Виплату матеріальної допомоги для кожної галузі бюджетної сфери передбачає своя працеоплатна нормативка. І якщо для одних категорій бюджетників передбачена обов’язкова виплата матдопомоги на оздоровлення до відпустки і необов’язкова для вирішення соціально-побутових питань, то для інших — лише одна матдопомога. Тобто або на оздоровлення, або на соцпобут, які не є обов’язковими і виплачуються за рішенням керівника.
Чи належать працівники терцентрів до цієї категорії? Давайте з’ясуємо.
Умови виплати
Для працівників, оплата праці яких базується на ЄТС, головним орієнтиром в оплатних питаннях є постанова № 1298*. Згідно з п.п. «б» п. 4 цієї постанови працівники мають право на матеріальну допомогу, у тому числі на оздоровлення, в сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік, крім матдопомоги на поховання. Галузеві оплатні документи містять схожі норми.
Так, у абз. 6 п.п. 5.11 Умов № 308/519* зазначено, що керівники установ соцзахисту мають право надавати працівникам матдопомогу, у тому числі на оздоровлення, у сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік, крім матдопомоги на поховання.
Як бачимо, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань у нормах постанови № 1298 та Умов № 308/519 прямо не згадується. Утім її можна віднести до інших видів матдопомоги (крім допомоги на оздоровлення та на поховання).
Матдопомога на соцпобут надається працівнику в разі настання непередбачених обставин (наприклад, у разі скрутного матеріального становища, у зв’язку з тривалою хворобою, родинними обставинами тощо). Конкретні умови та обставини, за яких надається матеріальна допомога, прописують зазвичай у відповідному Положенні або в колективному договорі (див. лист Мінсоцполітики від 21.07.2015 № 409/13/116-15).
Проте слід ураховувати, що матдопомога на оздоровлення або соцпобут не є обов’язковою та виплачується в межах фонду оплати праці (п.п. 1.6 Умов № 308/519). Тобто за наявності коштів на таку виплату. При цьому рішення щодо такої виплати приймає керівник.
Матеріальна допомога працівникам терцентрів надається в межах фонду оплати праці і не є гарантованою виплатою
Для отримання матеріальної допомоги, яка не має обов’язкового характеру, потрібна заява працівника. Адже саме в ній працівник повинен вказати обставини, які спричинили необхідність такої виплати. У разі позитивного рішення керівника установи він видає відповідний наказ, визначає конкретну суму матдопомоги в межах граничного розміру.
Що стосується кола отримувачів, то в нормах Умов № 308/519 не конкретизовано, які саме працівники мають право на отримання матдопомоги. Тому матдопомогу можуть отримати як соціальні працівники, фахівці із соціальної роботи, так і інші працівники терцентрів.
Також зауважимо, що жодних заборон чи обмежень щодо виплати матеріальної допомоги під час дії воєнного стану не встановлено (див. статтю «Оздоровчі» і «соцпобут»: чи можна надати допомогу під час війни?» // «Оплата праці», 2022, № 10 (ср. ).
Максимальний розмір
Із норми абз. 6 п.п. 5.11 Умов № 308/519 випливає, що максимальна сума матдопомоги на рік (на оздоровлення + соцпобут) може складати один посадовий оклад.
Якщо працівник отримав матдопомогу на оздоровлення в розмірі посадового окладу, то інша матдопомога протягом року йому не може бути виплачена
Підтверджують зазначений факт і фахівці Мінсоцполітики у своїх роз’ясненнях, наведених у листі від 27.05.2019 № 73/0/205-19. Також вони зазначають, що якщо допомога на оздоровлення в поточному році надавалася працівникові у розмірі, меншому ніж один посадовий оклад, то за умови наявності фонду оплати праці йому може бути виплачена в цьому ж році матдопомога на соцпобут. При цьому сума її дорівнює різниці між розміром посадового окладу працівника і вже отриманою допомогою на оздоровлення.
Також враховуйте, що при визначенні граничного розміру матеріальної допомоги враховуються наявні у працівника підвищення посадового окладу (12-та графа тарифікаційного списку), зокрема, за «шкідливість» (п.п. 2.4.5 Умов № 308/519).
Матдопомога та МЗП
У ст. 31 Закону про оплату праці* зазначено, що розмір зарплати працівника за виконану місячну (годинну) норму праці не може бути нижче розміру мінімальної зарплати. Тобто доплата до МЗП прив’язана до відпрацьованого часу.
* Закон України «Про оплату праці» від 24.03.95 № 108/95-ВР.
До зарплати, яку порівнюємо з МЗП, включаємо виплати, що є складовими фонду оплати праці, нараховані за відпрацьований час (оклад, доплати, надбавки, премії тощо).
Матеріальна допомога на оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань — це виплати, які не пов’язані з виконанням роботи (норми часу), тому їх не враховуємо при порівнянні зарплати з МЗП. При цьому не має значення, у якому розмірі виплачено матдопомогу: у розмірі посадового окладу або середньої зарплати (див. лист Мінсоцполітики від 13.02.2017 № 294/0/101-17/282).
Тож матдопомогу на оздоровлення та соцпобут нараховуємо «зверху» МЗП.
Висновки
- Матеріальна допомога для працівників терцентрів не є гарантованою виплатою і надається за рішенням керівника в межах фонду оплати праці.
- Якщо соціальний працівник терцентру у поточному році отримав допомогу на оздоровлення в розмірі окладу, то права на отримання матдопомоги на соцпобут він не має.
- Матдопомога на оздоровлення та соцпобут не залежить від відпрацьованого працівником часу, а тому її нараховуємо «зверху» МЗП.