Правовий статус
На територіях, де запроваджено воєнний стан, можуть створюватися тимчасові органи державної влади — військові адміністрації (далі — ВА). Про це чітко зазначено у ч. 1 ст. 4 Закону № 389*). ВА утворюються на рівні області, району або населеного пункту.
* Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII.
Основними завданнями ВА є:
— реалізація норм Конституції та законів України;
— забезпечення взаємодії з військовим командуванням у впровадженні заходів організації оборони, цивільного захисту, підтримання громадського порядку;
— захист критичної інфраструктури;
— охорона прав і свобод громадян.
ВА населених пунктів формуються в межах територіальних громад у тих випадках, коли відповідні органи місцевого самоврядування (далі — ОМС), їх виконавчі органи та голови громад не можуть виконувати своїх конституційні та законодавчі повноваження.
Керівництво ВА населеного пункту здійснює начальник, який призначається та звільняється з посади Президентом України. Призначення відбувається на підставі подання Генерального штабу ЗСУ або відповідної обласної державної адміністрації.
Фінансування діяльності
Джерела фінансування ВА визначені у п. 2 Порядку № 397*. Фінансування здійснюється:
1) ВА населених пунктів — за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету територіальної громади, де утворено ВА;
2) обласних та районних ВА — за рахунок коштів державного бюджету та відповідних обласних та районних бюджетів.
Кошти обласних та районних бюджетів для здійснення обласними та районними ВА своїх повноважень передбачаються шляхом установлення бюджетних призначень у вигляді субвенції з місцевого бюджету розпоряднику коштів державного бюджету. Головний розпорядник коштів місцевого бюджету згідно з бюджетними призначеннями перераховує кошти розпоряднику коштів державного бюджету на окремий спеціальний рахунок, відкритий в установленому порядку в органі Казначейства за місцем обслуговування розпорядника бюджетних коштів.
Видатки на забезпечення діяльності ВА населених пунктів здійснюються за КПКВК 0160 «Керівництво і управління у відповідній сфері у містах (місті Києві), селищах, селах, територіальних громадах». У свою чергу, видатки на забезпечення діяльності районних та обласних ВА здійснюються за бюджетними програмами, передбаченими для утримання відповідних районних та обласних держадміністрацій (пп. 6 та 7 Порядку № 397).
Структура та штат
ВА населених пунктів створюються:
— із числа військовослужбовців військових формувань, а також представників рядового і начальницького складу правоохоронних органів та служби цивільного захисту, які відряджаються до таких адміністрацій у порядку, встановленому законодавством. При цьому вони продовжують проходити службу у своїх органах без виключення зі штатного розпису;
— з працівників, які уклали трудовий договір з обласною ВА (якщо вона створена), або безпосередньо з Генеральним штабом ЗСУ (у разі відсутності обласної ВА в регіоні).
Оплата праці
Розмір зарплати працівників обласних та районних ВА визначається згідно з умовами оплати праці, встановленими для відповідних працівників районних, обласних держадміністрацій. А зарплата працівникам ВА населених пунктів нараховується згідно з умовами оплати праці, встановленими для працівників відповідних ОМС (п. 4 Порядку № 397).
Рішення щодо порядку та розмірів преміювання начальника ВА населеного пункту приймається головою відповідної районної держадміністрації (начальником районної ВА) за погодженням із головою обласної держадміністрації (начальником обласної ВА).
Зауважимо, що Закон № 389 не містить норм щодо визначення статусу працівників ВА. Такі працівники не приймають Присягу посадових осіб місцевого самоврядування чи державного службовця і тому не мають статусу посадової особи місцевого самоврядування / державного службовця. Про це зазначають фахівці НАДС у листі від 14.05.2024 № 5545/10.3-24 (ср. ). Відповідно працівники ВА не мають права на встановлення надбавок за ранг та вислугу років.
Разом з тим Законом № 4322* передбачається, що час роботи на посадах начальників ВА населених пунктів та інших працівників ВА, які уклали трудовий договір з обласними ВА або з Генеральним штабом ЗСУ, зараховуватиметься до стажу державної служби. Це не стосується працівників, які виконують функції з обслуговування, та технічних працівників. Зауважимо, що Закон № 4322 вже прийнятий Верховною Радою та направлений на підпис Президенту.
Також у листі від 09.12.2024 № 4701-05/88089-09 фахівці Мінекономіки зазначають, що працівникам ВА населених пунктів надається щорічна основна відпустка тривалістю 24 календарних дні за відпрацьований робочий рік, який відлічується з дня укладення трудового договору. Тобто право на подовжену відпустку працівники ВА населених пунктів не мають.
Військовослужбовцям, які відряджені до ВА, виплачується грошове забезпечення виходячи з окладів за посадами, займаними зазначеними особами у ВА, до яких вони відряджені, та інші виплати, встановлені для відповідних працівників цих органів. А також оклади за військовими (спеціальними) званнями і надбавки за вислугу років у розмірах і порядку, визначених законодавством для військовослужбовців.
Висновки
- Фінансування діяльності ВА здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів.
- Працівники ВА отримують зарплату згідно з умовами оплати праці, встановленими для працівників обласних держадміністрацій та ОМС.
- Статусу держслужбовців та посадових осіб працівники ВА не мають, тому не отримують надбавки за ранг і вислугу років.