У запитанні йдеться про додаткову оплачувану відпустку за стаж роботи у держорганах понад 10 років, яка надається держслужбовцям відповідно до ч. 2 ст. 35 Закону України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII (далі — Закон № 3723). Тривалість цієї відпустки конкретизована у постанові КМУ «Про порядок і умови надання державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування додаткових оплачуваних відпусток» від 27.04.94 р. № 250*.
* Ми наводили тривалість додаткової відпустки за стаж держслужби у спецвипуску «ОП», 2015, № 12/1, с. 11. — Прим. ред.
Так ось, право держслужбовця на вказану додаткову відпустку та її тривалість залежать від наявного у держслужбовця стажу роботи у держорганах. При цьому такий стаж визначають на підставі Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою КМУ від 03.05.94 р. № 283. У п. 3 цього Порядку зазначено: до стажу держслужби включається період перебування у соцвідпустці для догляду за дитиною до досягнення нею 3 років.
Разом із тим слід зважати й на статус додаткової відпустки за стаж держслужби. Річ у тім, що її відносять до щорічних відпусток як іншу додаткову відпустку, передбачену законодавством** ( ст. 4 Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР). За загальним правилом період перебування у соцвідпустці для догляду за дитиною до досягнення нею 3 років не входить до стажу роботи, що дає право на щорічну відпустку.
** Такий висновок також представлений у спільному листі Мінпраці і Головуправління держслужби при КМУ від 27.01.99 р. та 26.01.99 р. № 13-294|10/364. — Прим. ред.
Зверніть увагу! Перебуваючи у соцвідпустці для догляду за дитиною до досягнення нею 3 років, держслужбовець «заробляє» собі стаж держслужби. Проте держслужбовець не зможе скористатися днями додаткової відпустки за ст. 35 Закону № 3723 за період згаданої соцвідпустки.
За умовами, викладеними у запитанні, у держслужбовця не виникає право на додаткову відпустку за 10-й рік перебування на держслужбі, якщо вона повністю перебувала цей рік (15.04.2014 р. — 14.04.2015 р.) у соцвідпустці для догляду за дитиною.
Зовсім інша справа із додатковою відпусткою за 11-й рік держслужби (15.04.2015 р. — 14.04.2016 р.). Незважаючи на те що розглянута додаткова відпустка є щорічною у розумінні трудового законодавства, її надання має свою специфіку.
Важливо! Виникнення у держслужбовців права на додаткову відпустку за стаж держслужби та її тривалість знаходяться у прямій залежності від наявності у держслужбовця відповідно стажу держслужби, а не від відпрацьованого часу у робочому році.
У ситуації, наведеній у запитанні, держслужбовець вийшла з «декрету» у січні 2016 року протягом 11-го року стажу держслужби (15.04.2015 р. — 14.04.2016 р.). Отже, вона має право на додаткову відпустку за 11-рік держслужби тривалістю 7 календарних днів.
Право на додаткову відпустку за 12-й рік держслужби тривалістю 9 календарних днів виникне у неї з 15.04.2016 р. Фактично вже з цієї дати у будь-який час вона може оформити собі вказану відпустку за 12-й рік держслужби. Як бачимо, у цьому випадку на один календарний рік може припасти додаткова відпустка одночасно за 11-й і 12-й роки держслужби. Це можливе, якщо передбачено графіком відпусток і сторони (держслужбовець та керівництво держоргану) досягли згоди про періоди додаткових відпусток.