Теми статей
Обрати теми

Посадова особа VS депутат: як поєднати представницькі і службові повноваження?

Мацокін Андрій, головний редактор всеукраїнського видання «Держслужбовець» і спецвипуску «Юридичні практики»
Тема місцевих виборів дуже багатогранна у своїх міфах та вигадуваннях. Зокрема, тематика поєднання службових і депутатських повноважень викликає досить багато запитань. Тому ми вирішили у цій статті розкласти по поличках норми законодавчих актів, які регулюють зазначене питання.

Представницькі повноваження

Питання можливості поєднання представницьких та службових повноважень регулюють Виборчий кодекс* і Закон № 93**.

* Виборчий кодекс України від 19.12.2019 р. № 396-IX.

** Закон України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 р. № 93-IV.

Згідно з нормами ч. 1 ст. 6 Закону № 93 депутат місцевої ради здійснює свої повноваження, не пориваючи з виробничою або службовою діяльністю.

Водночас Виборчий кодекс і Закон № 93 містять обмеження щодо поєднання двох представницьких мандатів депутатами і сільськими, селищними, міськими головами.

Увага! Виборчий кодекс передбачає, що особа, обрана депутатом ВР АРК, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, сільським, селищним, міським головою, для її реєстрації зобов’язана подати до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів протягом 20 днів з дня офіційного оприлюднення результатів виборів заяву про реєстрацію її депутатом, сільським, селищним, міським головою, а у разі наявності в неї іншого представницького мандата — копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата, поданої відповідно до Верховної Ради України, Верховної Ради АР Крим або відповідної місцевої ради.

Особа, обрана депутатом Верховної Ради АР Крим, сільським, селищним, міським головою, також подає документ про звільнення з роботи (посади), припинення діяльності, несумісної з депутатським мандатом депутата Верховної Ради АР Крим, посадою сільського, селищного, міського голови.

Тепер щодо поєднання представницьких повноважень з деякими посадами та видами діяльності.

Службові повноваження

Ці питання регулюють норми Закону № 93, Закону № 280*, Закону № 2493** та Закону № 1700-VII***.

* Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР.

** Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III.

*** Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700-VII.

Стаття 7 Закону № 93 щодо несумісності статусу депутата місцевої ради з деякими посадами та видами діяльності каже таке:

ЦИТАТА

Депутат місцевої ради, який перебуває на посаді керівника місцевого органу виконавчої влади чи на іншій посаді, на яку поширюються вимоги Конституції та законів України щодо обмеження сумісництва, не може поєднувати свою службову діяльність на цій посаді з посадою сільського, селищного, міського голови, секретаря сільської, селищної, міської ради, голови та заступника голови районної у місті, районної, обласної ради, а також з іншою роботою на постійній основі в радах, їх виконавчих органах та апараті.

З урахуванням цієї норми особи, що працюють на посадах, на які поширюються вимоги щодо обмеження сумісництва, не можуть поєднувати свою службову діяльність з роботою на постійній основі в радах, їх виконавчих органах та апаратах!

Щодо роботи депутатів на постійній основі в раді. За рішенням обласної, Київської та Севастопольської міських рад депутат, обраний головою постійної комісії з питань бюджету, може працювати в раді на постійній основі.

Депутат місцевої ради може бути обраний секретарем сільської, селищної, міської ради, головою, заступником голови районної, обласної, районної у місті ради.

На цих посадах він буде працювати у відповідній раді на постійній основі і тому не може суміщати свою службову діяльність з іншою роботою, у тому числі на громадських засадах (за винятком викладацької, наукової та творчої у позаробочий час), займатися підприємницькою діяльністю, одержувати від цього прибуток, якщо інше не передбачено законом.

Якщо ми кажемо про роботу депутатів у раді на постійній основі, то нормами, які ми будемо розглядати при обговоренні цього питання, будуть норми Закону № 2493.

Дія Закону № 2493 не поширюється на технічних працівників та обслуговуючий персонал органів місцевого самоврядування.

Відповідно до цього Закону служба в органах місцевого самоврядування — це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Тож, як бачимо, депутат відповідної ради може суміщати представницькі повноваження і роботу на посадах в ОМС.

Посади в органах місцевого самоврядування

Вид посади

Посада

1. Виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах

Сільський, селищний, міський голова

2. Виборні посади, на які особи обираються відповідною радою

Голови та заступники голови районної, районної у місті, обласної ради.

Заступник міського голови — секретар Київської міської ради.

Секретар сільської, селищної, міської ради.

Голова постійної комісії з питань бюджету обласної, Київської та Севастопольської міських рад

3. Виборні посади, на які особи затверджуються відповідною радою

Заступник сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.

Керуючий справами (секретарь) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради.

Староста

4. Посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України

Керівник секретаріату (керуючий справами) районної, обласної ради.

Керуючий справами виконавчого апарату обласних і районних рад.

Керівник відділу, управління та інші працівники органів місцевого самоврядування

Тепер розглянемо обмеження в рамках суміщення службових повноважень з іншою роботою.

Службові & представницькі повноваження

На осіб, зазначених у попередньому розділі, та інших посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія Закону № 1700, законодавства про працю з урахуванням особливостей, передбачених Законом № 2493.

Посадові особи місцевого самоврядування не можуть бути організаторами і безпосередніми учасниками страйків та інших дій, що перешкоджають виконанню органами державної влади, органами влади АР Крим чи органами місцевого самоврядування передбачених законом повноважень. Інші обмеження, пов’язані із проходженням служби в органах місцевого самоврядування, встановлюються виключно законами України. Відповідно до норм Закону № 1700 обмеження щодо сумісництва та суміщення полягають у тому, що посадовим особам забороняється:

1) займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України;

2) входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (крім випадків, коли особи здійснюють функції з управління акціями (частками, паями), що належать державі чи територіальній громаді, та представляють інтереси держави чи територіальної громади в раді (наглядовій раді), ревізійній комісії господарської організації), якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.

Ще один момент, на якому слід зупинитися, — робота депутатів на посадах, що входять до складу виконавчого комітету відповідної ради. Відповідно до норм Закону № 280 виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно:

• сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради — голови відповідної ради;

• заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради;

• секретаря відповідної ради;

• керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету;

• старости (працює у виконкомі на постійній основі; затверджується на посаду сільською, селищною, міською радою на строк її повноважень за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови);

• керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради;

• інших осіб.

На осіб, які входять до складу виконавчого комітету ради і працюють у ньому на постійній основі, поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені цим Законом для сільського, селищного, міського голови.

Але для осіб, що входять до складу виконкому, є ще одне обмеження, встановлене нормами Закону № 280. До складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради.

Висновки

• Посадовим особам місцевого самоврядування жодним нормативним документом не заборонено бути депутатами.

• На депутатів і сільських, селищних, міських голів поширюється обмеження щодо наявності двох представницьких мандатів.

• Сільським, селищним, міським головам і депутатам, які стали посадовими особами, заборонено суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, у тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю.

• Посадові особи, які стали депутатами, або депутати, які стали посадовими особами, не зможуть увійти до складу виконавчого комітету ради (крім секретаря).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі