Чергування: нормативна база та документальне оформлення

Редакція ОП
Оплата праці Липень, 2008/№ 1
В обраному У обране
Друк
Стаття

Чергування: нормативна база ТА документальне оформлення

 

Станіслав СОЛОМОНОВ, консультант з організації праці та заробітної плати

 

За радянських часів широко використовувався такий вид робочого часу, як чергування. І в сучасних умовах господарювання необхідність у чергуваннях також не зникла.

В яких випадках можуть запроваджуватися чергування на підприємствах, яка їх періодичність, які роботи можуть виконувати чергові та як документально оформити залучення працівників до чергувань, ви дізнаєтеся з цього матеріалу.

 

З норм трудового права випливає, що робочий час — це встановлений законом час, який працівники відповідно до правил внутрішнього трудового розпорядку зобов’язані використовувати виключно для виробничої роботи і виконання службових обов’язків на підприємстві, в установі чи організації.

До робочого часу належить і чергування. Однак у

Кодексі законів про працю України поняття чергування не визначено.

Сторони

Генеральної угоди між Кабінетом Міністрів України та Конфедерацією роботодавців України і профспілковими об’єднаннями України на 1999 — 2000 роки від 06.09.99 р. брали на себе обов’язок підготувати і затвердити положення про порядок чергування працівників та внести пов’язані з цим пропозиції про зміну і доповнення законодавства про працю, але це не було виконано.

Чергування — це перебування працівника на підприємстві за розпорядженням власника чи уповноваженого ним органу до початку і після закінчення робочого дня, у вихідний та святковий день для оперативного вирішення невідкладних питань, що не входять до кола обов’язків працівника за трудовим договором.

Так визначається чергування пунктом 6 коментаря до статті 65 Науково-практичного коментаря до Кодексу законів про працю України. — Х.: Одіссей, 2005. Таке визначення чергування сформульовано з урахуванням положень постанови Секретаріату ВЦРПС «Про чергування на підприємствах та в установах» від 02.04.54 р. Ця постанова застосовується в Україні як така, що не суперечить Конституції та законам України, і включена мовою оригіналу до глави IV «Робочий час» Кодексу законів про працю України з постатейними матеріалами — К.: Юрінком Інтер, 2000.

У

постанові Секретаріату ВЦРПС від 02.04.54 р. передбачено:

1. Чергування робітників та службовців на підприємствах і в установах після закінчення робочого дня, у вихідні та святкові дні можуть запроваджуватися у виняткових випадках і лише за погодженням з фабричним, заводським, місцевим комітетом. Не допускається залучення працівників до чергувань частіше одного разу на місяць.

2. У разі залучення до чергування після закінчення робочого дня з’явлення на роботу для працівника як з нормованим, так і з ненормованим робочим днем переноситься в день чергування на пізніший час. Тривалість чергування чи роботи разом з чергуванням не може перевищувати нормальної тривалості робочого дня. Чергування у вихідні та святкові дні компенсуються наданням протягом найближчих 10 днів відгулів тієї ж тривалості, що й чергування.

Від чергування необхідно відрізняти залучення працівників до роботи в надурочний час і до роботи у вихідні та святкові дні — у цих випадках працівники залучаються до роботи, зумовленої трудовим договором, у виняткових випадках, передбачених законодавством.

Від чергування слід також відрізняти оформлене наказом по підприємству залучення працівників з ненормованим робочим днем до позаурочних та надурочних робіт, тобто до робіт, які необхідно виконувати після закінчення робочого дня.

Позаурочні роботи для працівника з ненормованим робочим днем — це роботи, що входять до кола обов’язків працівника та виконуються після закінчення робочого дня у зв’язку з їх терміновістю. Наприклад, розробка головним економістом розділів колективного договору до певного строку за необхідності виконання і поточної оперативної роботи в урочний час.

Надурочні роботи для працівника з ненормованим робочим днем — це роботи, що не входять до кола обов’язків працівника та виконуються після закінчення робочого дня у виняткових випадках. Наприклад, для головного механіка — виконання слюсарних робіт при усуненні наслідків виробничої аварії.

Загальні відмінності чергувань від надурочних (позаурочних) робіт і робіт у вихідні та святкові дні

такі:

— чергування — це завжди робота, не зумовлена трудовим договором;

— законодавством не визначено виняткові випадки залучення до чергувань;

— чергування компенсуються тільки відгулом.

Роботи, які в сучасних умовах господарювання виконуються черговими

, можна поділити на два види:

1. Прийняття невідкладних управлінських рішень у частині виробничої діяльності безперервно працюючих підприємств, підвідомчих головному підприємству чи управлінському центру, у період, коли ці багатофункціональні структури не працюють (у вихідні, святкові дні).

2. Координація внутрішньогосподарських та міжгосподарських виробничих відносин у період одноразових значних за обсягом робіт на підприємстві (масове прийняття сільськогосподарської сировини, багаторазове збільшення обсягу постачальницьких та збутових операцій тощо).

При залученні працівників до чергувань

доцільно застосовувати положення постанови Секретаріату ВЦРПС від 02.04.54 р. з урахуванням визначень, сформульованих з використанням коментарів до законодавства про працю:

— до чергування може бути залучено працівників тільки за їх згодою;

— грошова компенсація за чергування не виплачується; за день чергування здійснюється оплата в одинарному розмірі як за звичайний робочий час;

— не залучаються до чергувань особи, яких заборонено залучати до надурочних робіт відповідно до

ст. 63 КЗпП України;

— на чергових не покладаються обов’язки сторожів, обов’язки з перевірки перепусток на вході та виході з підприємства чи установи, приймання пошти, прибирання приміщень, оформлення документації;

— при звільненні працівника, який не отримав відгул за чергування, йому слід надати відгул за чергування до звільнення;

— не залучаються до чергування працівники, які перебувають на відрядній оплаті праці, оскільки єдиною формою компенсації за чергування є надання відгулу (причому за час відгулу заробітна плата не зберігається), і відрядники втрачають у заробітку;

— не застосовуються правила про чергування у випадках виконання працівниками своїх звичайних обов’язків (хоча виконання таких обов’язків може називатися чергуванням). Наприклад, залучений до роботи у святковий час нічний черговий медичний персонал, черговий електромонтер матимуть право на грошову оплату в подвійному розмірі, оскільки залучаються для виконання своїх звичайних обов’язків, а не спеціальних обов’язків «чергових»);

— не застосовуються правила про чергування для працівників окремих галузей, де встановлено спеціальні правила компенсації за чергування (наприклад, на суднах морського флоту, на митницях, у цивільній авіації);

— для дотримання правила, що не можна залучати працівників до чергувань частіше одного разу на місяць, при підрахунку кількості чергувань необхідно брати до уваги всі три види чергування — у вихідні дні, у святкові дні, після закінчення робочого дня;

— залучення до чергувань та надання відгулу за чергування оформляються наказом.

У додатках 1 — 5 на умовному прикладі розглядається

примірна схема пакета документів про залучення працівників до чергувань:

— заявка керівника підприємства профспілковому комітету про погодження залучення до чергувань працівників підприємства (додаток 1);

— виписка з протоколу засідання профспілкового комітету з погодженням залучення до чергувань (додаток 2);

— наказ по підприємству про залучення до чергувань працівників підприємства (додаток 3);

— доповідні записки про чергування (додатки 4, 5).

Інформаційні та розпорядчі документи розроблено з урахуванням викладених вище правил про залучення до чергувань та згідно з нормами сучасного діловодства. У прикладі запропоновано змодельовані варіанти залучення до двох видів чергувань: у святкові дні та після закінчення робочого дня.

Наказ по підприємству про залучення до чергувань ґрунтується на згоді працівників. У схемі наказу визначено погоджені з працівниками дати відгулів як компенсації за чергування, тому окремі накази про надання відгулів не потрібні.

Запропонована схема пакета документів про залучення працівників до чергувань методично і практично допоможе працівникам кадрових служб підприємств при розробленні таких документів.

 

 

Додаток 1

 

Додаток 2

 

Додаток 3

*

Не наводиться.

 

Додаток 4

 

Додаток 5

* Не наводиться.

 

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд