Теми статей
Обрати теми

Щодо права держслужбовця на надбавку за вислугу років

Національне агентство України з питань державної служби
Лист від 21.02.2018 р. № 1404/13-18

<…>

Відповідно до пункту 4 Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 500, НАДС надає роз’яснення щодо застосування законодавства з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування.

У зв’язку з цим зазначаємо, що стаж державної служби обчислюється відповідно до статті 46 Закону України «Про державну службу» (далі — Закон) та Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 року № 229.

Статтею 46 Закону передбачено, що стаж державної служби дає право на встановлення державному службовцю надбавки за вислугу років, надання додаткової оплачуваної відпустки.

Статтею 50 Закону встановлено, що заробітна плата державного службовця складається з:

1) посадового окладу;

2) надбавки за вислугу років;

3) надбавки за ранг державного службовця;

4) виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього державного службовця у розмірі 50 відсотків посадового окладу тимчасово відсутнього державного службовця;

5) виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою державної служби за рахунок економії фонду посадового окладу за відповідною посадою;

6) премії (у разі встановлення).

Згідно з частиною першою статті 52 Закону надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 3 відсотків посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 50 відсотків посадового окладу.

Враховуючи викладене, державним службовцям, у яких протягом календарного місяця виникло право на підвищення надбавки за вислугу років на державній службі, розмір надбавки змінюється з дня набуття права на підвищення.

Відповідно до підпунктів 2 та 3 пункту 3 Умов оплати праці працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, і працівників Управління адміністративних будинків Господарсько-фінансового департаменту Секретаріату Кабінету Міністрів України, Управління адміністративними будинками Державного управління справами, Управління адміністративними будинками Управління справами Апарату Верховної Ради України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2017 року № 15, керівники державної служби в державному органі та керівники Управління адміністративних будинків Господарсько-фінансового департаменту Секретаріату Кабінету Міністрів України, Управління адміністративними будинками Державного управління справами, Управління адміністративними будинками Управління справами Апарату Верховної Ради України (далі — управління) у межах затвердженого фонду оплати праці:

— здійснюють преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи у межах фонду преміювання відповідного державного органу.

Конкретні умови, порядок та розміри преміювання працівників визначаються у положенні про преміювання, що діє у відповідному державному органі, управлінні;

— надають матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань у розмірі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника.

Разом з тим згідно з Положенням про Міністерство соціальної політики України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 423, Мінсоцполітики є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, а також проводить моніторинг у сфері оплати та нормування праці.

У зв’язку з цим для отримання роз’яснень щодо розміру фонду преміювання працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, а також перерахунку таким працівникам розміру виплачених матеріальної допомоги для оздоровлення та матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань рекомендуємо звернутися до вказаного міністерства.

Окремо повідомляємо, що листи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади мають лише роз’яснювальний (інформаційний) характер і не встановлюють правових норм.

Заступник Голови А. Заболотний

Коментар редакції

Надбавка за стаж держслужби: з якої дати змінюється її розмір — роз’яснення від Нацдержслужби

Ось уже майже два роки є чинним новий Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIIІ (далі — Закон № 889). Ним передбачений новий порядок встановлення надбавки за вислугу років. Так, згідно з ч. 1 ст. 52 цього Закону надбавка за вислугу років на держслужбі встановлюється на рівні 3 % посадового окладу держслужбовця за кожен календарний рік стажу держслужби, але не більше 50 % посадового окладу. При цьому надбавка за вислугу років у максимальному процентному розмірі (50 % посадового окладу) встановлюється держслужбовцям, стаж держслужби яких складає 17 (і більше) років.

Нижче в таблиці нагадаємо процентний розмір надбавки за вислугу років залежно від наявного стажу держслужби в держслужбовця.

Стаж держслужби

Відсоток надбавки за вислугу років

Стаж держслужби

Відсоток надбавки за вислугу років

Більше 1 року

3

Більше 10 років

30

Більше 2 років

6

Більше 11 років

33

Більше 3 років

9

Більше 12 років

36

Більше 4 років

12

Більше 13 років

39

Більше 5 років

15

Більше 14 років

42

Більше 6 років

18

Більше 15 років

45

Більше 7 років

21

Більше 16 років

48

Більше 8 років

24

Більше 17 років і далі

50

Більше 9 років

27

Стаж державної служби обчислюють відповідно до Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою КМУ від 25.03.2016 р. № 229 (далі — Порядок № 229), який був прийнятий згідно з новим Законом № 889. А його попередник — Порядок обчислення стажу державної служби, затверджений постановою КМУ від 03.05.93 р. № 283 (далі — Порядок № 283), — втратив чинність.

На жаль, ні в Законі № 889, ні в Порядку № 229, ні в постанові КМУ «Питання оплати праці працівників державних органів» від 18.01.2017 р. № 15 (далі — постанова № 15) немає детальних пояснень щодо надбавки за вислугу років, а саме з якого моменту змінюється її розмір. Раніше це питання було точно врегульовано п. 3 Порядку № 283 (ср. ). Крім того, у постанові № 15, що є чинною сьогодні, питання дати встановлення/збільшення надбавки за вислугу для працівників патронатної служби і для працівників, які виконують функції з обслуговування, передбачено — з дня виникнення права на підвищення. А ось про надбавку за вислугу років для самих держслужбовців у постанові № 15 нічого не сказано. Така недомовленість і спричинила передбачуване запитання, яке поставили Національному агентству України з питань державної служби: «З якого моменту змінюється розмір надбавки за вислугу років держслужбовця у разі виникнення права на її встановлення/збільшення її розміру протягом місяця?».

Відповідь на нього — в листі, що коментується. Нацагентство з питань держслужби зазначило: оскільки згідно з п. 5 Порядку № 229 стаж держслужби обчислюється в днях, місяцях і роках, то для держслужбовців, в яких протягом календарного місяця виникло право на підвищення надбавки за вислугу років, розмір надбавки змінюється з дня отримання права на підвищення.

Зазначимо, що раніше Мінсоцполітики в листі від 29.05.2017 р. № 985/0/102-17/28 висловлювало таку ж думку.

Приклад. 18 квітня 2017 року на посаду спеціаліста держоргану за конкурсом був прийнятий працівник (стажу державної служби не було). Посадовий оклад держслужбовця у 2018 році складає 2643 грн.

Оскільки з 18.04.2018 р. стаж держслужби фахівця держоргану перевищуватиме 1 рік, з цього дня в нього виникає право на встановлення надбавки за вислугу років у розмірі 3 %.

У квітні 2018 року розмір надбавки за вислугу років складе:

2643 грн. х 3 % : 19 роб. дн. х 8 роб. дн. = 33,39 грн.,

де 19 — кількість робочих днів за графіком роботи у квітні 2018 року (з урахуванням рекомендацій Мінсоцполітики про перенесення робочих днів);

8 — кількість повністю відпрацьованих днів з 18 квітня і до кінця місяця.

Окрім запитання щодо дня виникнення права на встановлення/підвищення розміру надбавки за вислугу років, Нацагентству були поставлені такі запитання:

— чи є граничний розмір фонду преміювання для працівників з функціями з обслуговування держорганів;

— якщо працівникові з функціями з обслуговування виплатили допомогу на оздоровлення та/або для вирішення соціально-побутових питань у розмірі окладу, чи треба її перераховувати, оскільки розмір такої допомоги для них згідно з постановою № 15 не повинен перевищувати середньомісячного розміру?

На жаль, Нацагентство на ці запитання не відповіло, і порадило звернутися до Мінсоцполітики.

Давайте розберемося з проблемами, що виникли.

Фонд преміювання для працівників з функціями з обслуговування. Дійсно, на 2016 рік фонд преміювання для працівників з функціями з обслуговування був установлений у розмірі 20 % загального фонду посадових окладів на рік. В Умовах оплати праці працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, і працівників Управління адміністративних будинків Господарсько-фінансового департаменту Секретаріату Кабінету Міністрів України, Управління адміністративними будинками Державного управління справами, Управління адміністративними будинками Управління справами Апарату Верховної Ради України, затверджених постановою КМУ від 18.01.2017 р. № 15 (далі — Умови) і які застосовуються у 2017 — 2018 роках, не встановлений граничний обсяг формування фонду преміювання.

Тобто керівник держоргану визначає розмір фонду преміювання працівників з обслуговування в межах затвердженого фонду оплати праці. Раніше це підтвердили і фахівці Мінсоцполітики (див. лист від 29.05.2017 р. № 985/01102-17/28).

Водночас нагадаємо, що конкретні умови, порядок і розміри преміювання працівників визначаються в положенні про преміювання, що діє у відповідному держоргані.

Матдопомога для працівників з функціями з обслуговування. Для «обслуговуючих» працівників Умовами передбачена виплата двох видів матеріальної допомоги: допомога на оздоровлення і допомога для вирішення соціально-побутових питань. Розмір в обох видів однаковий — з 01.01.2017 р. не вище за середньомісячну зарплату. Нагадаємо, що у 2016 році такі види допомоги виплачувалися в розмірі, що не перевищує посадовий оклад працівника (кожна).

Постанова № 15, якою затверджено нові умови оплати праці, набула чинності 20.01.2017 р., а застосовуватися почала з 01.01.2017 р. Тому деяким працівникам матдопомогу виплатили у старому розмірі — що не перевищує оклад. Звідси і постало питання — чи потрібно донараховувати суму матдопомоги до розміру середньомісячної зарплати?

На нашу думку — ні. Адже умову «у розмірі тієї, що не перевищує середньомісячну зарплату», встановлену в п.п. 3 п. 3 і п. 4 Умов, не порушено. Водночас Мінсоцполітики в листі від 29.05.2017 р. № 985/0/102-17/28 висловило іншу точку зору. Працеоплатне відомство вважає, що допомога на оздоровлення, виплачена до відпустки, у розмірі окладу має бути перерахована виходячи з розміру середньомісячної зарплати.

Зазначимо, що якщо допомога на оздоровлення надана у розмірі окладу до відпустки, початок якої припадає на 2016 рік, вона перерахунку не підлягає.

Як бачите, крапка в питанні про розмір матдопомоги для працівників з функціями з обслуговування не поставлена. Сподіваємося, незабаром з’являться більш конкретні роз’яснення Мінсоцполітики з цього приводу.

Тетяна ГУЛЬ, експерт з питань оплати праці

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі