політики, якими прописати, що ОЗ, придбані згідно з такою-то накладною, амортизуються іншим методом, а решта основних засобів — прямолінійним методом?
Добровільна відмова від прискореної амортизації ОЗ: а так можна? Підприємство нараховує в податковому обліку прискорену амортизацію окремих основних засобів (ОЗ). Чи можна до спливу прискорених строків відмовитися від них і перейти на нарахування амортизації цих об’єктів у звичайному режимі?
Основний засіб замортизований, але продовжує використовуватися На підприємстві є об’єкт основних засобів, який повністю замортизований. Але підприємство продовжує його використовувати. Як правильно вести облік у цьому випадку? Чи потрібен висновок експерта та дооцінка?
Прискорена амортизація: як довести, що об’єкт є новим? Підприємство застосовує прискорену амортизацію основних засобів відповідно до п. 43-1 підрозд. 4 розд. XX ПКУ. Якими документами можна підтвердити, що придбані основні засоби є новими? Постачальник дав тільки видаткову накладну.
Невиробничі основні засоби переводяться до виробничих або продаються: ПДВ та податок на прибуток Підприємство має невиробничий основний засіб, придбаний з ПДВ. При його придбанні були нараховані податкові зобов’язання за п. 198.5 ПКУ, які збільшили первісну вартість об’єкта. Якщо цей основний засіб буде переведено до складу виробничих або продано, чи можна буде відкоригувати раніше нарахований компенсуючий ПДВ? Якщо так, то чи потрібно знімати ПДВ з балансової вартості? Які наслідки будуть з податку на прибуток, враховуючи, що підприємство є високодохідником і не нараховувало податкову амортизацію на невиробничі основні засоби?
Амортизація ОЗ перед продажем: коли враховуємо, а коли ні? При продажу основних засобів (ОЗ) одне з ключових питань, що часто викликає сумніви у бухгалтерів, — це врахування амортизації за останній місяць використання об’єкта. Тож давайте предметно з’ясуємо, коли припиняють амортизувати ОЗ в бухгалтерському обліку та як амортизація останнього місяця впливає на податок на прибуток, ПДВ-мінбазу і єдиний податок (ЄП).
Переведення основних засобів до утримуваних для продажу: яку вартість вважати ПДВ-мінбазою? Підприємство має намір продати основні засоби (ОЗ), переводить їх до складу утримуваних для продажу і згодом реалізує нижче балансової вартості. Між переведенням і продажем проходить певний час. Трапляється, що ці дві події відбуваються у різних місяцях і перетинають дату балансу. Яку балансову вартість приймати тоді за мінбазу для нарахування податкових зобов’язань (ПЗ) з ПДВ? Розберемо цю ситуацію докладно.
Основні засоби повністю замортизовані: в який момент списувати? На балансі підприємства обліковуються замортизовані в нуль і не придатні до використання об’єкти основних засобів (ОЗ), як-от автомобіль, що вже давно «не на ходу», чи зламані меблі. У такому стані ОЗ перебувають майже рік. Ремонтувати такі об’єкти немає сенсу. Коли та як їх слід було списати? Чи можна ліквідувати ці об’єкти зараз? Чи може потрібно якось виправляти минулі періоди, коли ОЗ перестали використовуватися? Розкладемо все по полицях, щоб ви могли діяти впевнено.
Списання декількох основних засобів одним актом: чи можливо? Підприємство планує списати відразу досить велику кількість основних засобів (ОЗ). Чи можна скласти один акт (самостійно розроблений) на списання всіх об’єктів ОЗ, що підлягають ліквідації, різних за вартістю та призначенням? Розбираємося.
Продаж старезних основних засобів: як зібрати розблокувальні документи Підприємство планує реалізувати основний засіб. Але цей основний засіб придбаний давно, тому документи на його придбання не збереглися. Якщо податкову накладну на продаж заблокують, то які документи подавати для розблокування?