При проведенні місцевих виборів у 2015 році члени виборчих комісій в основному залучалися до роботи у виборчкомі епізодично — у міру необхідності. За дні такого залучення вони не отримували виплати з тервиборчкому аж до дати виборів. Тобто вважається, що вони виконували свої повноваження членів виборчих комісій на безоплатній основі. Такі члени виборчкомів можуть перебувати у трудових відносинах у «позавиборчому житті». За ними роботодавець зберігає середній заробіток за час залучення до виконання обов’язків у виборчкомі.
Існує і друга категорія членів виборчих комісій. На них зупинимося детальніше. Вони повністю «присвячують» себе процесу виборів. За це зазначені члени виборчкомів отримують щомісячну виплату з територіальної виборчої комісії. Тому вважається, що вони виконують свої повноваження членів виборчкомів на платній основі. Серед них також можуть бути особи, які перебувають у трудових відносинах.
Працівника, залученого до виконання повноважень члена виборчої комісії на платній основі, за місцем роботи звільняють від виконання посадових обов’язків на весь період такого залучення. За цей час роботодавець не зберігає за таким працівником середній заробіток, а також не здійснює йому інших виплат. Тобто у працівника немає виплат за місцем роботи.
Як уже зазначалося, в цей період він отримує оплату, але за рахунок виборчкому. При проведенні президентських виборів у 2014 році така виплата розглядалася як зарплата і відповідно обкладалася ЄСВ за зарплатними ставками, оскільки з працевлаштованими членами виборчкомів додаткові договори не укладалися. Таким чином, у той час «виборна» виплата вважалася зарплатною, а п. 3 постанови КМУ від 28.07.2004 р. № 966* давав підстави для її включення до розрахунків для оплати лікарняних у роботодавця**.
* У цьому пункті зазначено: зарплата, нарахована за час роботи у виборчих комісіях, уключається до фактичного заробітку за основним місцем роботи при обчисленні середньої зарплати у випадках, передбачених законодавством.
** Читайте консультацію фахівця Мінсоцполітики в «ОП», 2014, № 11, с. 22. — Прим. ред.
Що ж, це були президентські вибори — 2014, нам же належить розібратися з виплатами, отриманими членами виборчкомів при проведенні місцевих виборів у 2015 році. Тут маємо зовсім іншу ситуацію. А справа ось у чому: абсолютно з усіма членами виборчих комісій (незалежно від факту працевлаштування), які виконують свої обов’язки на платній основі, укладають цивільно-правові договори (п. 9 Порядку № 687***). Отже, вони від виборчкому отримають винагороду на підставі укладених договорів цивільно-правового характеру.
Тепер саме час звернутися до Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ від 26.09.2001 р. № 1266 (далі — Порядок № 1266). При розрахунку середньої зарплати для обчислення лікарняних беруться до уваги тільки зарплатні виплати, на які нараховувався ЄСВ. Отже, у розрахунку середньої зарплати для обчислення лікарняних не бере участі винагорода, отримана згідно з цивільно-правовим договором.
Важливо! Винагорода за цивільно-правовим договором, отримана членом виборчкому за виконання ним своїх повноважень на платній основі, не «увійде» до розрахунку середньої зарплати для обчислення лікарняних за місцем роботи (де укладено трудовий договір).
Далі з’ясуємо, чи виключати з розрахункового періоду для обчислення лікарняних дні, коли працівник був відсутній на роботі через виконання повноважень члена виборчої комісії на платній основі. У п. 3 Порядку № 1266 наведено список поважних причин невідпрацьованого часу: тимчасова непрацездатність, відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами, відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку і шестирічного віку за медичним висновком, відпустка без збереження заробітної плати. Календарні дні, які не відпрацьовані через вказані причини, слід виключити з розрахункового періоду для обчислення лікарняних.
Як бачимо, у наведеному переліку поважних причин немає згадки про невідпрацьований час у зв’язку з виконанням повноважень члена виборчої комісії на платній основі або хоча б про виконання державних/громадських обов’язків. Проте в цьому випадку формальний підхід не зовсім доречний. Річ у тім, що фактично працівник не відпрацював дні у свого роботодавця, оскільки виконував повноваження члена виборчкому на платній основі, тобто залучався до виконання державних обов’язків. Таку відсутність на роботі допустимо розглядати як поважну причину в розумінні п. 3 Порядку № 1266. Тому вважаємо:
календарні дні, не відпрацьовані працівником через виконання повноважень члена виборчої комісії на платній основі, слід виключити з розрахункового періоду при обчисленні лікарняних.
Такі дні мають бути зазначені в наказі керівника установи про увільнення працівника від виконання посадових обов’язків через виконання повноважень члена виборчкому на платній основі.
Розрахуємо розмір лікарняного за умовами, наведеними в запитанні. Для цього:
1. Визначаємо середньоденну зарплату: 47400 грн. : (365 к. дн. - 22 к. дн.) = 138,19 грн./ к. дн.,
де 47400 — зарплата, нарахована в розрахунковому періоді (листопад 2014 року — жовтень 2015 року), з якої справлявся ЄСВ;
365 — кількість календарних днів зайнятості в розрахунковому періоді;
22 — кількість календарних днів, невідпрацьованих працівником з поважної причини (виконував повноваження члена виборчкому на платній основі).
2. Сума лікарняних за 3 дні тимчасової непрацездатності становить: 138,19 грн./ к. дн. х 3 к. дн. = 414,57 грн.
Наостанок поговоримо про осіб, які за виконання своїх повноважень членів виборчкомів не отримують виплати від тервиборчкомів до дати виборів (безоплатна основа). З такими працівниками все набагато простіше. Як уже зазначалося спочатку, роботодавець за ними зберігає середній заробіток за весь час залучення до виконання обов’язків члена виборчої комісії.
У розрахунку лікарняних беруть участь усі «зарплатні» виплати, нараховані як за відпрацьований, так і за невідпрацьований час (у тому числі й середній заробіток за виконання державних обов’язків). Тому при розрахунку лікарняних працівникам — членам виборчкомів, які не отримують виплат від тервиборчкому до дати виборів (безоплатна основа), ураховуємо зазначений середній заробіток, а також не виключаємо календарні дні залучення до роботи у виборчій комісії.