(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
6/10
Оплата праці
Оплата праці
Серпень , 2016/№ 16/1

Щорічна відпустка для помічника судді: визначаємо тривалість з 01.05.2016 р.

http://tinyurl.com/y5kbfsx2
Якої тривалості слід надавати щорічну відпустку помічникам суддів? Чи існують особливості визначення тривалості цієї відпустки у робочому році, на який припала зміна законодавства у сфері держслужби? Чи зараховують зараз стаж роботи на посаді помічника судді до стажу держслужби? (запитання з електронної пошти редакції: ot@id.factor.ua)

До 01.05.2016 р. працівники патронатної служби, до яких віднесено і посаду помічника судді, вважалися держслужбовцями ( п. 4 Порядку перебування на державній службі працівників патронатної служби членів Кабінету Міністрів України та голів місцевих державних адміністрацій, затвердженого постановою КМУ від 19.05.99 р. № 851).

Через такий припис до 01.05.2016 р. помічники суддів мали право на щорічну відпустку відповідно до ст. 35 Закону України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII та постанови КМУ «Про порядок і умови надання державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування додаткових оплачуваних відпусток» від 27.04.94 р. № 250 (далі — постанова № 250). Так, для них тривалість щорічної основної відпустки становила 30 календарних днів. Тоді як додаткова відпустка за стаж за наявності стажу понад 10 років їм надавалася тривалістю 5 календарних днів, а починаючи з 11-го року ця відпустка збільшується на 2 календарних дні за кожний наступний рік, і таке збільшення відбувалося до досягнення максимальної тривалості цієї відпустки у 15 календарних днів.

Ситуація змінилася після набрання чинності (з 01.05.2016 р.) Законом України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII (далі — Закон № 889). Справа в тому, що дія цього Закону не поширюється на працівників патронатних служб ( п. 18 ч. 3 ст. 3 Закону № 889). Разом із тим до посад патронатної служби належать, зокрема, і посади помічників суддів ( ч. 1 ст. 92 Закону № 889).

Увага! З 01.05.2016 р. помічники суддів не прирівнюються до держслужбовців. Тому тривалість щорічної відпустки для них визначається відповідно до загальних норм трудового законодавства.

Так, тривалість щорічної основної відпустки працівника, який обіймає посаду помічника судді, становить 24 календарних дні ( ст. 6 Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР, далі — Закон № 504). Крім того, такому працівнику може надаватися щорічна додаткова відпустка за ненормований робочий день тривалістю до 7 календарних днів, якщо це визначено колективним (трудовим) договором і виконуються інші вимоги для надання цієї відпустки ( п. 2 ч. 1 ст. 8 Закону № 504 ).

Тепер поговоримо про визначення тривалості щорічної основної відпустки для помічника судді у робочому році, протягом якого він втратив статус держслужбовця. Про такі зміни (втрата статусу держслужбовця) і працеоплатні моменти, які випливають із цього, помічника судді повідомляють за два місяці ( ч. 3 ст. 32 КЗпП). Причому протягом вказаного строку повідомлення* за помічниками суддів зберігають попередні умови праці, пільги і гарантії. Виходить, що за двомісячний строк помічник судді «заробляє» собі право на щорічну відпустку як держслужбовець.

* Таке повідомлення відбувається з моменту видання наказу про введення в дію штатного розпису. Фактично змінювати умови оплати праці конкретному працівнику потрібно після спливу двомісячного терміну / 60 календарних днів від дати його повідомлення про згадані зміни або раніше, якщо працівник погодиться на ці зміни, про що має подати відповідну заяву.

До спливу двомісячного строку / 60 календарних днів від дати ознайомлення працівника з повідомленням про зміну істотних умов оплати праці або меншого строку, якщо працівник погодиться на нові умови раніше та подасть відповідну заяву, за таким працівником зберігаються всі умови та гарантії, установлені до 01.05.2016 р. (оплата праці відповідно до постанови КМУ від 09.03.2006 р. № 268 тощо). На це звернула увагу Державна судова адміністрація України у листі від 13.07.2016 р. № 12-5013/16 (див. «ОП», 2016, № 15, с. 13). — Прим. ред.

Отже, для помічника судді тривалість щорічної основної відпустки у робочому році, на який припала втрата статусу держслужбовця, має розраховуватися пропорційно до відпрацьованого часу з розрахунку 30 календарних днів до закінчення строку повідомлення і 24 календарних дні — після*.

* Про цей підхід дізнайтеся з консультації фахівця Мінсоцполітики в «ОП», 2016, № 11, с. 27. — Прим. ред.

Зауважимо і про щорічну додаткову відпустку за стаж згідно з постановою № 250. Нагадаємо, що тривалість цієї відпустки залежить лише від наявного стажу держслужби і не прив’язана до відпрацьованого часу у робочому році (тобто пропорційний механізм розрахунку тут не застосовується). При цьому після втрати статусу держслужбовця помічники суддів не мають права на додаткову відпустку за стаж, що надається відповідно до спеціальної нормативної бази у сфері держслужби.

Однак помічники суддів мають право реалізувати право на додаткову відпустку за стаж повної тривалості, яке вони набули до втрати статусу держслужбовця. Оскільки чинним законодавством не передбачено терміну давності, після якого працівник втрачає право на щорічні відпустки, помічник судді може скористатися набутими днями додаткової відпустки за стаж і після втрати статусу держслужбовця або отримати за них грошову компенсацію (при продовженні трудової діяльності — за бажанням, при звільненні — обов’язково).

Наостанок цікавий нюанс. Згідно з новим законодавством у сфері держслужби помічники суддів дійсно втрачають статус держслужбовців. Але «пов’язаними» вони все одно залишаються. Річ у тім, що стаж держслужби, набутий помічником судді згідно з попередньою нормативною базою у сфері держслужби, «не згоряє» на підставі п. 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889.

Згідно з новою нормативною базою у сфері держслужби час перебування на посадах помічників суддів зараховують до стажу держслужби ( п. 11 ч. 2 ст. 46 Закону № 889, п. 4 Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою КМУ від 25.03.2016 р. № 229). Тут слід враховувати і норму ч. 5 ст. 92 Закону № 889: час роботи на посадах патронатної служби (у тому числі помічника судді) зараховується до стажу держслужби та враховується при присвоєнні держслужбовцю рангу в межах відповідної категорії посад, якщо до призначення на посаду патронатної служби він перебував на держслужбі та після звільнення з посади патронатної служби повернувся на держслужбу.

Виходить, якщо працівник спочатку працював на посаді держслужби, звільнився з неї і працевлаштувався на посаду патронатної служби (у тому числі на помічника судді), а згодом знову повернувся на посаду держслужби, період роботи на посаді патронатної служби зараховується до стажу держслужби. При роботі на посаді держслужби це важливо при присвоєнні рангу держслужбовця і встановленні відповідної надбавки ( ч. 2 ст. 52 Закону № 889, додаток 2 до постанови КМУ від 06.04.2016 р. № 292), визначенні права на надбавку за вислугу років та її розміру ( ч. 1 ст. 52 Закону № 889), визначенні права на щорічну додаткову відпустку за стаж держслужби (визначається за новим механізмом — Порядком надання державним службовцям додаткових оплачуваних відпусток, затвердженим постановою КМУ від 06.04.2016 р. № 270).

Зацікавив журнал?
Отримуйте більше статей та спеціальних пропозицій за підпискою
щорічна відпустка додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті