Теми статей
Обрати теми

Два вчителі з одного предмета: як розподілити педнавантаження

Клименко Антоніна, начальник Управління соціально-економічного захисту ЦК Профспілки працівників освіти і науки України
У загальноосвітньому навчальному закладі працюють два вчителі англійської мови. Один з них через сімейні обставини написав заяву про установлення йому тижневого педагогічного навантаження у кількості 18 годин. Чи має адміністрація школи задовольнити прохання такого працівника? Чи допустимо установлення другому вчителю англійської мови навантаження у кількості 30 годин на тиждень, оскільки навчальним планом загальноосвітнього навчального закладу передбачено 48 годин англійської мови на тиждень?

Педагогічне навантаження вчителя на ставку заробітної плати складає 18 годин на тиждень (ст. 25 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV).

Цією статтею передбачено обмеження лише стосовно педагогічного навантаження вчителя обсягом менше тарифної ставки. Встановлюється, що такий його обсяг може бути затверджено лише за письмовою згодою педагогічного працівника. Аналогічна норма передбачена також у п. 81 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою КМУ від 27.08.2010 р. № 778, і п. 4.7 Примірного статуту загальноосвітнього навчального закладу, затвердженого наказом МОН від 29.04.2002 р. № 284.

У п. 63 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102, вказано: навчальне навантаження між вчителями розподіляє керівник установи за погодженням з профспілковим комітетом залежно від кількості годин, передбачених навчальними планами, наявності відповідних педагогічних кадрів та інших конкретних умов, що склались у закладі. Увага! Цим пунктом передбачено, що обсяг навчальної та іншої педагогічної роботи, яку може виконувати педагогічний працівник за основним місцем роботи, граничними розмірами не обмежується.

З огляду на норми ст. 32 КЗпП щодо обов’язкового повідомлення працівника про зміну істотних умов праці не пізніше ніж за два місяці, процес визначення навчального навантаження учителів на наступний навчальний рік повинен розпочинатися в кінці попереднього навчального року, тобто до початку літніх канікул та надання відпусток педагогічним працівникам. Про обов’язок власника або уповноваженого ним органу (керівника) закладу освіти доводити до відома педагогічних працівників у кінці навчального року (до надання відпустки) педагогічне навантаження в наступному навчальному році йдеться у п. 20 Типових правил внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів України, затверджених наказом Міносвіти від 20.12.93 р. № 455, і п.п. 5.3.17 Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2011 — 2015 роки.

Відповідно до п.п. 6.3.1 цієї Галузевої угоди при встановленні вчителям навчального навантаження на новий навчальний рік керівникам закладів освіти рекомендовано зберігати, як правило, його обсяг, а також дотримуватися принципу наступності роботи, викладання предметів у класах.

Зверніть увагу! Теоретично не заборонено установлювати вчителеві обсяг навчального навантаження в кількості 30 годин на тиждень, який при п’ятиденному робочому тижні становитиме щоденну тривалість робочого часу (тривалість уроків з урахуванням перерв, які вважаються робочим часом) 6 годин, а при шестиденному робочому тижні — 5 годин.

Але що стосується вчителів іноземної мови, для яких передбачається поділ класів на групи при вивченні предмета, то під час складання розкладу уроків слід зважати на вимоги щодо такого поділу класів при вивченні інших предметів. Також необхідно дотримуватися Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.2.008-01), затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 р. № 63 (далі — Правила).

Це стосується дотримання вимог щодо допустимої сумарної кількості годин (уроків) тижневого навантаження учнів (умов та режиму навчання дітей):

— уведення 5- або 6-денного робочого тижня для учнів усіх типів загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється при додержанні відповідного гранично допустимого навантаження та за умови роботи закладу не більше ніж у дві зміни (п. 9.3 Правил);

тривалість уроків у загальноосвітніх навчальних закладах становить: у 1-х класах — 35 хв, у 2 — 4-х — 40 хв, у 5 — 12-х — 45 хв. Зміна тривалості уроків допускається за погодженням з відповідним органом управління освітою та установою державної санітарно-епідеміологічної служби (п. 9.4 Правил);

розклад уроків повинен враховувати оптимальне співвідношення навчального навантаження протягом тижня, а також правильне чергування протягом дня і тижня предметів природничо-математичного і гуманітарного циклів з уроками музики, образотворчого мистецтва, трудового навчання та основ здоров’я і фізичної культури (п. 9.5 Правил);

— при складанні розкладу уроків необхідно враховувати динаміку розумової працездатності учнів протягом дня та тижня. Робочий тиждень передбачає для учнів 1-го класу протягом навчального року додатковий розвантажувальний день — четвер, у розклад якого не вводяться предмети, що потребують значного розумового напруження (математика, мови) (п. 9.6 Правил);

тривалість перерв між уроками для учнів 1-го класу повинна бути не меншою 15 хв, для всіх інших класів — 10 хв; великої перерви (після 2-го уроку) — 30 хв. Замість однієї великої перерви після 2-го і 3-го уроків можна влаштовувати 20-хвилинні перерви (п. 9.7 Правил);

початок занять у загальноосвітніх навчальних закладах повинен розпочинатися не раніше 8:00. При двозмінному режимі навчання початок занять у другу зміну організовується не пізніше 14:00, закінчення — не пізніше 19:20. Учні 1 — 2-го класів, випускних класів та класів компенсуючого навчання навчаються лише у першу зміну. Учні 3 — 5-го класів можуть навчатися у першу зміну або у підзміну з початком занять не пізніше 12:00. Починати заняття як в першу, так і в другу зміну слід в один і той самий час протягом навчального року. Навчання у загальноосвітніх навчальних закладах нового типу організовується в одну (першу) зміну (п. 9.10 Правил);

кількість уроків із застосуванням технічних засобів навчання протягом тижня не повинна бути більшою 3 — 4 — для учнів початкової школи, 4 — 6 — для старшокласників (п. 9.14 Правил).

Висновок: За наявності в загальноосвітньому начальному закладі 48 годин на тиждень для вивчення іноземної мови з урахуванням поділу класів на групи оптимальним буде розподіл навантаження між двома учителями в обсязі 24 години кожному, що забезпечить вивчення цього предмета учнями кожної групи відповідного класу. Якщо ж одному з учителів встановити навантаження 18 годин, то для забезпечення викладання другим вчителем іноземної мови учням груп, що залишились, необхідно буде пристосовуватися до розкладу уроків учителів, які викладають інші предмети, де передбачається поділ класу на групи, що є досить складним.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі