Теми статей
Обрати теми

Робочі місця для осіб з інвалідністю: новини від законодавців

Жиленко Катерина, експерт з оплати праці та трудового законодавства
У рамках цієї статті розберемось із Законом № 2682*, який уже запрацював з 06.11.2022. А точніше, тієї його частини, яка стосується нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю та звітування за його виконання. Поїхали.

* Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю» від 18.10.2022 № 2682-IX.

Ви, мабуть, уже чули, що звіт про працевлаштування осіб з інвалідністю (форму № 10-ПОІ) скасували?! Так, це правда. Але зовсім забути про виконання нормативу не вдасться.

ВАЖЛИВО!

Сама вимога виконання нормативу із працевлаштування осіб з інвалідністю залишилася

Норматив діє в таких же розмірах, як і раніше:

— нуль робочих місць, якщо середньооблікова чисельність штатних працівників (далі — СКШП) за рік складає до 8 осіб (тобто по 7 включно);

— одне робоче місце, якщо СКШП вписується в рамки 8 — 25 осіб;

— 4 % СКШП, якщо вона перевищує 25 осіб (від 26 і вище).

Також роботодавці, як і раніше, зобов’язані робити таке:

— виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця;

— створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством;

— надавати Держслужбі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю. Тут йдеться, зокрема, про звіт про вакансії за формою № 3-ПН. Нагадаємо: саме в ньому ви можете вказати, що потребуєте сприяння Служби зайнятості у пошуку працівника з інвалідністю. Детальніше про відносно недавно оновлену форму звітності читайте у статті «Маєте вакансії? Подайте нову форму № 3-ПН» // «Оплата праці», 2022, № 15.

Зміни в законодавстві

Йдеться про Закон № 875*. Згідно із внесеними до нього змінами звітувати до Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю (далі — Фонд) роботодавці не зобов’язані. Тож не треба більше до початку весни щороку навідуватись до «свого» місцевого Фонду із купою папірців.

* Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.91 № 875-XII.

Також прибрали норму, яка передбачала, що роботодавці самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю в рахунок виконання нормативу. Згодні, адже роботодавець повинен саме створити вакантну «інвалідну» вакансію, але не повинен сам шукати працівників для її заповнення.

І ще один обов’язок, від якого звільнили роботодавців, — реєстрація у Фонді. Її мали проходити новачки до 10 лютого (ті, хто вперше подавав звіт за формою № 10-ПОІ). Хоча відповідальності за прострочки не було.

Реєстрацію та звітування замінить інформація, яку ПФУ надасть Фонду. Порядок та форму мають узгодити ПФУ та Мінсоцполітики.

Що це все означає? Тепер між роботодавцем та Фондом з’явився посередник — ПФУ. Від нього Фонд має отримати два види інформації:

1) про створення роботодавцем робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість таких осіб. Про зайнятість можна дізнатись, наприклад, з Об’єднаного звіту. Її надасть рядок 102 «шапки» Розрахунку. До речі, наразі можуть бути розбіжності у трактуванні даних цього рядка. Не зрозуміло, як із наявної наразі у ПФУ інформації Фонд дізнається про створене, але вакантне місце для особи з інвалідністю. Тож цей момент потребує доопрацювання;

2) інформацію, необхідну для обчислення «інвалідного» нормативу. Тут йдеться про СКШП. Її теж уже зараз можна знайти у рядку 101 Розрахунку (головного документа Об’єднаного звіту).

Якщо така інформація містить ознаки порушення законодавства про норматив, то це може спричинити перевірку. Перевіряти будуть фахівці Держпраці. Як саме будуть контролювати виконання нормативу? Це має визначити КМУ.

Але уже відомо, що Фонд щороку до 10 березня в автоматизованому режимі визначатиме роботодавців, які не виконали норматив. Для цього він буде використовувати дані з Держреєстру загальнообов’язкового державного соцстрахування (далі — Держреєстр) та Централізованого банку даних з проблем інвалідності. Порушники отримують розрахунок адміністративно-господарських санкцій (АГС) за попередній рік в електронному кабінеті на порталі ПФУ. Знову ж таки порядок мають узгодити Фонд і ПФУ.

Зміни в Законі про ЄСВ

У ч. 1 ст. 17 Закону про ЄСВ* уточнено, що інформація з Держреєстру використовується, зокрема, для виявлення порушень вимог законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про їх зайнятість та працевлаштування.

* Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI.

А в ч. 3 цієї статті також прописано, що інформація з Держреєстру про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про їх зайнятість та працевлаштування ПФУ надає Фонду в порядку та за формою, встановленими ПФУ за погодженням із Мінсоцполітики. Аналогічна норма є і в Законі № 875.

Епілог

Що скажете про описані зміни? Наче глобальна задумка благородна. Навіщо надавати зайві звіти, та ще й паперові, якщо потрібна інформація уже є у трудовій звітності? Все йде до спрощення.

Це має як позитивні, так і негативні наслідки. Серед позитивних те, що:

— не треба ходити до Фонду із купою паперів;

— нарешті спілкування з Фондом перейшло в електронну площину.

Але водночас є й підводне каміння:

— не можна «вручну» вплинути на розрахунок СКШП, бо все вже власноруч вписано до Об’єднаного звіту. І головне, щоб було вписано без помилок, бо надану інформацію в рядку 102 «шапки» Розрахунку наразі виправити неможливо;

— якщо отримуєте АГС, то не можна буде їх оскаржити «на місці» у Фонді та з’ясувати, чого вони нараховані та саме в такому розмірі.

Фактично роботодавці і надалі самі рахують СКШП, а на її підставі — норматив осіб з інвалідністю. І, відповідно, працевлаштовують необхідну кількість осіб. А Фонд на підставі доступних для нього даних перевіряє, чи виконано норматив. При цьому не завжди буде відомо, що саме дізнався Фонд. Не виключено, що будуть гострі кути, які будемо разом згладжувати.

Наприкінці зауважимо: описані зміни уже чинні з 06.11.2022. Чи потрібно ще звітувати за 2022 рік? Вважаємо, що ні. Перехідної норми Закон № 2682 не містить. Тож із дня набрання чинності діємо за новими правилами: звітувати за поточний рік не треба.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі