Теми статей
Обрати теми

Керівники гуртків — викладачі вишів: як визначити оплату за роботу із гуртківцями

Клименко Антоніна, начальник Управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки працівників освіти і науки України
У позашкільному навчальному закладі (Мала академія наук) посади керівників гуртків обіймають викладачі з вищих навчальних закладів, які мають вчені звання та наукові ступені. Просимо роз’яснити такі питання:
1. За яким тарифним розрядом слід оплачувати години гурткової роботи таким керівникам гуртків, якщо вони не мають підтвердного документа (атестаційного листа) про присвоєння тарифного розряду саме для керівника гуртка?
2. Чи має право заклад встановлювати надбавки за вчені звання професора та доцента, а також за наукові ступені кандидата наук і доктора наук при наявності всіх підтвердних документів та відповідності профілю?

1. Встановлюємо тарифний розряд

Ставки заробітної плати керівникам гуртків, секцій, студій та інших форм гурткової роботи, які мають освітньо-кваліфікаційний рівень магістра, спеціаліста, бакалавра або молодшого спеціаліста (до введення в дію Закону України «Про освіту» від 23.05.91 р. № 1060-XII — вищу або середню освіту), встановлюються на рівні 8, 9 чи 10-го тарифних розрядів ( додаток 8 до наказу МОН «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557, далі — наказ № 557).

Зверніть увагу! При оплаті праці керівників гуртків не передбачається міжпосадова диференціація розмірів ставок заробітної плати залежно від кваліфікаційної категорії, як це передбачено, зокрема, за посадами вчителя, вихователя, викладача, музичного керівника тощо.

Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом МОН від 06.10.2010 р. № 930 (далі — Типове положення), також не передбачається присвоєння керівникам гуртків кваліфікаційних категорій. Так, п. 4.11 цього Типового положення передбачено: керівникам гуртків, секцій, студій, інших форм гурткової роботи незалежно від рівня здобутої ними освіти за результатами атестації встановлюються тарифні розряди.

МОН у рубриці «Атестація: запитання і відповіді», розміщеній на офіційному сайті Міністерства (www.mon.gov.ua), на запитання за № 5 та 6 стосовно збереження кваліфікаційних категорій при переході педагогічного працівника з однієї посади на іншу роз’яснює: кваліфікаційна категорія не зберігається за педагогічним працівником, який переходить працювати на посаду, на якій не передбачено присвоєння кваліфікаційних категорій.

Важливо! При встановленні тарифного розряду враховуються освітній рівень працівника, професійна компетентність, педагогічний досвід, результативність та якість роботи, інші дані, які характеризують його професійну діяльність.

Як правило, педагогічному працівнику, який на попередній посаді за результатами атестації мав кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії», при переході на посаду, на якій не передбачено присвоєння кваліфікаційних категорій, встановлюється найвищий тарифний розряд, передбачений на цій посаді. Наприклад, вчителю, який мав кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії», при переході на посаду керівника гуртка керівник навчального закладу до наступної атестації має встановити найвищий тарифний розряд, передбачений на цій посаді, тобто 10-й. У роз’ясненні зазначається, що встановлення педагогічному працівнику, який має кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії» найнижчої кваліфікаційної категорії (тарифного розряду) на іншій посаді суперечить загальновизнаним нормам трудового законодавства.

Тепер щодо обчислення розміру заробітної плати. Пунктом 90 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102 (далі — Інструкція № 102), передбачено: керівникам гуртків (секцій, студій та інших форм гурткової роботи) в школах, вищих навчальних закладах I — II рівнів акредитації та професійно-технічних навчальних закладах, позашкільних та інших закладах освіти, для яких ці заклади є місцем основної роботи, заробітна плата визначається в порядку, передбаченому п. 68 цієї Інструкції (тобто за тарифікацією).

Зазначеним працівникам, для яких робота в освітніх закладах не є основною, заробітна плата визначається виходячи з фактичної кількості годин занять з гуртківцями та годинної ставки, визначеної шляхом ділення місячної ставки заробітної плати на середньомісячну норму годин на ставку. У 2015 році така середньомісячна норма годин становить 75,0 год, оскільки річна норма робочого часу при 18-годинному робочому тижні становить 900,0 год (900,0 год : 12 міс. = 75,0 год). Із цього розміру годинної ставки визначаються розміри підвищень, надбавок, доплат.

Тому зважаючи на норми п. 90 Інструкції № 102, педагогічні працівники, що прийняті на посади керівників гуртків за сумісництвом, до тарифікаційного списку педагогічних працівників позашкільного навчального закладу не включаються. Їхня місячна заробітна плата залежить від фактично відпрацьованого робочого часу впродовж різної кількості робочих днів залежно від місяця.

2. Щодо встановлення доплати за звання або ступінь

Підпунктом «в» п.п. 3 п. 4 наказу № 557 передбачено встановлення працівникам доплат за вчене звання професора, доцента або старшого наукового працівникам, а п.п. «г» п.п. 3 п. 4 цього наказу — доплат за науковий ступінь доктора чи кандидата наук.

Важливо! Зазначені доплати встановлюються тим працівникам, діяльність яких за профілем збігається з наявним вченим званням / науковим ступенем, а його відповідність профілю діяльності працівника на займаній посаді визначається керівником навчального закладу.

Увага! Чинними нормативно-правовими актами не встановлено конкретних норм щодо порядку визначення такої відповідності.

Про можливість та правомірність встановлення відповідності профілю діяльності педагогічного працівника присудженому вченому званню / науковому ступеню і, як наслідок, встановлення відповідної доплати, говорить той факт, що пп. 3.28 і 4.7 Типового положення передбачені певні переваги щодо атестації педагогічних працівників, у тому числі з вченими званнями / науковими ступенями.

Ті, кому у міжатестаційний період присуджено наукові ступені або присвоєно вчені звання, атестуються без попереднього проходження підвищення кваліфікації. Присвоєння кваліфікаційних категорій за результатами атестації здійснюється таким педагогічним працівникам без дотримання вимог щодо їх послідовності. Також у додатку до Типового положення, яким затверджено форму атестаційного листа, передбачено графу щодо наявності у педагогічних працівників наукового ступеня / вченого звання.

Процедура встановлення відповідності наукового ступеня чи вченого звання профілю діяльності працівника на займаній посаді має здійснюватися також за погодженням з виборним профспілковим органом (профспілковим комітетом). Як передбачено ст. 247 КЗпП, до повноважень цього органу належить вирішення разом з власником або уповноваженим ним органом питань оплати праці працівників, зокрема умов запровадження та розмірів надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних виплат.

Поставити будь-яким органом чи особою під сумнів правильність встановлення відповідності роботи педагогічного працівника науковому ступеню чи вченому званню, означає порушити право керівника на визначення такої відповідності та встановлення доплати, надане п. 3 постанови КМУ від 30.08.2002 р. № 1298 та п. 4 наказу № 557.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі