Кабмін прийняв постанову № 650*, якою оновив Порядок № 76** та затвердив Порядок бронювання через Дію***. Новації вже діють з 08.06.2024. Почнемо аналіз із оновленого Порядку № 76.
** Порядок бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану, затверджений постановою КМУ від 27.01.2023 № 76 (в редакції постанови КМУ від 05.06.2024 № 650).
Новий Порядок № 76
Нагадаємо, цей порядок установлює перелік, строки та інші правила бронювання військовозобов’язаних на період воєнного стану.
Зверніть увагу,
відстрочки від призову, які були надані військовозобов’язаним рішеннями Мінекономіки до набрання чинності постановою № 650, є чинними протягом строку, на який вони надані
Кого можна забронювати? У п. 1 Порядку № 76, як і раніше, є вичерпний перелік роботодавців, які можуть забронювати своїх працівників. Для зручності ми наведемо його в табл. 1. І одразу з максимальними строками відстрочки.
Таблиця 1. Категорії роботодавців та строки бронювання з 08.06.2024
Місце роботи (служби) | Максимальний строк бронювання |
1. Органи державної влади, інші державні органи, ОМС | Строк проведення мобілізації |
2. Підприємства, установи та організації, які є критично важливими для забезпечення потреб ЗСУ, інших військових формувань в особливий період | Строк дії контракту (договору) на поставку товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб ЗСУ, інших військових формувань |
3. Підприємства, установи та організації, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період | 12 місяців |
4. Спеціалізовані установи ООН, міжнародні судові органи, міжнародні та неурядові організації та установи, членом, учасником або спостерігачем у яких є Україна | Строк договору (контракту) або строк, на який їх обрано (призначено) |
Варто звернути увагу на те, що з переліку виключили підприємства, установи і організації, яким установлено мобілізаційні завдання (замовлення). Це не означає, що працівників таких підприємств не можна буде забронювати. Скоріше за все, порядок їх бронювання буде встановлений окремим документом. Адже бронювання працівників таких підприємств передбачено п. 3 ч. 1 ст. 25 Закону про мобілізацію*.
* Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.93 № 3543-XII.
Водночас до Порядку № 76 додали спецустанови ООН та міжнародні організації.
Також унаслідок зміни формулювання маємо тепер два (замість одного) напрямки критичної важливості:
1) для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (він був і раніше);
2) для забезпечення потреб ЗСУ та інших військових формувань в особливий період (новий).
До речі, критерії та порядок визначення критичності теж оновили.
Змінили підхід до строків бронювання. Замість 6 місяців маємо, з одного боку, 12 місяців, з іншого, — строк договору, контракту.
Зверніть увагу: надана можливість бронювати працівників незалежно від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності
А це означає, що бронювати дозволено навіть не зважаючи на дефіциту спеціальність. Це дуже важлива новація, адже раніше, якщо брати, наприклад, критично-важливі підприємства, то незалежно від спеціальності, звання та віку могли бронювати лише керівників та їх заступників.
Обсяги бронювання. Прописали категорії працівників, яких дозволено бронювати у 100 % обсязі. До них належать військовозобов’язані:
— які займають посади державної служби категорії «А»;
— які займають посади державної служби категорії «Б», але на яких тимчасово покладено виконання обов’язків за вакантною посадою держслужби категорії «А»;
— штатні працівники патронатних служб державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;
— керівники обласних, районних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (військових адміністрацій у разі їх утворення);
— кінцеві бенефіціари критично важливих підприємств, які не є їх працівниками;
— члени наглядових рад суб’єктів господарювання, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави і вартість активів яких за даними останньої фінзвітності або річний розмір чистого доходу яких перевищує 200 млн грн;
— члени наглядових рад особливо важливих для економіки підприємств, вартість активів яких за даними останньої фінзвітності перевищує 2 млрд грн або річний розмір чистого доходу яких перевищує 1,5 млрд грн;
— протезисти-ортезисти, техніки-протезисти-ортезисти, інженери-технологи-протезисти, інженери-протезисти, механіки протезно-ортопедичних виробів, за умови виконання ними не менш як 50 % норми робочого часу протягом останніх 3 місяців, що передують даті подання списку, з відповідним обґрунтуванням.
Водночас для критично важливих для економіки та населення роботодавців діє правило — бронювати можна не більше 50 % кількості військовозобов’язаних працівників. Ідеться, зокрема, і про органи держвлади, ОМС, суди, Нацполіцію, ДСНС тощо. При цьому зафіксовано дату для визначення загальної бази військовозобов’язаних для бронювання. 50 % треба рахувати тепер станом на 18.05.2024, а не на дату формування списку. І тільки в разі збільшення чисельності військовозобов’язаних — станом на дату подання списків.
Крім того, визначено перелік роботодавців, на чиїх працівників не поширюється 50-відсоткове обмеження, зокрема, паливно-енергетичного комплексу, забезпечення безперебійного функціонування енергетики, будівництва фортифікаційних споруд, представництв донорських установ тощо.
Підтвердження броні. Підтвердженням відстрочки є витяг з наказу Мінекономіки про бронювання. Сам наказ надсилається роботодавцю військовозобов’язаного, а роботодавець видає працівникові витяг за формою згідно з додатком 3 до Порядку № 76. На витягу має бути підпис керівника та печатка (у разі її наявності). Витяг видається військовозобов’язаному під розпис у відомості видачі бланків спеціального військового обліку, складеній за формою згідно з додатком 4 до Порядку № 76.
Також роботодавець повинен у п’ятиденний строк з дня видачі витягу військовозобов’язаному надіслати до ТЦК, де той перебуває на обліку, повідомлення про бронювання (додаток 5). Це потрібно для зарахування його на спеціальний військовий облік.
Якщо працівника переведено або звільнено з подальшим призначенням у того самого роботодавця, то надана відстрочка від призову залишається дійсною
У разі зміни посади роботодавець надсилає до ТЦК повідомлення про такі зміни. І працівнику видають новий витяг за новою посадою.
Анулювання броні. Дещо розширили перелік підстав для анулювання бронювання. З нього прибрали таку підставу, як завершення виконання мобілізаційного завдання (замовлення) або його скасування. Чому? Бо, як ми вже казали, з Порядку № 76 взагалі прибрали бронювання для роботодавців, які мають мобілізаційні завдання.
Водночас додали 4 нові підстави: тимчасове припинення дії трудового договору, обґрунтоване подання керівника, надання відстрочки з інших законних підстав та припинення договору або призначення на посаду (для спецустанов ООН та міжнародних організацій). Детальніше — у табл. 2.
Таблиця 2. Підстави анулювання броні
№ з/п | Підстави анулювання броні |
1 | Закінчення строку дії броні |
2 | Завершення виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг для забезпечення потреб ЗСУ, інших військових формувань |
3 | Позбавлення статусу критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період |
4 | Ліквідація органу державної влади, іншого держоргану, ОМС, підприємства, установи та організації |
5 | Звільнення військовозобов’язаного (нове: крім звільнення з посади з подальшим призначенням на іншу посаду в межах одного роботодавця) |
6 | Тимчасове припинення дії трудового договору |
7 | Обґрунтоване подання керівника |
8 | Надання відстрочки з інших причин, визначених ст. 23 Закону про мобілізацію |
9 | Припинення укладеного договору (контракту) або закінчення строку призначення — для працівників спеціалізованих установ ООН, міжнародних судових органів, міжнародних та неурядових організацій та установ, членом, учасником або спостерігачем у яких є Україна |
І також відстрочка автоматично анулюється, якщо військовозобов’язаному надають інше рішення про бронювання.
Звітування. Зберегли норму про подання щокварталу звіту про чисельність військовозобов’язаних, які заброньовані згідно з Порядком № 76, станом на 1-ше число місяця, що настає за звітним кварталом.
До звіту включають зведені показники за головним підприємством та за підпорядкованими структурними підрозділами, філіями незалежно від їх місцезнаходження.
Правила подання звіту (хто, куди, за якою формою та у який строк) наведені у табл. 3.
Таблиця 3. Правила подання звіту про бронювання
Категорія роботодавця | Кому подає | Форма звіту (додаток до Порядку № 76) | Строк подання |
Підприємства, установи, організації, які виробляють товари, виконують роботи, надають послуги, необхідні для забезпечення потреб ЗСУ, інших військових формувань | Центральним органам виконавчої влади, що здійснюють керівництво ЗСУ, іншими військовими формуваннями, утвореними відповідно до законів України, СБУ або Мінстратегпрому | Форма, наведена в додатку 6 | До 10-го числа місяця, що настає за звітним кварталом |
Підприємства, установи, організації, які визначені критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період | Центральному органу виконавчої влади, який забезпечує формування та/або реалізує державну політику у відповідній сфері, відповідній обласній, Київській та Севастопольській міській держадміністрації (військовій адміністрації у разі її утворення), Секретаріатові КМУ, органам, які здійснюють управління держмайном, що забезпечує діяльність відповідно Президента України, ВРУ та КМУ | Форма, наведена в додатку 6 | До 10-го числа місяця, що настає за звітним кварталом |
Місцеві органи виконавчої влади нижчого рівня, ОМС | Обласній, Київській та Севастопольській міській держадміністрації (військовій адміністрації) | Форма, наведена в додатку 6 | До 15-го числа місяця, що настає за звітним кварталом |
Органи державної влади, інші держоргани | Мінекономіки | Форма, наведена в додатку 7 | До 20-го числа місяця, що настає за звітним кварталом |
Обласна, Київська та Севастопольська міська держадміністрація (військова адміністрація) | Мінекономіки | Форма, наведена в додатку 8 |
Подання відомостей до ПФУ
Приписом п.п. 3 п. 3 постанови № 650 установлено, що всі підприємства, установи та організації, які мають право забронювати своїх працівників (крім спецустанов ООН та міжнародних організацій), повинні подавати до ПФУ через вебпортал електронних послуг відомості про:
— прийняття працівника на роботу;
— переміщення з одного структурного підрозділу до іншого;
— переведення на іншу постійну посаду або роботу;
— звільнення;
— поновлення на роботі;
— тимчасове припинення / відновлення дії трудового договору.
Зробити це потрібно не пізніше ніж протягом наступного дня після відповідної події.
Тут ідеться ні про що інше, як про заповнення електронної трудової книжки (ЕТК). Як зробити такий запис? Через Портал ПФУ за допомогою функції «Додати запис». Детальніше про це читайте у статті «Електронні трудові книжки: загальні питання» // «Оплата праці», 2024, № 11 (ср. ).
Отже, якщо ви плануєте бронювати своїх працівників, то майте на увазі: просто подавати Об’єднаний звіт (зокрема, додаток Д5) та чекати, що потрібні дані підтягнуться з нього на Портал ПФУ, уже не вийде. Слід прискорити процес та додати відповідний запис у день події чи на наступний день після неї.
Це потрібно для того, щоб Дія мала актуальні дані щодо працівника (офіційно він працює чи ні, чи може він переведений, чи взагалі звільнений). Адже, як ми вже казали раніше, затверджено також абсолютно новий Порядок бронювання через Дію (про нього далі).
І ще зауважимо, що призупинення дії трудового договору і звільнення є підставою для скасуванні броні. А от переведення на іншу посаду не впливає на дійсність відстрочки. До речі, це також новації Порядку № 76, про які ми говорили вище.
Бронювання через Дію
Маємо нормативне підґрунтя для бронювання працівників через Портал Дія. Відбуватиметься це так. Якщо роботодавець має право на бронювання, керівник через Портал Дія подає списки працівників. Далі Дія автоматично перевіряє по реєстрах, чи справді людина працевлаштована офіційно і чи є про неї дані в реєстрі «Оберіг». Якщо все в порядку, то працівника заброньовано. Керівник отримає відповідь про бронювання працівника в кабінеті на Порталі Дія, а в людини оновиться про це інформація в застосунку «Резерв+».
При цьому військовозобов’язаний не підлягає бронюванню, про що керівнику повідомлять через Портал Дія, у разі:
— відсутності про нього даних в Реєстрі військовозобов’язаних;
— відсутності в Реєстрі військовозобов’язаних відомостей про його перебування у трудових відносинах з держорганом, підприємством, установою.
При бронюванні через Дію інформація про надання відстрочки відображатиметься у військово-обліковому документі в електронній формі. За заявою працівника в електронній формі, поданою засобами Порталу Дія, можна буде сформувати витяг про бронювання. Він, як ми вже говорили, підтверджує надання військовозобов’язаному відстрочки.
Висновки
- Оновлений Порядок № 76 та Порядок бронювання через Дію вже діють з 08.06.2024.
- Деякі категорії працівників дозволено бронювати у 100 % обсязі.
- Підтвердженням відстрочки є витяг з наказу Мінекономіки про бронювання.
- Якщо працівника переведено або звільнено з подальшим призначенням у того самого роботодавця, то надана відстрочка від призову залишається дійсною.
- Додали 4 нові підстави анулювання броні: тимчасове припинення дії трудового договору, обґрунтоване подання керівника, надання відстрочки з інших законних підстав та припинення договору або призначення на посаду (для спецустанов ООН та міжнародних організацій).
- Всі підприємства, установи та організації, які мають право забронювати своїх працівників (крім спецустанов ООН та міжнародних організацій), повинні подавати до ПФУ через вебпортал електронних послуг відомості про прийняття, звільнення, переміщення, переведення, поновлення, призупинення / відновлення трудового договору.
- При бронюванні через Дію інформація про надання відстрочки відображатиметься у військово-обліковому документі в електронній формі. Можна буде сформувати витяг про бронювання.