Щодо дії особливого періоду

Міністерство оборони України, Відділ правового забезпечення Генерального штабу Збройних Сил України
Лист від 20.10.2016 р. № 316/1/906

У Відділі правового забезпечення Генерального штабу Збройних Сил України розглянуто Ваше звернення щодо дії особливого періоду з урахуванням звільнення в запас військовослужбовців військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, та з інших питань (далі — Звернення).

За результатами опрацювання Звернення повідомляємо, що відповідно до статті 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» особливий період — це період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов’язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової).

Відповідно до Указу Президента України від 17 березня 2014 року № 303 «Про часткову мобілізацію», затвердженого встановленим порядком, оголошено часткову мобілізацію, у зв’язку з чим в Україні настав особливий період.

Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» не визначено чіткого порядку припинення особливого періоду.

Водночас зазначеним Законом передбачено такий захід, як демобілізація — комплекс заходів, рішення про порядок і терміни проведення яких приймає Президент України, спрямованих на планомірне переведення національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на роботу і функціонування в умовах мирного часу, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту — на організацію і штати мирного часу.

Згідно зі статтею 11 зазначеного Закону рішення про демобілізацію із внесенням його на затвердження Верховною Радою України приймає Президент України.

Указом Президента України «Про звільнення в запас військовослужбовців військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, призваних під час третьої черги часткової мобілізації відповідно до Указу Президента України від 14 січня 2015 року № 15» від 26 вересня 2016 року № 411/2016 прийнято рішення провести у вересні — жовтні 2016 року звільнення в запас військовослужбовців військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, призваних під час третьої черги часткової мобілізації відповідно до Указу Президента України від 14 січня 2015 року № 15 «Про часткову мобілізацію», крім тих, які висловили бажання продовжувати військову службу.

При цьому рішення щодо проведення демобілізації Президентом України не приймалося.

Водночас питання щодо наявності особливого періоду в державі поза часом проведення мобілізації було предметом судового розгляду.

Вищий адміністративний суд України у постанові від 16 лютого 2015 року (справа № 800/582/14), виходячи із системного аналізу норм Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», зазначив, що закінчення періоду мобілізації не є підставою для припинення особливого періоду.

Ураховуючи зазначене, з огляду на зміст заходів мобілізації та демобілізації, визначених Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», закінчення заходів мобілізації не припинило особливий період.

У відповідності до вимог статті 4 Закону України «Про Раду національної безпеки і оборони України» питання щодо вжиття невідкладних заходів із розв’язання кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці України, належить до компетенції Ради національної безпеки і оборони України.

Начальник Відділу правового забезпечення Генерального штабу Збройних Сил України — начальник юридичної служби Збройних Сил України полковник юстиції М. Кушнір

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

Міноборони: особливий період і кризова ситуація є!

Ви добре знаєте, що чинне законодавство передбачає гарантії зі збереження місця роботи, посади та середнього заробітку за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, або прийнятими на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці (див. ст. 119 КЗпП).

У загальному випадку такі гарантії збережуться за ними до закінчення особливого періоду або до дня їх фактичної демобілізації.

Таким чином, роботодавець для дотримання «гарантійних» вимог ст. 119 КЗпП за всіма «солдатами підприємства, установи, організації» повинен знати, чи діє сьогодні особливий період, а за солдатами-контрактниками — чи є кризова ситуація, що загрожує національній безпеці України.

Визначення особливого періоду надано в законах України «Про оборону України» від 06.12.91 р. № 1932-XII і «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.93 р. № 3543-XII (далі — Закон № 3543). Під ним слід розуміти період, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації або з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, військовий час і частково відновний період після закінчення військових дій.

Військового часу та військових дій в Україні офіційно наразі немає. Останніх мобілізованих повинні були демобілізувати до кінця жовтня 2016 року відповідно до Указу Президента України від 26.09.2016 р. № 411/2016 (ср. ). Що з особливим періодом? Він закінчився чи продовжує діяти?

І знову ж таки є запитання щодо кризової ситуації: чи існує вона і чи загрожує національній безпеці?

За роз’ясненнями ми звернулися до Міноборони.

Що нам відповіли? І особливий період, і кризова ситуація на сьогодні в Україні є!

Таким чином, і далі за працівниками підприємства, установи, організації, призваними на строкову військову службу, або такими, які вступили на військову службу за контрактом, роботодавець зобов’язаний зберігати місце роботи, посаду і середній заробіток до закінчення особливого періоду.

Щоправда, поки що незрозуміло, з якими саме подіями (юридичними фактами) пов’язано закінчення особливого періоду… Причому відповіді на це запитання, на жаль, не знає і Міноборони, зазначаючи в одному з листів, який коментуються, що Закон № 3543 не встановлює чіткого порядку припинення особливого періоду.

Лілія Ушакова, експерт з питань оплати праці

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі