Простій не з вини працівника
Нагадаємо, що простоєм вважається призупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою чи іншими обставинами.
На період оголошення простою працівників не звільняють. Вони залишаються у трудових відносинах із роботодавцем. Крім того, трудове законодавство встановлює для них на цей період певні «оплатні» гарантії.
Загальні правила оплати часу простою наведені у ст. 113 КЗпП. Час простою не з вини працівника, у тому числі на період оголошення карантину, встановленого Кабміном, оплачують з розрахунку не нижче від 2/3 посадового окладу.
Водночас у березні 2022 року Кабміном була затверджена постанова № 221*. Цим нормативним документом передбачено право керівників держорганів до припинення чи скасування воєнного стану в межах фонду зарплати, передбаченого в кошторисі, самостійно визначати розмір оплати часу простою, але не нижче від 2/3 окладу.
Неоплачувана «воєнна» відпустка
У ч. 2 ст. 58 Закону про держслужбу** встановлено, що відпустки без збереження заробітної плати надаються держслужбовцям відповідно до закону.
** Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889.
Так, зокрема, працівникам може бути надано неоплачувану відпустку за сімейними обставинами та з інших причин на підставі ч. 1 ст. 26 Закону про відпустки***. Строк, на який може бути надано таку відпустку, обумовлюється угодою між працівником та роботодавцем та не може перевищувати в загальному випадку 15 календарних днів на рік
*** Закон України «Про відпустки» від 15.11.96 № 504/96-ВР.
Разом із тим протягом періоду дії воєнного стану роботодавець на прохання працівника може надавати йому відпустку без обмеження 15-денним строком. Така норма передбачена в ч. 3 ст. 12 Закону № 2136****, і вона повною мірою стосується також і держслужбовців. При цьому варто зазначити, що Законом № 2136 не було введено нового виду відпустки за свій рахунок чи додаткової підстави для неї, а лише знято 15-денне обмеження щодо строку такої відпустки.
**** Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-ІХ.
Важливою гарантією при наданні відпусток без збереження заробітної плати є те, що на час їх надання за працівником зберігається його місце роботи (посада) (див. лист Мінсоцполітики від 29.04.2016 № 243/13/116-16).
Стаж держслужби
Розмір надбавки за вислугу років та тривалість додаткової відпустки держслужбовців безпосередньо залежать від наявного стажу держслужби. Періоди, які зараховують до такого стажу, перелічені в ч. 2 ст. 46 Закону про держслужбу та в п. 4 Порядку № 229*****.
Цими нормами визначено, що до стажу державної служби зараховують час, коли держслужбовець не працював із поважних причин, але залишався у трудових відносинах із державним органом.
***** Порядок обчислення стажу державної служби, затверджений постановою КМУ від 25.03.2016 № 229.
Тому періоди простою та відпустки без збереження зарплати на час воєнного стану включають до стажу держслужби, який дає право на встановлення держслужбовцю надбавки за вислугу років та оформлення додаткової оплачуваної відпустки.
Про це зазначають фахівці НАДС у роз’ясненні від 07.06.2022 № 153 р/з. Зауважимо, що саме цей орган є відповідальним за надання роз’яснень з питань застосування нормативно-правових актів у сфері держслужби (п. 3 ч. 3 ст. 13 Закону про держслужбу).