Темы статей
Выбрать темы статей
Сортировать по темам

Роботодавець помер або пропав: КМУ затвердив порядок звільнення

Жиленко Екатерина, эксперт по оплате труда и трудовым отношениям, Кучерова Оксана, юрист
Оплата труда Октябрь, 2022/№ 20
Печать
З 19.07.2022 працівники мають можливість звільнитись у разі, якщо роботодавець — фізособа помер або визнаний безвісно відсутнім. Як саме це зробити? Алгоритм дій надав КМУ.

Нова підстава для припинення трудових відносин

Законом № 2352* було внесено багато змін до трудового законодавства. Зокрема, розширено перелік підстав припинення трудового договору в ч. 1 ст. 36 КЗпП. Серед нових — смерть роботодавця — фізичної особи або набрання законної сили рішенням суду про визнання такої фізичної особи безвісно відсутньою чи про оголошення її померлою (абз. 81 зазначеної норми).

* Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин» від 01.07.2022 № 2352-IX.

Також у ч. 3 ст. 36 КЗпП коротко описано алгоритм звільнення працівника. А от більш детальний порядок звільнення доручили прописати КМУ.

Саме це і сталося. 14.10.2022 Кабмін затвердив Порядок № 1172*. Цей документ діє з 20.10.2022.

* Порядок припинення трудового договору у разі смерті роботодавця — фізичної особи або набрання законної сили рішенням суду про визнання такої фізичної особи безвісно відсутньою чи про оголошення її померлою, затверджений постановою КМУ від 14.10.2022 № 1172.

Ці зміни нарешті заповнили існуючу вже довгий час прогалину в законодавстві. Раніше у разі смерті або ж визнання роботодавця безвісно відсутнім його працівники мали великий головний біль з офіційним припиненням трудових відносин. Адже ніякого механізму прописано не було і єдине, що можна було тут зробити, — це піти до суду.

Алгоритм дій

Зазначений Порядок № 1172 досить компактний. Водночас тут детально описано, що має зробити працівник, який залишився без роботодавця. Йому слід звернутись до будь-якого центру зайнятості (районного, міськрайонного, міського, філії регіонального центру зайнятості) із наступним пакетом документів:

1. Заява про припинення трудового договору, у якій потрібно викласти інформацію про смерть роботодавця — фізособи або набрання законної сили рішенням суду про визнання такої фізособи безвісно відсутньою чи про оголошення її померлою.

2. Копії документів, що підтверджують смерть роботодавця або набрання законної сили рішенням суду про визнання його безвісно відсутнім чи про оголошення померлим (за наявності). Цікаве уточнення «за наявності». Виходить, працівник може звільнитись, навіть якщо він не має копії документів, які підтверджують смерть/відсутність роботодавця? На наш погляд, у такій ситуації можна послатись на наявність такої інформації у відповідних держреєстрах. Звісно, це уточнення стовідсотково доречне, адже у нинішні непрості часи копію свідоцтва про смерть або судового рішення можна чекати досить довго.

3. Копія документа, що посвідчує особу (наприклад, паспорта), реєстраційного номера облікової картки платника податків (далі — РНОКПП) або серії та номера паспорта громадянина України (для тих, хто через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття РНОКПП).

4. Інформація про роботодавця: прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), РНОКПП або індивідуальний податковий номер для ФОП (за наявності). Як саме подати цю інформацію? Як пояснюють представники центру зайнятості, якогось конкретного документа вони тут не вимагають. Тож підтвердити цю інформацію можна як за допомогою Відомостей про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб, так і за допомогою трудової книжки (якщо там є печатка ФОП, у якій відображено його ІПН).

5. Копія примірника трудового договору або наказу (розпорядження) про прийняття на роботу. А якщо таких документів немає, то слід подати відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. Де їх взяти? Можна отримати самостійно через Портал електронних послуг ПФУ (див. за посиланням portal.pfu.gov.ua). Тут можна практично миттєво отримати багато корисних документів: довідки за формами ОК-5, ОК-7 про трудовий та страховий стаж чи інший необхідний документ. Алгоритм простий:

1) проходимо авторизацію на Порталі послуг ПФУ (за допомогою КЕП, через ID.GOV.UA тощо);

2) у розділі «Комунікації з ПФУ» обираємо опцію «Запит на отримання електронних документів» та обираємо необхідний документ. У цьому випадку слід «тикнути» на Витяг з ЕТК;

3) надаємо номер мобільного телефону (інші поля мають бути уже заповнені) та погоджуємось на обробку і передачу персональних даних;

4) за кілька секунд (хоча, можливо, і трохи довше) отримуємо запитаний документ у розділі «Мої звернення». У варіанті, що ми розглядаємо, у відповідь прийде документ під назвою «Відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб». Скачуємо pdf-документ (якщо треба, роздруковуємо) і додаємо до пакета документів.

6. Копія трудової книжки (за наявності). До речі, якщо отримати копію паперової трудової не вдається, то є також варіант із електронною її версією. Звісно, ще не всі роботодавці відсканували трудові книжки. Але у багатьох вони вже є. Де? Знову ж таки на Порталі електронних послуг ПФУ. Обираємо опцію «Електронна трудова книжка» і переходимо до підрозділу «Скан-копії трудової книжки» (див. рисунок нижче).

img 1

Скан-копії трудової книжки в особистому кабінеті застрахованої особи на Порталі електронних послуг ПФУ

Зверніть увагу! Всі ці документи можна подати як в електронній, так і в паперовій формі.

Дата звільнення

Трудовий договір припиняється датою подання відповідної заяви.

Тобто маємо інший підхід, ніж для випадку з припиненням трудового договору з найманим працівником за аналогічними підставами. Це здається не зовсім логічним, тому що ФОП може бути вже припинено, а працівники можуть з’явитися зі своїми заявами до центру зайнятості, коли завгодно. Тож може вийти так, що між офіційним припиненням ФОП та датою припинення трудового договору із працівником буде якийсь проміжок часу, який просто зависне у повітрі.

До речі, це якраз і хотіли закріпити в Порядку, який розробив Кабмін. Адже навіть раніше, коли в судовому порядку припиняли трудові відносини у випадку смерті роботодавця, датою припинення була саме дата смерті такої особи, тобто фактично припинення здійснювалося «заднім» числом. Наприклад, рішення Рівненського районного суду Рівненської області від 30 вересня 2020 року у справі № 570/2726/20, рішення Татарбунарського районного суду Одеської області від 26 листопада 2020 року у справі № 515/1255/20.

Проте цю правку так і не внесли. Пояснили це тим, що в КЗпП вже прописано, що датою припинення трудового договору є саме дата подання заяви до центру зайнятості. Тож змінювати потрібно КЗпП, а не текст Порядку. А поки що маємо те, що маємо.

Центр зайнятості за місцем звернення працівника у день подання заяви (він же день припинення трудового договору) повідомляє про це ПФУ та ДПСУ. Обмін інформації відбувається в електронній формі. Пенсійники та податківці мають отримати дані працівника, роботодавця та дізнатись дату звільнення.

До речі, повноваження Держслужби зайнятості з подання інформації про припинення трудового договору в разі смерті/безвісти відсутності роботодавця-фізособи будуть закріплені законодавчо у ст. 20 Закону про ЄСВ*. Законодавці про це вже попіклувались (див. законопроєкт від 03.06.2022 № 7433).

* Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI.

Далі протягом трьох робочих днів з дня надходження інформації фахівці ПФУ вносять її до реєстру застрахованих осіб. І якщо працівник (вже колишній) цього вимагає, то центр зайнятості вносить запис про припинення трудового договору до його трудової книжки. Звісно, для цього її слід мати та надати. У підставі звільнення буде записано «п. 81 ч. 1 ст. 36 КЗпП». Але зробити це можна не раніше ніж через три робочих дні з дня подання заяви.

ВАЖЛИВО!

Йдеться саме про роботодавців фізичних осіб, зокрема ФОП

Тобто для випадку, коли помер або пропав безвісти керівник підприємства (установи), цей варіант «не варіант». А для інших: wellcome.

Смерть роботодавця-ФОП: наслідки

Смерть роботодавця породжує ще декілька запитань на практиці.

Чи потрібно подавати якусь звітність за померлого ФОП? Ні, ніякої звітності за померлого ФОП подавати не треба (ні щодо податків, ні щодо ЄСВ).

А що із заборгованістю перед працівниками? Заборгованість по зарплаті доведеться погасити спадкоємцям, бо до них переходить не тільки майно, а й борги померлого ФОП.

Більше нюансів про те, як зняти з реєстрації померлого ФОП, що робити з договорами, які ФОП уклав, але так і не встиг виконати, та взагалі що робити спадкоємцям і працівникам померлого ФОП, шукайте в статті «Бізнес у спадок, або Що робити спадкоємцям і працівникам померлого ФОП?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 57.

App
Скачайте наше мобильное приложение Factor

© Factor.Media, 1995 -
Все права защищены

Использование материалов без согласования с редакцией запрещено

Ознакомиться с договором-офертой

Присоединяйтесь
Адрес
г. Харьков, 61002, ул. Сумская, 106а
Мы принимаем
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Мы используем cookie-файлы, чтобы сделать сайт максимально удобным для вас и анализировать использование наших продуктов и услуг, чтобы увеличить качество рекламных и маркетинговых активностей. Узнать больше о том, как мы используем эти файлы можно здесь.
Спасибо, что читаете нас Войдите и читайте дальше