Теми статей
Обрати теми

Атестація робочих місць: потрібно проводити регулярно!

Кучерова Оксана, юрист
Коментар до листа Мінсоцполітики від 20.06.2019 р. № 939/0/206-19*

* Див. статтю «Щодо права на щорічну додаткову відпустку за роботу із шкідливими і важкими умовами праці» цього номера.

Ні для кого не секрет, що додержання норм законодавства про охорону праці перебуває під пильним контролем Держпраці. Адже навряд чи хтось посперечається з тим, що здоров’я — найбільша і водночас найкрихкіша цінність людини. Саме тому порушення норм у цій сфері можуть призвести до непоправних наслідків, адже, підірвавши своє здоров’я, повернути його в колишній стан дуже важко. На щастя, це розуміє законодавець, і тому працівники, зайняті на роботах зі шкідливими і важкими умовами праці, мають право на додаткові пільги та компенсації за роботу в таких умовах.

Крім того, Закон України «Про охорону праці» від 14.10.92 р. № 2694-XII (далі — Закон № 2694) зобов’язує роботодавця організовувати проведення атестації робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці. Причому проводити таку атестацію потрібно в строки, передбачені колективним договором, але не рідше ніж 1 раз на 5 років (п. 4 постанови КМУ «Про Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці» від 01.08.92 р. № 442).

А якщо роботодавець не дотримуватиметься цього правила, чи діють тоді її результати на майбутнє, тобто більше 5 років?

Оскільки законодавство не надає прямої відповіді на це запитання, ми звернулися до Мінсоцполітики за роз’ясненнями. І ось у листі від 20.06.2019 р. № 939/0/206-19, що коментується, Мінсоцполітики нам відповіло: чинним законодавством це не передбачено.

Тобто, на думку Мінсоцполітики, результати атестації діють тільки в період, визначений у колективному договорі (але не більше 5 років). Пояснюється це просто. Згідно з вищезгаданою постановою саме результати атестації впливають на віднесення робочого місця до категорії шкідливих або важких умов праці.

Аналогічний висновок випливає із ст. 7 Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР, де встановлюється залежність між тривалістю щорічної додаткової відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та результатами атестації робочих місць за умовами праці та часу зайнятості працівника в цих умовах.

Зауважимо. Практично дослівно підтримує позицію Мінсоцполітики й Верховний Суд у постанові від 25.04.2018 р. у справі № 804/2806/17.

Як бачимо, загалом зараз склалася думка про те, що результати атестації діють тільки в період, визначений у колективному договорі (але не більше 5 років), і після закінчення цього строку більше не діють.

Що не кажи, але такий висновок зовсім не на користь працівників, адже вони, продовжуючи фактично працювати в шкідливих або важких умовах праці, втрачають право на пільги.

Якщо з дією наперед результатів атестації робочих місць позиція держорганів більш-менш зрозуміла, то з питанням про дію цих результатів за періоди до її проведення не все так просто.

А що з ретроспективою? На перший погляд здається логічним, що оскільки результати атестації діють не більше 5 років, то вони не впливають і на період до проведення атестації.

Але якщо за результатами атестації встановлено, що робоче місце належить до категорії із шкідливими або важкими умовами праці, то можна припустити, що ці ж умови були й до моменту проведення атестації. Тобто робоче місце й раніше характеризувалося шкідливістю та небезпекою праці (якщо умови праці істотно не змінювалися). Виникає запитання: чи може працівник, який працював у таких умовах до проведення атестації, претендувати на пільги?

Це запитання ми так само ставили Мінсоцполітики. У листі, що коментується, наше запитання розглянули через призму отримання пенсії за віком на пільгових умовах. І, пославшись на п. 4.2 Порядку № 383*, натякнули на те, що якщо атестація була проведена вперше та умови роботи не змінювалися, то після проведення атестації

* Порядок застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджений наказом Мінсоцполітики від 18.11.2005 р. № 383.

ВАЖЛИВО!

весь період попередньої роботи на даному підприємстві у виробництвах, зазначених у Списках, у шкідливих і важких умовах праці можна зарахувати до стажу, який надає право на таку пенсію.

Зауважимо. Такий висновок Мінсоцполітики зробило з буквального розуміння п. 4.4 Порядку № 383. У ньому зазначено: якщо атестація була вперше проведена після 21.08.97 р., у разі підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах до пільгового стажу зараховується увесь період роботи до 21.08.92 р., 5-річний період роботи на цьому підприємстві, що передує даті видання наказу, та період роботи протягом подальших 5 років. Тобто ретроспективна дія результатів атестації все-таки передбачена в законодавстві і з цим погоджується Мінсоцполітики. Щоправда, це правило прописане тільки для призначення пільгових пенсій.

Отже, поки що маємо таку ситуацію (див. рисунок нижче).

Наша вам порада: проводьте атестацію вчасно, щоб не порушувати права працівника і не створювати собі головного болю.

img 1

Період дії результатів атестації

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі