Теми статей
Обрати теми

Роздрібна торгівля тютюновими виробами: нові вимоги до ціни

Павленко Олексій, податковий експерт
За матеріалами категорії 114.04 Бази знань

zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=43010

ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА

Роздрібний продаж тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах (РЕС), здійснюється за цінами, не вищими за: максимальні роздрібні ціни (МРЦ) плюс роздрібний акциз (5 %).

При цьому для тютюнових виробів такі роздрібні ціни не можуть бути меншими за встановлене на дату виробництва:

— сигарет — мінімальне акцизне податкове зобов’язання із сплати акцизного податку (МАП) з урахуванням застосування коефіцієнта 1,1 (у період з 01.04.2025 по 31.12.2025 року) та помножене на коефіцієнт 1,45;

— сигарил — МАП, помножене на коефіцієнт 1,45;

— інших тютюнових виробів — специфічної ставки акцизного податку, помноженої на коефіцієнт 1,45

У консультації, що коментуємо, фіскали відповідають на запитання: яким чином госпсуб’єкти роздрібної торгівлі визначають ціну продажу тютюнових виробів та РЕС?

Передісторія. Щоб зрозуміти, із чим пов’язане це питання, доведеться нагадати зміни, які нещодавно відбулися в сфері оподаткування тютюнових виробів та РЕС.

З 25 березня цього року набрав чинності Закон України від 04.12.2024 № 4115-ІХ. Наш коментар до змін, які приніс цей Закон: «Новий акциз на тютюнові й РЕС та інші зміни» // «Податки & бухоблік», 2025, № 26.

Отже, окрім установлення нових ставок акцизу для тютюнових виробів та РЕС, а також введення МАП, було також введено, умовно кажучи: нижнє обмеження для роздрібних цін продажу тютюнових виробів (воно ж одночасно є нижнім порогом при встановленні МРЦ).

Для сигарет та інших тютюнових виробів держава встановила розмір роздрібної ціни, нижче якої їх продавати не можна.

Як це працює (п.п. 14.1.106 ПКУ):

— для сигарет та сигарил: роздрібна ціна (без 5 %-го акцизу) має бути не нижча, ніж мінімальне акцизне податкове зобов’язання (МАП) × 1,45;

— для інших тютюнових виробів (наприклад, ТВЕН, тютюн для кальяну тощо): роздрібна ціна (без 5 %-го акцизу) має бути не нижча, ніж специфічна ставка акцизу × 1,45.

Додамо, що з 1 квітня до 31 грудня 2025 року сума акцизного податку з сигарет не повинна бути меншою за встановлене МАП, помножене на коефіцієнт 1,1, що відповідно збільшить і нижні роздрібні ціни! Детальніше про це читайте в згаданій статті «Новий акциз на тютюнові й РЕС та інші зміни» // «Податки & бухоблік», 2025, № 26 (ср. ).

Як ми вже зазначили, МРЦ, яку встановлює виробник або імпортер тютюнових виробів, тепер не може бути нижчою за роздрібну мінімальну ціну, розраховану згідно з п.п. 14.1.106 ПКУ. Тож, на перший погляд, ця норма мала б стосуватись тільки виробників і імпортерів, які торгують і вроздріб (див. останнє речення п.п. 14.1.106 ПКУ). Але через нечітке формулювання (і фразу «роздрібна ціна продажу») під відповідальність потрапляють і звичайні роздрібні продавці (магазини тощо), які продають тютюнові вироби вроздріб. Тобто й ті, хто не встановлює МРЦ, а просто продає товар кінцевим покупцям.

З 25 березня також було додано у п.п. 191.1.19 та п. 221.4 ПКУ обов’язок ДПС здійснювати за цим контроль.

І от фіскали цією консультацією в БЗ 114.04 серйозно підливають масла у вогонь, фактично підставляючи під відповідальність роздрібних торговців також і за ті ціни, про які (на відміну від МРЦ, що зазначаються на упаковці виробу) їх до відома не ставлять!..

Відповідь фіскалів. Податківці зазначають:

1) ціни продажу «тютюнових» (при торгівлі вроздріб будь-якими суб’єктами!) не повинні бути меншими від нижнього порога, встановленого за правилами ПКУ;

2) для РЕС «нижній» розмір роздрібної ціни продажу законодавством не встановлений.

Отже, тепер детально проаналізуємо відповідь консультації. Звісно, податківці спочатку повністю цитують норми п.п. 14.1.106 ПКУ, а от далі зазначають.

При визначенні виробниками або імпортерами МРЦ на тютюнові вироби в декларації про МРЦ, а також суб’єктами роздрібної торгівлі (!) роздрібної ціни продажу (при торгівлі вроздріб) — вони не повинні бути меншими за встановлене на дату виробництва:

сигарет за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2402 20 90 10 (сигарети без фільтру) та 2402 20 90 20 (сигарети з фільтром) — МАП, з урахуванням застосування коефіцієнта 1,1 (у період з 1 квітня 2025 року по 31 грудня 2025 року)* та помножене на коефіцієнт 1,45;

сигарил за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2402 10 00 90 — МАП на такі сигарили, помножене на коефіцієнт 1,45;

інших тютюнових виробів — специфічної ставки акцизного податку, помноженої на коефіцієнт 1,45.

* Детальніше про те, що з 1 квітня до 31 грудня 2025 року сума акцизного податку з сигарет не повинна бути меншою за встановлене МАП, помножене на коефіцієнт 1,1, читайте в згаданій статті «Новий акциз на тютюнові й РЕС та інші зміни» // «Податки & бухоблік», 2025, № 26.

При цьому для перерахунку МАП у гривні застосовується офіційний курс грн до євро станом на 0 годин першого дня календарного півріччя, що передує півріччю, в якому вироблено відповідні тютюнові вироби (п. 391.1 ПКУ).

Далі фіскали нагадали з п. 220.11 ПКУ, що встановлені виробником або імпортером МРЦ повинні наноситися на споживчу упаковку підакцизних товарів разом з датою їх виробництва!

І додали, що відповідно до п. 221.3 ПКУ за наявності у місці торгівлі тютюнових виробів одного найменування, на пачках, коробках яких зазначені різні МРЦ, їх продаж здійснюється за цінами, не вищими ніж ті, що зазначені на пачках, коробках, збільшеними на суму роздрібного акцизу (5 %).**

** При цьому «нижні» роздрібні ціни таких виробів теж можуть різнитися…

У підсумку контролерами робиться висновок, що

госпсуб’єкти роздрібної торгівлі продаж тютюнових виробів та РЕС мають здійснювати за цінами, не вищими за встановлені виробником або імпортером МРЦ, збільшеними на суму роздрібного акцизу. Але при цьому такі роздрібні ціни на тютюнові вироби (крім РЕС) не можуть бути меншими за розмір роздрібної ціни, розрахований згідно з п.п. 14.1.106 ПКУ

У фіналі — про штраф! Наприкінці фіскали так «м’якенько» нагадали, що з 01.07.2025 запрацює п. 47 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817, яким передбачено відповідальність за роздрібну торгівлю тютюновими виробами за цінами, нижчими, ніж рівень роздрібної ціни продажу тютюнових виробів, визначений відповідно до п.п. 14.1.106 ПКУ: 100 % вартості реалізованих таких підакцизних товарів, але не менше 2 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного року.

Додамо, що в п. 26 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817 є діючий (!) такого ж розміру штраф — за продаж тютюнових виробів та РЕС за цінами, вищими за 1,05 МРЦ.

Наші міркування. Тож ми підсумуємо: роздрібних продавців тютюнових виробів законодавці з фіскалами тепер «зажали в лещата». Хоча, як і раніше, максимальна ціна продажу тютюнових виробів (та РЕС) з урахуванням роздрібного акцизу має складати 1,05 МРЦ, зазначеної на упаковці. Але от «нижня» роздрібна ціна продажу тютюнових виробів (але не РЕС!) вже з 25.03.2025 має бути не меншою за визначену згідно з п.п. 14.1.106 ПКУ (див. вище).

Можна це наочно показати такою пропорцією:

«Нижня» роздрібна ціна (за п.п. 14.1.106 ПКУ) ≤ Фактична ціна продажу ≤ 1,05 МРЦ

А тепер зазначимо низку пов’язаних із цими ціновими «лещатами» важливих моментів для тих, хто торгує тютюновими виробами вроздріб.

1. Ми вважаємо, що

вимоги продажу тютюнових виробів з дотриманням «нижніх» роздрібних цін, обрахованих за алгоритмом п.п. 14.1.106 ПКУ, поширюються на продаж тільки тих тютюнових виробів, які виготовлені починаючи з 25.03.2025

Підстави для такого висновку вбачаємо в тому, що в алгоритмі розрахунку застосовується МАП, прив’язане до євро. І що такий («євровий») механізм обчислення акцизу та МАП, а головне — що вимоги до виробників та імпортерів тютюнових виробів про те, що МРЦ вони мають установлювати у розмірі, не меншому за роздрібні ціни, обраховані за алгоритмом п.п. 14.1.106 ПКУ, стали застосовуватись лише з 25.03.2025!

Це випливає також і з духу змін, внесених Законом від 04.12.2024 № 4115-ІХ. Недарма ж і згаданий штраф із п. 47 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817 відтермінований до 1 липня. Тобто, схоже, законодавці первісно вважали, що за перше півріччя 2025-го вже багато залишків тих «старих» тютюнових виробів (за якими ще не було МАП, а МРЦ встановлювали без цього «нижнього» обмеження) буде реалізовано і в продажу залишаться вже переважно «нові» вироби.

Водночас цей Закон пролежав майже квартал на підпису у Президента і набрав чинності не з січня, а майже з квітня-2025. Отже, це питання має вагоме значення…

2. Якщо дата вироблення тютюнових виробів на пачках, коробках тощо буде — починаючи з 25.03.2025 чи пізніша, то роздрібники мають дотримуватись, окрім «верхнього» (1,05 МРЦ), також і «нижнього» обмеження роздрібної ціни.

Але якщо розмір МРЦ зазначається на пачці, коробці тощо, то розмір «нижніх» цін (за п.п. 14.1.106 ПКУ) доведеться обраховувати самостійно.☹

Хіба що десь на сайті ДПС довідково наводитимуть такі розміри, обраховані в грн, для різних видів тютюнових виробів і періодів їх виготовлення… Щоправда, скоріш за все, такими цифрами фіскали точно забезпечать перевіряючих, а от щодо інших вони мабуть скажуть: «справа рук потопаючих…».

3. Нагадаємо, що починаючи з 25.03.2025 згідно з п.п. 14.1.106 ПКУ виробники або імпортери розмір МРЦ для тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, не можуть установити меншим, ніж розмір роздрібної ціни продажу, обчислений відповідно до цього підпункту. Тобто роздрібні торговці мають вважати, що

розмір МРЦ на виготовлені / ввезені починаючи з 25.03.2025 тютюнові вироби апріорі більший за «нижній» розмір роздрібної ціни

Тож у (гіпотетичних) випадках, коли розмір МРЦ раптом виявиться меншим за «нижню» роздрібну ціну, при продажу таких виробів роздрібник опиниться в ситуації, коли він порушить закон у будь-якому випадку!.. Але якщо в цій «патовій» ситуації роздрібник реалізує такі вироби за ціною у вузькій межі від МРЦ до 1,05 МРЦ, то вважаємо, що за порушення «нижнього» порога роздрібної ціни його не мають права штрафувати. Бо тут має нести відповідальність лише той (виробник / імпортер), хто встановив таку низьку МРЦ…

Що робити звичайним роздрібним торговцям? Отже, першим зауваженням для роздрібних торговців буде:

якщо дата виготовлення тютюнових виробів, які ви реалізуєте, — до 25.03.2025, то розмір роздрібної ціни на них має бути обмежений лише «зверху» — 1,05 МРЦ.

І ціна продажу таких виробів може бути якою завгодно низькою

Якщо дата вироблення тютюнових виробів буде — 25.03.2025 чи пізніша, то тут є різні варіанти підходу до ціноутворення.

«Безпечний» варіант. Він найпростіший: реалізовувати усі тютюнові за стабільними цінами в межі: МРЦ — 1,05 МРЦ. Оскільки (див. вище) МРЦ мають апріорі бути вищими за «нижні» роздрібні ціни, то порушень цін ні з одного, ні з іншого боку не буде! Але такі ціни можуть вийти надто високими і відштовхнути покупців. Тож цей варіант — так собі

Варіант «тече, як тече». Не прораховувати «ніжні» роздрібні ціни, але при цьому сильно дешево тютюнові вироби не реалізовувати. Тобто — свідомо підставлятися після 1 липня під згаданий штраф, — але при цьому хай іще самі фіскали обчислюють розміри «нижніх» роздрібних цін на різні види тютюнових та відшукують у вас їх порушення…

«Трудомісткий» варіант. Контролювати «ніжні» роздрібні ціни за усім асортиментом тютюнових виробів (чи хоча б за головною номенклатурою). Тобто самим обчислювати такі розміри цін (чи десь витягувати інформацію щодо них) і від цього «танцювати» при встановленні фактичних роздрібних цін на різний тютюновий асортимент. Але це буде не надто приємною процедурою. Пропонуємо далі у цьому пересвідчитись…

Алгоритм на прикладі сигарет. Отже, «нижня» роздрібна ціна (умовно позначимо їх далі — НРЦ) на сигарети має бути не менша за: МАП, з урахуванням застосування коефіцієнта 1,1 (у період з 1 квітня 2025 року по 31 грудня 2025 року) та помножене на коефіцієнт 1,45.

Може це й дрібниця, але зауважимо:

коефіцієнт 1,1 не має застосовуватись при розрахунку НРЦ для сигарет, вироблених з 25 по 31 березня 2025 року

Розмір МАП на сигарети протягом 2025 року має становити 78 євро за 1000 шт. (п.п. 1 п. 17 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ).

Відповідно НРЦ за 1000 шт. сигарет має становити:

78 євро х 1,1 х 1,45 = 124,41 євро (!).

Зазвичай у пачці має бути 20 сигарет, тож НРЦ за пачку має становити:

124,41 : 50 = 2,4882 євро.

Якщо сигарети вироблені у першому півріччі (тобто у періоді з 25.03.2025 по 30.06.2025), то для обрахунку вартості пачки в грн застосовуємо курс НБУ на 01.07.2024, тобто 43,2658 грн за євро (див. БЗ 114.05).

Отже,

НРЦ на пачку (20 шт.) будь-яких сигарет, вироблених у періоді з 01.04.2025 по 30.06.2025 першого півріччя 2025 року, має становити: 2,4882 х 43,2658 = 107,65 грн

Звісно, на вироблені в другому півріччі 2025 року сигарети гривнева ціна вже буде іншою, бо курс євро братиметься на 01.01.2025. А в наступному році зміниться розмір МАП, і НРЦ виросте також і в євро.

Тож щоб не заплутатись, таким «ретельним» роздрібним торговцям доведеться самим малювати і доповнювати табличку щодо НРЦ на різні тютюнові вироби залежно від півріччя й року їх виготовлення.

До речі, розрахунок НРЦ на сигарети чи не найпростіший. А спробуйте потренуватись на сигарилах чи на «інших» нікотиновмісних продуктах, особливо коли є купа різних вагових та/або штучних варіантів пакування тютюнових виробів, якими ви торгуєте…

Отже, як ви вже зрозуміли: нудьгувати не доведеться...

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі