Дистанційка з-за кордону: освітянам можна!

Жиленко Екатерина, эксперт по оплате труда и трудовым отношениям
Заборона дистанційної роботи для працівників держпідприємств збентежила багатьох, зокрема і працівників державних закладів освіти. Чи насправді вони мали повернутись з-за кордону під загрозою втрати роботи? Маємо офіційну відповідь.

Із 28.04.2022 Кабмін постановою № 481* заборонив працювати дистанційно з-за кордону працівникам, членам виконавчого органу та керівникам суб’єктів господарювання державного сектору економіки. На період воєнного стану вони можуть працювати за межами України, лише перебуваючи в оформленому за всіма правилами службовому відрядженні. Детальніше про це читайте в матеріалі «Дистанційка для держпідприємств: як працювати під час війни?» // «Оплата праці», 2022, № 9.

* Постанова КМУ «Деякі питання організації роботи працівників суб’єктів господарювання державного сектору економіки на період воєнного стану» від 26.04.2022 № 481.

Цей документ дуже збентежив освітян. Адже багато вчителів та викладачів рятують своє життя за кордоном і звідти продовжують дистанційно викладати.

Керівники деяких закладів освіти державної власності оперативно відреагували на «заклик» Кабміну: проінформували своїх працівників про необхідність повернутись до України та можливість накладення дисциплінарного стягнення на порушників.

Але не все так просто.

На своїй сторінці в соцмережі Facebook Освітній омбудсмен Сергій Горбачов зауважив: постанова № 481 не стосується вчителів та вихователів закладів освіти комунальної форми власності. Аргумент простий — такі заклади не є суб’єктами господарювання держсектору. Із цим висновком не посперечаєшся.

До зазначених суб’єктів господарювання належать (ч. 2 ст. 22 Господарського кодексу України від 16.01.2003 № 436-IV):

— суб’єкти, що діють на основі лише державної власності;

— суб’єкти, державна частка у статутному капіталі яких перевищує 50 %;

— суб’єкти, державна частка у статуті яких забезпечує державі право вирішального впливу на їх госпдіяльність.

Тож із комунальними закладами освіти все зрозуміло. А от як бути із закладами освіти державної форми власності? Пан Горбачов пообіцяв розібратися, надіславши запит до Кабміну.

І от, на сайті Освітнього омбудсмена з’явився лист Мінекономіки від 14.05.2022 № 3211-07/24215-01 із коментарем до нього.

ВАЖЛИВО!

Практично всі заклади дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої, позашкільної освіти не є суб’єктами господарювання державного сектору економіки.

Головний акцент зроблено на Переліку суб’єктів господарювання державного сектору економіки (державних підприємств, їх об’єднань, дочірніх підприємств та господарських товариств, державна частка у статутному капіталі яких перевищує 50 % (далі — Перелік). Його оприлюднено на сайті Фонду державного майна України.

Цей Перелік містить лише два заклади освіти: Державне підприємство «Державний позашкільний навчальний заклад «Перспектива» (м. Київ) та Київський університет права Національної академії наук України.

Є ще деякі держпідприємства, пов’язані зі сферою освіти. Це, наприклад, навчально-науково-методичні центри, інститути, спеціалізовані видавництва, науково-виробничі, торговельно-промислові підприємства, підрозділи закладів освіти та інші підприємства. Їх засновниками є МОН, місцева влада або відповідний заклад освіти. Серед таких держпідприємств, зокрема, Інститут прикладної хімії Міністерства освіти і науки України, Торговельно-промислове підприємство Дніпропетровського національного університету, Державне підприємство «Український державний центр міжнародної освіти».

УВАГА!

Якщо вашого закладу освіти немає у Переліку, то постанова № 481 на вас не поширюється.

Фахівці МОН теж не лишилися осторонь. Вони надали аналогічні роз’яснення у своєму листі від 24.05.2022 № 1/5500-22, опираючись на лист Мінекономіки від 14.05.2022 № 3211-07/24217-03 (ср. ).

Отже, фахівці МОН так само зробили висновок: всі юридичні особи, інформація про яких розміщена в Переліку, є суб’єктами господарювання державного сектору економіки.

Вочевидь, це також слід розуміти так: якщо закладу немає у Переліку, він не є суб’єктом господарювання держсектору, а отже, постанова № 481 на нього не поширюється.

Також фахівці освітнього міністерства зауважили на ст. 23 Закону про освіту**. Згідно з її приписом держава гарантує академічну, організаційну, фінансову і кадрову автономію закладів освіти. При цьому безпосереднє управління закладом освіти здійснює його керівник. І він же несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу. Повноваження (права і обов’язки) та відповідальність керівника закладу освіти визначаються законом та установчими документами закладу освіти (ст. 26 Закону про освіту).

** Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII.

Це є додатковим «щитом» для захисту працівників закладів освіти в питанні, що розглядаємо.

Отже, робимо узагальнений та оптимістичний для освітян висновок: працівники закладів освіти можуть продовжувати працювати дистанційно з-за кордону. Звісно, якщо це дозволяють специфіка роботи та наявні технічні можливості.

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa

Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.

Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше