Чи потрібно індексувати вартість земельної ділянки

В обраному У обране
Друк
Матвєєва Вікторія, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Бюджетна бухгалтерія Квітень, 2015/№ 14
Бюджетна установа у 2013 році отримала документи, які підтверджують право постійного користування земельною ділянкою. Також отримано витяг з Державного земельного кадастру про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Крім того, установа оплатила експертну грошову оцінку земельної ділянки, яку виконав суб’єкт оціночної діяльності. На підставі вартості, зазначеної в експертному звіті, така земельна ділянка була оприбуткована на субрахунок 101 «Земельні ділянки». Чули від колег, що вартість земельної ділянки потрібно індексувати. Чи це дійсно так? Яку з вартостей слід індексувати: експертну чи нормативну? Як відобразити таку операцію в бухгалтерському обліку?

Запитання, що стосуються правильності обліку земельних ділянок, постійно виникають у наших читачів. Не обійшлося без них і у 2015 році. Як бачимо, цього разу читачів цікавить необхідність індексації вартості земельної ділянки.

Таке запитання пов’язане з тим, що стосовно земельних ділянок застосовують два види грошових оцінок — нормативну та експертну. Про це зазначено у ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 р. № 1378-IV (далі — Закон № 1378). Для яких цілей застосовують кожну з цих оцінок?

Давайте розставимо всі крапки над «і» в цьому питанні.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації таких прав. Ця норма закріплена у ст. 125 Земельного кодексу України від 25.10.2001 р. № 2768-III.

Для цього кожній бюджетній установі необхідно оформити право власності, користування земельною ділянкою відповідно до вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 р. № 1952-IV.

Як підтвердження державної реєстрації земельної ділянки установи отримують витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку в територіальному органі Держземагентства за місцезнаходженням такої ділянки. У такому витягу наведено всю інформацію про земельну ділянку, зокрема: місцезнаходження; площа; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів будівель і споруд, їх назв; нормативна грошова оцінка.

Однак на підставі даних про розмір нормативної грошової оцінки установа не може прийняти таку земельну ділянку на баланс. Чому? Річ у тім, що нормативна грошова оцінка використовується виключно у випадках, зазначених у ст. 5 Закону № 1378.

Така оцінка використовується для:

визначення розміру земельного податку;

— визначення державного мита в разі міни, спадкування (крім випадків спадкування спадкоємцями першої і другої черги згідно із законом (як випадків спадкування ними згідно із законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) і дарування земельних ділянок;

— визначення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності;

— визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва;

— визначення вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд;

— розробки показників і механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Таким чином, дані про нормативну грошову оцінку бюджетні установи у бухобліку жодним чином не відображають, а лише використовують для розрахунку земельного податку.

Важливо! Нормативна грошова оцінка підлягає щорічній індексації.

Станом на 1 січня поточного року нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення підлягає індексації. Такий коефіцієнт розраховують за формулою, наведеною в п. 289.2 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI, виходячи з індексу споживчих цін за попередній рік.

Розрахунок виконують за такою формулою:

Кi = І : 100,

де І — індекс споживчих цін за попередній рік.

Виходить, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки дорівнює індексу інфляції за попередній рік.

Як повідомили Держземагентство в листі від 14.01.2015 р. № 6-28-022-215/2-15 і ДФІ в листі від 22.01.2015 р. № 1816/7/99-99-15-03-01-17, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2015 р. дорівнює 1,249 (індекс інфляції за 2014 рік — 124,9 %).

При цьому кумулятивне значення цього коефіцієнта з 1995 року станом на 01.01.2015 р. становить 3,997 (нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 і 2006 роки не індексувалася).

Таким чином, у 2015 році бюджетні установи індексують нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Однак майте на увазі: таку зміну нормативної оцінки земельної ділянки установи у бухгалтерському обліку жодним чином не відображають. У результаті зміна нормативної вартості земельної ділянки впливає (збільшує) лише на величину земельного податку.

Тепер поговоримо про експертну грошову оцінку земельних ділянок.

Для того щоб відобразити вартість земельної ділянки в бухгалтерському обліку, установа повинна провести експертну грошову оцінку такої ділянки. Така вимога передбачена ст. 13 Закону № 1378. Тому, для того щоб зарахувати земельну ділянку на баланс, установі не достатньо мати документи про право власності (користування) такою ділянкою та дані про її нормативну грошову оцінку.

Експертну оцінку проводять суб’єкти оціночної діяльності в межах Закону України «Про оцінку майна, майнових прав і професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 р. № 2658-III. За її результатами складають звіт про проведення оцінки.

Чи потрібно у 2015 році бюджетним установам індексувати експертну вартість земельних ділянок?

Питання про необхідність проведення індексації необоротних активів ми вже детально обговорювали на сторінках нашої газети в матеріалі «Індексація необоротних активів у 2015 році: проводити чи ні» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2015, № 8, с. 21).

Нагадаємо, що в НП(С)БО 121 «Основні засоби», затвердженому наказом Мінфіну від 12.10.2010 р. № 1202, відсутня вимога про проведення індексації вартості груп необоротних активів. Це означає, що з 1 січня 2015 року проводити щорічну індексацію вартості груп основних засобів (у тому числі і земельних ділянок) не потрібно.

Таким чином, вартість земельних ділянок, які обліковуються в бухгалтерському обліку за експертною оцінкою на субрахунку 101 «Земельні ділянки», ніяк не змінюється (тобто не індексується).

Тоді як нормативна грошова оцінка земельних ділянок у 2015 році підлягає індексації на індекс 1,249. Однак, повторюємо, таку зміну вартості земельної ділянки бюджетні установи в бухгалтерському обліку не відображають.

Додамо, що порядок обліку земельних ділянок Держказначейство роз’яснювало в листі від 26.05.2009 р. № 15-06/1394-8434. Також цьому питанню було присвячено консультацію фахівця Держказначейства «Облік земельних ділянок» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2007, № 47, с. 24).

Офіційна позиція ГоловКРУ про порядок відображення в обліку земельних ділянок, які перебувають у власності, постійному або тимчасовому користуванні установ та організацій, викладена в роз’ясненні від 03.10.2007 р. (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2007, № 38). Тим бюджетним установам, які продовжують обліковувати земельну ділянку за нормативною оцінкою ще з 2001 року, рекомендуємо уважно вивчити лист ГоловКРУ від 12.12.2007 р. № 02-18/1926 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2014, № 41).

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити