Теми статей
Обрати теми

Військові адміністрації як роботодавці: що потрібно знати бухгалтеру та кадровику

Будз Володимир, експерт з оплати праці та трудових відносин
Військові адміністрації виконують владні функції в умовах воєнного стану, замінюючи органи місцевого самоврядування. Для кадровиків і бухгалтерів це означає особливості в оформленні трудових відносин та оплаті праці. У цій статті розглянемо головні нормативні орієнтири та практичні аспекти роботи з персоналом у військових адміністраціях.

Правовий статус

На територіях, де запроваджено воєнний стан, можуть створюватися тимчасові органи державної влади — військові адміністрації (далі — ВА). Про це чітко зазначено у ч. 1 ст. 4 Закону № 389*). ВА утворюються на рівні області, району або населеного пункту.

* Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII.

Основними завданнями ВА є:

— реалізація норм Конституції та законів України;

— забезпечення взаємодії з військовим командуванням у впровадженні заходів організації оборони, цивільного захисту, підтримання громадського порядку;

— захист критичної інфраструктури;

— охорона прав і свобод громадян.

ВА населених пунктів формуються в межах територіальних громад у тих випадках, коли відповідні органи місцевого самоврядування (далі — ОМС), їх виконавчі органи та голови громад не можуть виконувати своїх конституційні та законодавчі повноваження.

Керівництво ВА населеного пункту здійснює начальник, який призначається та звільняється з посади Президентом України. Призначення відбувається на підставі подання Генерального штабу ЗСУ або відповідної обласної державної адміністрації.

Фінансування діяльності

Джерела фінансування ВА визначені у п. 2 Порядку № 397*. Фінансування здійснюється:

1) ВА населених пунктів — за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету територіальної громади, де утворено ВА;

2) обласних та районних ВА — за рахунок коштів державного бюджету та відповідних обласних та районних бюджетів.

* Порядок фінансового забезпечення діяльності військових адміністрацій, затверджений постановою КМУ від 01.04.2022 № 397.

Кошти обласних та районних бюджетів для здійснення обласними та районними ВА своїх повноважень передбачаються шляхом установлення бюджетних призначень у вигляді субвенції з місцевого бюджету розпоряднику коштів державного бюджету. Головний розпорядник коштів місцевого бюджету згідно з бюджетними призначеннями перераховує кошти розпоряднику коштів державного бюджету на окремий спеціальний рахунок, відкритий в установленому порядку в органі Казначейства за місцем обслуговування розпорядника бюджетних коштів.

Видатки на забезпечення діяльності ВА населених пунктів здійснюються за КПКВК 0160 «Керівництво і управління у відповідній сфері у містах (місті Києві), селищах, селах, територіальних громадах». У свою чергу, видатки на забезпечення діяльності районних та обласних ВА здійснюються за бюджетними програмами, передбаченими для утримання відповідних районних та обласних держадміністрацій (пп. 6 та 7 Порядку № 397).

Структура та штат

ВА населених пунктів створюються:

із числа військовослужбовців військових формувань, а також представників рядового і начальницького складу правоохоронних органів та служби цивільного захисту, які відряджаються до таких адміністрацій у порядку, встановленому законодавством. При цьому вони продовжують проходити службу у своїх органах без виключення зі штатного розпису;

з працівників, які уклали трудовий договір з обласною ВА (якщо вона створена), або безпосередньо з Генеральним штабом ЗСУ (у разі відсутності обласної ВА в регіоні).

Оплата праці

Розмір зарплати працівників обласних та районних ВА визначається згідно з умовами оплати праці, встановленими для відповідних працівників районних, обласних держадміністрацій. А зарплата працівникам ВА населених пунктів нараховується згідно з умовами оплати праці, встановленими для працівників відповідних ОМС (п. 4 Порядку № 397).

Рішення щодо порядку та розмірів преміювання начальника ВА населеного пункту приймається головою відповідної районної держадміністрації (начальником районної ВА) за погодженням із головою обласної держадміністрації (начальником обласної ВА).

Зауважимо, що Закон № 389 не містить норм щодо визначення статусу працівників ВА. Такі працівники не приймають Присягу посадових осіб місцевого самоврядування чи державного службовця і тому не мають статусу посадової особи місцевого самоврядування / державного службовця. Про це зазначають фахівці НАДС у листі від 14.05.2024 № 5545/10.3-24 (ср. ). Відповідно працівники ВА не мають права на встановлення надбавок за ранг та вислугу років.

Разом з тим Законом № 4322* передбачається, що час роботи на посадах начальників ВА населених пунктів та інших працівників ВА, які уклали трудовий договір з обласними ВА або з Генеральним штабом ЗСУ, зараховуватиметься до стажу державної служби. Це не стосується працівників, які виконують функції з обслуговування, та технічних працівників. Зауважимо, що Закон № 4322 вже прийнятий Верховною Радою та направлений на підпис Президенту.

* Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про державну службу» щодо удосконалення порядку співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями» від 25.03.2025 № 4322-IX.

Також у листі від 09.12.2024 № 4701-05/88089-09 фахівці Мінекономіки зазначають, що працівникам ВА населених пунктів надається щорічна основна відпустка тривалістю 24 календарних дні за відпрацьований робочий рік, який відлічується з дня укладення трудового договору. Тобто право на подовжену відпустку працівники ВА населених пунктів не мають.

Військовослужбовцям, які відряджені до ВА, виплачується грошове забезпечення виходячи з окладів за посадами, займаними зазначеними особами у ВА, до яких вони відряджені, та інші виплати, встановлені для відповідних працівників цих органів. А також оклади за військовими (спеціальними) званнями і надбавки за вислугу років у розмірах і порядку, визначених законодавством для військовослужбовців.

Висновки

  • Фінансування діяльності ВА здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів.
  • Працівники ВА отримують зарплату згідно з умовами оплати праці, встановленими для працівників обласних держадміністрацій та ОМС.
  • Статусу держслужбовців та посадових осіб працівники ВА не мають, тому не отримують надбавки за ранг і вислугу років.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі