Теми статей
Обрати теми

Перевірки Держпраці після 14.09.2021: бути чи не бути?

Кучерова Оксана, юрист
Новина, що сколихнула весь Інтернет! Знову суд скасував порядок, за яким ходили на перевірки контролери з Держпраці. Що це рішення означає для роботодавців і чи зможуть вони тепер спати спокійно? Що робити, якщо вас уже перевірили або тільки-но збираються перевіряти? Давайте розбиратись.

Що вирішив Суд?

14 вересня 2021 року постановою Шостого апеляційного адміністративного суду у справі № 640/17424/19 було визнано нечинною постанову Кабміну № 823*.

* Постанова КМУ «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю» від 21.08.2019 № 823.

Це саме та постанова, яка встановлює порядок проведення інспекційних відвідувань для виявлення неоформленої праці, надає надширокі повноваження інспекторам та за результатами якої до роботодавця, зазвичай, застосовуються космічні штрафи. При цьому сама процедура інспекційних відвідувань багато в чому суперечила законодавству, як і взагалі порядок прийняття цього документа.

У принципі, ситуація, що наразі склалася, була очікуваною. Адже по суті постанова № 823 не сильно відрізнялася від своєї попередниці — постанови Кабміну № 295**, яку раніше також було скасовано судом. Про цю подію ми згадували у статті «Трудові перевірки по-новому: що змінилося?» // «ОП», 2019, № 17.

** Постанова КМУ «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 26.04.2017 № 295.

Наслідки для роботодавця

Вважаємо: ситуація, що склалася, може дати суб’єктам господарювання певні «бонуси».

По-перше, те, що постанова № 823 з 14 вересня втратила свою чинність, означає, що вона більше не може застосовуватися. Це означає, що з 14 вересня контролери Держпраці не зможуть проводити інспекційні відвідування.

Єдине, що може змінити цю ситуацію, це касаційне оскарження цього рішення та подання заяви про зупинення виконання рішення апеляційного суду (ст. 375 КАСУ). Якщо це станеться, то до винесення остаточного рішення Верховним Судом постанова № 823 продовжуватиме діяти.

Хоча, як показує практика її попередниці, касаційне оскарження, скоріш за все, буде, а от зупинення виконання рішення апеляційного суду навряд чи відбудеться. Адже попереднього разу суд не знайшов підстав для задоволення цього клопотання. Проте подивимося, як «карти ляжуть» цього разу.

По-друге, якщо інспектування ще триває, можна вимагати його припинення. Адже після 14 вересня 2021 року контролери не мають правової підстави для проведення інспектування. А отже, Держпраці може здійснювати тільки планові та позапланові перевірки і лише на підставі Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (далі — Закон № 877).

Тож, як показує судова практика, роботодавці успішно визнавали дії інспекторів протиправними, якщо ті продовжували вже розпочате інспектування. На переконання суду, Держпраці мала б припинити інспекційне відвідування у зв’язку з відсутністю законодавчо обґрунтованих підстав для продовження дій по такому інспекційному відвідуванню.

Саме така позиція викладена в рішенні Запорізького окружного адміністративного суду від 12.10.2020 у справі № 280/4178/19 (ср. ).

Майте на увазі! Під час карантину Держпраці не зможе прийти з плановою перевіркою до роботодавців із незначним та середнім ступенями ризику. Проте потрібно пам’ятати, що карантин не убезпечує роботодавців від позапланових перевірок.

Більше того, сподіватися на скасування вже виписаних постанов та приписів, які винесені за результатами інспектування до 14 вересня 2021 року, також не варто. Річ у тім, що постанова № 823 була визнана нечинною з моменту набрання рішенням законної сили, тобто з 14 вересня 2021 року.

Інспекційні відвідування, завершені до 14 вересня, проводилися на підставі та в порядку, передбаченими чинним на той час законодавством. Принаймні саме таким шляхом пішла судова практика після скасування попередниці — постанови № 295. Наприклад, рішення Львівського окружного адміністративного суду від 28.11.2019 у справі № 1.380.2019.003171, постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2019 у справі № 620/2332/19.

Перспективи на майбутнє

Як бачимо, у Кабміну вже склалася традиція: затверджувати відповідні Порядки для інспекційних відвідувань, які згодом оскаржують у суді та скасовують. Тож не виключено, що зробивши так два рази, Кабмін вирішить зробити так і втретє.

Разом із тим є перспектива появи все ж окремого Закону, який регламентуватиме трудовий контроль Держпраці. Так, нещодавно Мінекономіки оприлюднило проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю»*. Ним пропонується визначити правовий статус державної інспекції праці, права та обов’язки інспекторів праці, а також змінити правила трудових перевірок та штрафи. Проте це лише проєкт, тож подивимося, чи дійде до нього справа.

* Розміщений на сайті Мінекономіки (me.gov.ua) за посиланням «Головна» «Обговорення проектів документів».

Незважаючи на це, не виключаємо, що інспектори праці не зупинятимуть інспектування і намагатимуться розширити свої повноваження за рахунок Конвенцій МОП. Так, за правилами ст. 2 Закону № 877, Держпраці здійснює контроль відповідно до цього Закону, але з особливостями, передбаченими спеціальними законами і міжнародними договорами. Ось тут як раз з’являється можливість керуватися нормами Конвенції МОП № 81** та Конвенції МОП № 129***, які містять термін «інспекційні відвідування». Зокрема, мова йде про передбачену Конвенціями можливість інспекторів опитувати працівників, з’являтися на підприємствах безперешкодно і без попереднього повідомлення в будь-який час доби і з частотою на розсуд інспектора.

** Конвенція № 81 Міжнародної організації праці «Про інспекцію праці у промисловості й торгівлі» 1947 року.

*** Конвенція № 129 Міжнародної організації праці «Про інспекцію праці в сільському господарстві» 1969 року.

Проте в рішенні, що коментується, представники Феміди підкреслили, що Конвенція № 81 має забезпечувати систему інспектування праці на промислових та торговельних підприємствах, а Конвенція № 129 — на сільськогосподарських підприємствах. Тож не варто поширювати норми міжнародних Конвенцій на відносини, які такими Конвенціями не регулюються.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі