Теми статей
Обрати теми

Асистент учителя ЗНЗ з інклюзивним та інтегрованим навчанням: вивчаємо перехідні моменти

Ткаченко Оксана, начальник відділу праці та нормативно-інформаційного забезпечення Департаменту економіки та фінансування
У 2012 році загальноосвітньому навчальному закладу з інклюзивним навчанням був потрібний асистент учителя. Проте на той момент питання з посадовим окладом для зазначеної посади не було врегульоване на нормативному рівні. Тому ми скористалися рекомендаціями МОН і ввели до штату посаду вихователя замість асистента вчителя. При цьому вихователю як спеціалісту I кваліфікаційної категорії було встановлено 11-й тарифний розряд. Зараз з’явилася «вилка» посадових окладів для асистента вчителя. Чи необхідно у зв’язку з цим перейменувати раніше введену посаду вихователя на посаду асистента вчителя?

У загальноосвітніх навчальних закладах (далі — ЗНЗ) створюються умови із забезпечення інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами (дітей з вадами фізичного та психологічного розвитку, у тому числі дітей-інвалідів). Порядок організації інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах затверджено постановою КМУ від 15.08.2011 р. № 872. У п. 14 цього Порядку зазначено: особистісно орієнтований напрям навчально-виховного процесу забезпечує асистент учителя.

Уведення такої посади до штату ЗНЗ закріплене в Типових штатних нормативах загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом МОН від 06.12.2010 р. № 1205 (далі — Типові штати): у школах, де запроваджується інклюзивне навчання, може вводитися посада вихователя (асистента вчителя) для роботи з учнями, в яких є вади розумового або фізичного розвитку, із розрахунку 0,5 ставки на клас, в якому навчаються такі діти.

У 2012 році в результаті змін, унесених постановою КМУ від 18.07.2012 р. № 635, посада асистента вчителя ЗНЗ з інклюзивним та інтегрованим навчанням віднесена до посад педагогічних працівників (див. Перелік посад педагогічних і науково-педагогічних працівників, затверджений постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963). Крім того, було встановлено, що працівник, який працює на цій посаді, як педагог має право на щорічну основну відпустку тривалістю 56 календарних днів (див. додаток до Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів, затвердженого постановою КМУ від 14.04.97 р. № 346).

Незважаючи на це, донедавна тарифні розряди для асистента вчителя ЗНЗ з інклюзивним та інтегрованим навчанням не були визначені на нормативному рівні. Важливо! МОНмолодьспорту в листі від 28.09.2012 р. № 1/9-694 рекомендувало вводити до штату ЗНЗ з інклюзивним навчанням посаду вихователя замість посади асистента вчителя. Обґрунтування: Типові штати допускають введення до штату ЗНЗ з інклюзивним навчанням посаду вихователя або асистента вчителя.

При цьому вихователю ЗНЗ установлюють посадовий оклад на рівні: спеціаліста без категорії — 8 — 9-го тарифних розрядів, II категорії — 10-го тарифного розряду, I категорії — 11-го тарифного розряду, вищої категорії — 12-го тарифного розряду (додаток 6 до наказу МОН від 26.09.2005 р. № 557, далі — наказ № 557).

З 21.07.2015 р. діє постанова КМУ від 08.07.2015 р. № 479, якою внесено зміни до додатка 2 до постанови КМУ від 30.08.2002 р. № 1298. На цей час Міністерством підготовлено проект наказу про внесення відповідних змін до наказу № 557, який знаходиться на погодженні із зацікавленими міністерствами і відомствами. Якраз зазначеними змінами й визначено тарифні розряди для асистента вчителя ЗНЗ з інклюзивним та інтегрованим навчанням. Так, їм посадовий оклад установлюють на рівні 8 — 10-го тарифних розрядів. При цьому таким асистентам не передбачено присвоєння кваліфікаційних категорій. Конкретний тарифний розряд (у межах 8 — 10-го тарифних розрядів) асистенту встановлюють за результатами атестації*.

* Асистент учителя ЗНЗ з інклюзивним та інтегрованим навчанням як педпрацівник має проходити обов’язкову атестацію. Підстава: п. 1.1 Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом МОН від 06.10.2010 р. № 930, де вказано, що атестацію проходять усі педпрацівники. Прим. ред.

Як бачимо, регламентовані тарифні розряди для посади асистента вчителя нижчі, ніж тарифні розряди для посади вихователя.

Зверніть увагу! Якщо керівництво ЗНЗ з інклюзивним навчанням ще раніше прийняло рішення про введення до штату посади вихователя замість посади асистента вчителя, то після врегулювання питання про оплату праці такого асистента немає необхідності перейменовувати посаду вихователя на посаду асистента вчителя.

Такий висновок ґрунтується на нормах Типових штатів, де надано альтернативу із уведення зазначених посад.

У разі прийняття адміністрацією ЗНЗ рішення про розглянуте перейменування посад слід пам’ятати про важливі супутні моменти: привести у відповідність тарифні розряди (посадові оклади), переглянути педнавантаження на ставку**, а також провести всі процедури, пов’язані зі зміною істотних умов праці ( ч. 3 ст. 32 КЗпП).

** Педагогічне навантаження на ставку для вихователя ЗНЗ становить 30 годин на тиждень, а для асистента вчителя інклюзивних класів ЗНЗ — 25 годин на тиждень (абз. 10 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV).

Якщо надалі до ЗНЗ приймуть нового працівника, який виконуватиме обов’язки асистента вчителя з інклюзивним та інтегрованим навчанням, то тут уже доцільно розглянути питання із уведення до штату саме посади такого асистента (з виведенням посади вихователя).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі