Теми статей
Обрати теми

Про застосування з 1 січня 2015 року новацій Закону № 1105

Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності
Лист від 17.01.2015 р. № 2.4-17-92

У зв’язку з прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» від 28.12.2014 р. № 77, яким викладено в новій редакції Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності», Виконавча дирекція Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності для уникнення неузгодженості дій робочих органів Фонду щодо застосування в роботі норм Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105 (далі — Закон № 1105) повідомляє таке:

1. По страхових випадках (допомога по тимчасовій непрацездатності (уключаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах, допомога на поховання), які настали до 31.12.2014 р. включно, при визначенні права на матеріальне забезпечення та його розміру необхідно керуватися нормами Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 р. № 2240.

2. Для страхових випадків (допомога по тимчасовій непрацездатності (уключаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах, допомога на поховання), які настали з 01.01.2015 р., необхідно застосовувати норми Закону № 1105.

3. У зв’язку із внесенням змін Законом України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 р. до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.91 р. № 796 (далі — Закон № 796) було скасовано норми ст. 23 Закону № 796, а саме: компенсації та пільги громадянам, віднесеним до категорії 4 осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема, виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності в розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати незалежно від страхового стажу, що призвело до неузгодженості норм ст. 24 Закону № 1105 з нормами Закону № 796.

До приведення у відповідність норми Закону № 1105 у частині надання пільг громадянам, віднесеним до категорії 4 осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зазначених у п. 5 ч. 1 ст. 24 Закону № 1105, при визначенні розміру допомоги по тимчасовій непраце­здатності цим особам слід керуватися наступним.

Відповідно до ч. 2 ст. 31 Закону № 1105 для призначення допомоги по тимчасовій непраце­здатності в розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу) застраховані особи додають копії відповідних посвідчень або інші документи, що підтверджують право на пільгу. Тобто для осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, таким документом є копія посвідчення постраждалого від Чорнобильської катастрофи певної категорії, в якому зазначено, що пред’явник посвідчення має право на пільги та компенсації, установлені Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Ураховуючи те, що з 01.01.2015 р. ст. 23 Закону № 796 виключено, пільга з виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності в розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати незалежно від страхового стажу, визначена п. 5 ч. 1 ст. 24 Закону № 1105, особам, віднесеним до категорії 4 осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, за страховими випадками, що настали з 01.01.2015 р., не надається.

4. Частиною 4 ст. 19 Закону № 1105 визначено, що застраховані особи, які протягом дванадцяти місяців перед настанням страхового випадку за даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування мають страховий стаж менше шести місяців, мають право на матеріальне забезпечення відповідно до цього Закону в таких розмірах:

1) допомога по тимчасовій непрацездатності — виходячи з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але з розрахунку на місяць не вище розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом у місяці настання страхового випадку;

2) допомога по вагітності та пологах — виходячи з нарахованої заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески, але з розрахунку на місяць не вище двократного розміру мінімальної заробітної плати та не менше розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом у місяці настання страхового випадку.

Вищезазначена норма Закону № 1105 застосовується у вигляді обмеження визначеної на загальних підставах суми допомоги з розрахунку на місяць, якщо на момент настання страхового випадку застрахована особа не отримала сумарно в місячному періоді, що передує страховому випадку, шестимісячний страховий стаж.

У свою чергу, страховий стаж для реалізації норм ч. 4 ст. 19 Закону № 1105 визначається відповідно до вимог ст. 21 Закону № 1105 за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. Такий розрахунок має робити страхувальник на підставі даних Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, наданих застрахованою особою у вигляді довідки Пенсійного фонду України.

5. Частиною 5 ст. 32 Закону № 1105 передбачено граничні строки набуття права на матеріальне забезпечення, визначене ст. 20 Закону № 1105, застрахованих осіб та одержувачів допомоги. Так, матеріальне забезпечення виплачується, якщо звернення за його призначенням надійшло не пізніше дванадцяти календарних місяців із дня відновлення працездатності, установлення інвалідності, закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, смерті застрахованої особи або члена сім’ї, який перебував на його утриманні.

Ця норма діє з 01.01.2015 р. незалежно від дати настання страхового випадку.

Слід зазначити, що дванадцятимісячний період відлічується з моменту закінчення страхового випадку для випадків тимчасової непрацездатності та вагітності і пологів, а в разі смерті — із дня смерті, зазначеного у свідоцтві про смерть з першого числа місяця, наступного за тим, в якому настала відповідна подія (відновлення працездатності, установлення інвалідності, закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, смерть застрахованої особи або члена сім’ї, який перебував на його утриманні). Для обчислення періоду 12 календарних місяців беруться цілі місяці з 1 по 31 (30 або 28 (29) для лютого) число.

 

В. о. Директора Т. Нагорна

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

Лікарняні чорнобильцям 4 категорії: тепер розмір залежить від стажу

Дочекалися! Першу порцію роз’яснень щодо застосування соцстрахівських новацій з 1 січня 2015 року надав Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (ФСС ТВП) у листі, що коментується.

Ви, наші шановні читачі, уже ознайомилися з «лікарняними» новинками оновленого Закону № 1105* у консультації фахівця Мінсоцполітики «Реформа в системі соцстрахування: які зміни врахувати роботодавцю» // «ОП», 2015, № 2, с. 13. Наведені у статті приклади розрахунку наочно показали, як працюватимуть нові норми профільного «соцстрахівського» Закону з оплати лікарняних та декретних.

* Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-ХІV (у редакції від 28.12.2014 р. № 77-VІІ).

Але виявляється, що передноворічний поспіх законодавців продовжує відгукуватися в «лікарняному» питанні. Ідеться про те, що «пільгові» норми прийнятого нашвидкуруч вночі пакета законів виявилися неузгодженими між собою. Яку ж таємницю завіси відкривають чиновники Фонду у своєму роз’ясненні?

Суть у тому, що прийнятим 28.12.2014 р. Законом № 76* з 1 січня 2015 року повністю виключили ст. 23 профільного «чорнобильського» Закону № 796**. Стосувалася ця норма пільг і компенсацій громадянам, віднесеним до 4 категорії осіб, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС. Нагадаємо: зазначена категорія осіб користувалася певними привілеями в наданні допомоги від ФСС ТВП. Зокрема, лікарняні їм оплачувалися в розмірі 100 % середнього заробітку незалежно від страхового стажу. Крім цього, жінки, віднесені у тому числі й до 4 категорії чорнобильців, мали право на оплачувану «декретну» відпустку тривалістю 180 календарних днів. Єдиний нюанс — ці пільги для чорнобильців 4 категорії надавалися, якщо такі особи постійно проживали або працювали в зоні посиленого радіоекологічного контролю (див. лист Мінпраці від 12.11.2010 р. № 495/20/112-10, лист ФСС ТВП від 20.07.2010 р. № 04-06/О-294з-372).

* Закон України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 р. № 76-VIII.

** Закон України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.91 р. № 796.

З 1 січня 2015 року чорнобильців 4 категорії позбавили пільг, перелічених у ст. 23 Закону № 796, у тому числі тих, що стосуються порядку надання допомоги по тимчасовій втраті праце­здатності від ФСС ТВП. Проте скасування таких пільг для чорнобильців 4 категорії не врахували, приймаючи Закон № 77***.

*** Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» від 28.12.2014 р. № 77-VIII.

У результаті отримали суперечливі норми: з 1 січня 2015 року згідно з п. 5 ч. 1 ст. 24 Закону № 1105 чорнобильці 4 категорії мають право на оплату лікарняного в розмірі 100 % середньої зарплати, а згідно із Законом № 796 — ні. Як застосовувати ці неузгоджені законодавчі норми?

Фонд у листі, що коментується, дав «керівництво до дії» своїм робочим органам: за страховими випадками, що настали з 1 січня 2015 року, пільгу з виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності в розмірі 100 % середнього заробітку незалежно від страхового стажу чорнобильцям 4 категорії не надавати. Підстава — виключення ст. 23 «чорнобильського» Закону № 796.

Від себе додамо: річ у тім, що з 1 січня 2015 року, крім ст. 23, вилучили ще й ст. 2 Закону № 796. Цією нормою було встановлено категорії зон радіоактивно забруднених територій. А це означає, що «чорнобильський» Закон уже не визначає зону постійного радіологічного контролю, проживання або робота в якій давали би право на статус чорнобильця 4 категорії.

Важливо! Лікарняні працівникам, які мають посвідчення чорнобильця 4 категорії, треба обчислювати за загальними правилами: середню зарплату коригувати на відсоток, що залежить від страхового стажу (згідно з пп. 1 — 4 ч. 1 ст. 24 Закону № 1105).

З урахуванням резолютивних рішень ФСС ТВП нижче в таблиці покажемо, як виглядає нова процентовка для оплати допомоги по тимчасовій втраті працездатності залежно від страхового стажу для страхових випадків, що настали з 1 січня 2015 року.

 

Страховий стаж

Розмір допомоги, % від середньої зарплати

1

2

До 3 років

50

Від 3 до 5 років

60

Від 5 до 8 років

70

Понад 8 років

100

Незалежно від страхового стажу для:
— осіб, віднесених до 1 — 3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, згідно зі ст. 14 Закону № 796;
— одного з батьків або особи, яка їх замінює та доглядає хвору дитину до 14 років, що постраждала внаслідок аварії на ЧАЕС;
— ветеранів війни та осіб, на яких поширюється Закон України від 22.10.93 р. № 3551-ХII; — осіб, віднесених до жертв нацистських переслідувань згідно із Законом України від 23.03.2000 р. № 1584-III;
— донорів, які мають право на пільгу на підставі ст. 10 Закону України від 23.06.95 р. № 239/95-ВР

100

 

Тішить, що інші висновки ФСС ТВП з листа, що коментується, збігаються з озвученими фахівцем Мінсоцполітики на сторінках нашого видання (див. «ОП», 2015, № 2, с. 13). Стисло перелічимо їх.

 

Строк давності для оплати допомоги

З 1 січня 2015 року встановлено строк давності, після закінчення якого застрахована особа втрачає право на матеріальне забезпечення (допомогу) за рахунок соцстрахівських коштів за цим страховим випадком. Дорівнює він 12 місяцям із дня відновлення працездатності, установлення інвалідності, закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами тощо (ч. 5 ст. 32 Закону № 1105).

Таким чином, з 1 січня 2015 року незалежно від дати настання страхового випадку допомогу по тимчасовій непрацездатності (допомогу по вагітності та пологах тощо) призначають, якщо за її призначенням звернулися не пізніше 12 календарних місяців із дня відновлення працездатності (закінчення «декретної» відпустки). Причому ФСС ТВП у листі, що коментується, дав вказівки щодо розрахунку такого строку.

Зверніть увагу! При обчисленні періоду 12 календарних місяців беремо повні календарні місяці (з 1 по 31 (30, а для лютого 28 (29)) число).

 

«Перехідні» лікарняні та декретні

Тут аргумент такий: застрахована особа має право на матзабезпечення за тими нормами, які діють на момент настання страхового випадку (абзац другий ч. 1 ст. 19 Закону № 1105).

Тому за страховими випадками (допомога по тимчасовій непрацездатності, включаючи догляд за хворою дитиною; допомога по вагітності та пологах; допомога на поховання), що настали до 31.12.2014 р. включно, розмір допомоги обчислюємо згідно з нормами Закону України від 18.01.2001 р. № 2240-ІІІ.

Для страхових випадків, що настали з 01.01.2015 р., необхідно застосовувати норми нової редакції Закону № 1105 (викладеної Законом № 77).

 

Обмеження розміру лікарняних і декретних

Для страхових випадків, що настали 01.01.2015 р. і пізніше, враховуємо додаткові обмеження, установлені нормою ч. 4 ст. 19 Закону № 1105. Стосуються вони певної категорії осіб (з маленьким страховим стажем).

Так, якщо протягом останніх 12 місяців перед настанням страхового випадку працівник заробив собі страховий стаж менше 6 місяців, то сума допомоги з розрахунку на місяць:

— для лікарняних (допомоги по тимчасовій непрацездатності) — не повинна перевищувати розмір мінімальної зарплати, установленої в місяці настання страхового випадку (по 30.11.2015 р. — 1218 грн.);

— для декретних (допомоги по вагітності та пологах) — не може бути менше мінзарплати (по 30.11.2015 р. — 1218 грн.) і не може перевищувати двократного розміру мінімалки (за період по 30.11.2015 р. — 2436 грн.).

Розрахунок страхового стажу для реалізації нової норми проводить страхувальник на підставі даних Держреєстру соцстрахування, наданих застрахованою особою у вигляді довідки ПФУ.

 

Людмила ТРОХИМЕНКО,
заступник головного редактора

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі